Infraestructures

LES GARRigues

Cinc quilòmetres de túnel sota les Borges Blanques

La construcció d'aquesta galeria del canal Segarra-Garrigues evita la destrucció de l'hàbitat dels ocells esteparis a l'espai protegit dels Bessons

Portarà l'aigua de Rialb a la presa de l'Albagés

Avançant a un ritme de mig quilòmetre cada mes, l'abril vinent la tune­la­dora Jus­tina haurà aca­bat de per­fo­rar el segon túnel més llarg del canal Segarra-Gar­ri­gues. Farà 4.905 metres, dos quilòmetres menys que el d'Oli­ola. El con­ducte per a l'aigua, de 3,5 metres de diàmetre, pas­sarà per sota els ter­mes de les Bor­ges Blan­ques i Cervià de les Gar­ri­gues, cre­uant l'espai pro­te­git dels Bes­sons i enllaçant amb la presa de l'Albagés, en cons­trucció des de fa un any.

La tune­la­dora, d'uns 200 metres de llarg, va ini­ciar ahir la cons­trucció de la gale­ria. La seva serà una feina de 24 hores, per la qual cosa és neces­sari el tre­ball per torns de 90 per­so­nes, entre ope­ra­ris espe­ci­a­lit­zats i res­pon­sa­bles d'obra. El con­ducte estarà reco­bert de 12.000 peces de for­migó que la mateixa tune­la­dora anirà col·locant a mesura que avanci.

El túnel dels Bes­sons s'ha començat per la boca nord i forma part del cinquè i dar­rer tram del canal prin­ci­pal del Segarra-Gar­ri­gues, que té una lon­gi­tud total de 84,7 quilòmetres entre la presa de Rialb al riu Segre i la de l'Albagés al riu Set, que exe­cuta el Minis­teri de Medi Ambi­ent. El pri­mer tram ja està en fun­ci­o­na­ment; el segon, enlles­tit, i el ter­cer i quart estan a punt d'aca­bar-se. Aquest cinquè, amb una lon­gi­tud de 22,2 quilòmetres, és el “més com­plex”, segons va asse­gu­rar ahir el secre­tari d'estat d'Aigua i Medi Rural, Josep Puxeu.

Tra­vessa sis ter­mes muni­ci­pals de les Gar­ri­gues i, abans del túnel, ha de pas­sar per sota la línia del tren d'alta velo­ci­tat a les Bor­ges, l'N-240, l'auto­pista AP-2 i la línia de tren con­ven­ci­o­nal. L'obra inclou dues pre­ses de reg, tres aqüeduc­tes, dos sifons i un altre túnel, el de la Ser­ra­nia, de 378 metres. El cost total del tram és de 70 mili­ons d'euros i estarà aca­bat el setem­bre del 2013, pocs mesos abans de la fina­lit­zació de la presa de l'Albagés. Per­metrà por­tar els exce­dents de la presa de Rialb fins a l'Albagés amb una capa­ci­tat de trans­port de 15 m³/s. Encara que les con­ces­si­ons d'aigua del canal no estan aca­ba­des, s'ha fet una reserva de 100 m³ des de l'embas­sa­ment, segons el pre­si­dent dels regants del canal, Josep París. També queda pen­dent la con­cessió al Segrià de 69 hm³ de Rialb, que ha d'auto­rit­zar la Con­fe­de­ració Hidrogràfica de l'Ebre

El canal prin­ci­pal està força avançat, doncs, però després encara s'haurà d' aca­bar la xarxa secundària de rega­diu, res­pon­sa­bi­li­tat de la Gene­ra­li­tat. El canal ha de por­tar aigua fins a unes 70.000 hectàrees de sòl agrícola ara de secà.

LA XIFRA

70
milions d'euros
costa el cinquè i darrer tram del canal principal, en què està inclòs el túnel, i té 22 quilòmetres.

La UE encara no tanca el litigi

Els Bessons són un espai natural classificat com a zona d'especial protecció de les aus (ZEPA). Per evitar que els ocells que viuen al secà –força, d'espècies protegides– perdessin l'hàbitat, en el projecte constructiu del canal es va preveure el túnel. D'altra manera, s'hauria vulnerat la normativa europea quant a protecció dels ocells. Les ZEPA han estat el pitjor malson del Segarra-Garrigues pel govern. De fet, el litigi amb la Unió Europea per la qüestió es manté obert. Josep Puxeu va assegurar ahir que “està ben orientat des de fa temps”. La Generalitat “hi ha treballat bé, pactant amb el territori”. Puxeu ha explicat que ara s'envia documentació complementària a Brussel·les i, segons ell, una prova de la situació de normalitat és que la perforació dels Bessons s'ha aprovat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.