LLUÍS SALA
DIRECTOR DE L'AEROPORT GIRONA-COSTA BRAVA
“No és bo tant component polític en l'aeroport”
Creu que l'aeroport satisfà les seves necessitats i es mostra convençut que tornaran a apostar per Girona
Aposta per trobar fórmules on tots els agents del territori sumin forces, i defensa el comitè de rutes
Fa dos anys afirmava que el desembarcament de Ryanair a Barcelona no li feia por. Ho manté?
Ja sabíem que si entraven a Barcelona podíem tenir una sotragada important, com la que estem tenint aquest hivern. Però Ryanair no ha marxat de Girona, i sóc dels que creuen que no ho farà perquè està molt a gust aquí. Hi estan contents, i això és important.
Està dolgut perquè s'adapta a les necessitats de Ryanair i ells prioritzen els diners?
Al final el sentit comú és el que s'implanta. Se'm fa difícil dir en quin moment ens tornarem a enlairar, però sóc dels que pensen que consolidarem l'aeroport de Girona com el segon de Catalunya i el primer del sud de França. Estem en un moment complicat, però estic segur que Ryanair apostarà per Girona. I hi ha una cosa important, que és que crec que Ryanair també hi perd amb l'actual situació, perquè perd una part de trànsit emissor que tenia i ara no hi vola. A més, està posant en risc un mercat molt interessant com el del sud de França, on altres companyies s'estan implantant. I cal considerar que, tot i estar com estem, aquest hivern tenim 24 destinacions. Hem de buscar altres companyies, però diversificar no vol dir eliminar. I tots sabem el que representa Ryanair, que en certs moments exerceix una pressió que possiblement és desproporcionada.
Com viu el procés negociador entre la Generalitat i Ryanair?
No hi intervenim. El que valoro és que es negociï, i l'important és si hi ha la voluntat de les dues parts d'arribar a un acord beneficiós per a tots dos. M'agradaria que s'arribés a un acord.
Com a director no participa en aquestes negociacions. Com pot col·laborar-hi l'aeroport?
Nosaltres tenim poc a dir en les negociacions, tractem igual totes les companyies i totes són benvingudes. Aena no participa en les reunions, i això és correcte. D'altra banda, hem de seguir amb la línia que hem tingut fins ara. Tenim un objectiu, que és ser també l'aeroport complementari de Barcelona, que tot gran aeroport necessita, i hem de tenir un producte diferenciat com el que tenim, amb processos aeroportuaris senzills, obert les 24 hores, amb ILS...
Aena afirma que ha negociat amb deu companyies. La rebaixa de Ryanair obre la porta a altres companyies? Quines són?
És veritat que Ryanair frena altres iniciatives que hi podria haver. Però aquest últim estiu ja hem tingut un 20% més de companyies que l'estiu del 2010, i això és un canvi de tendència que crec que es mantindrà. Són de mercats on no opera Ryanair, i que són molt interessants, com el mercat rus i les antigues repúbliques bàltiques, que estic segur que s'incrementaran l'estiu que ve. La prova és el vol de Kíev durant l'hivern, que era impensable fa quatre anys. Però som un aeroport que cobreix un mercat d'entre 3 i 4 milions de persones, i això és un tresor.
La Generalitat ja ha dit que no aposta pel comitè de rutes. Creu que s'hi ha d'insistir, o s'ha de buscar una altra mena de relació entre l'Agi i Aena?
Cadascú té la seva experiència, i jo vaig participar en la constitució del comitè de Barcelona, i tothom creu que va ser una bona iniciativa. Agi considera que no és adient, pels motius que siguin, però com més siguem i més col·laborem, millor.
Agi diu que ells ja fan aquesta tasca, i que si Aena hi vol entrar serà benvinguda, sempre que hi aporti coses.
No tot són diners, Hi ha moltes coses importants. És obvi que el gestor aeroportuari és qui té un coneixement més precís de la situació i el mitjà, i pot aportar molt. I crec que el comitè de rutes és una eina més de les que hi ha, si bé no dic que sigui l'única. Hem de seguir buscant vies de col·laboració per anar junts, per exemple en polítiques urbanístiques, mediambientals, accessibilitat a l'aeroport, promoció aeroportuària i comercial...
Creu que s'està polititzant massa l'aeroport?
Hem tingut tres processos electorals seguits, i m'agradaria que passat aquest últim el component polític del debat aeroportuari es reduís. Crec que és desproporcionat i no és bo, i hem de començar a valorar el component empresarial i econòmic, i veure l'aeroport com una cosa beneficiosa independentment del tarannà polític de cadascú.
Una de les vies on avançar és una gestió més individualitzada de l'aeroport?
Per ara no en vull parlar perquè és un tema polític, i més en els moments actuals. Hi ha molts models de gestió aeroportuària.
L'actual model d'Aena obre la porta a crear una societat filial, mantenir un model en xarxa com l'actual o fer una concessió privada. Tècnicament, quin creu que és el més adequat?
Tècnicament és independent. Un bon gestor aeroportuari ha de tenir els mateixos objectius sigui quina sigui la gestió. Estem aquí per fer l'aeroport més còmode per als passatgers i per atraure més companyies. El que sí que és cert i hi ha hagut converses és en la participació del territori. Hem de treballar junts, i això es pot donar en qualsevol model si som conscients de la importància de l'impacte econòmic de l'aeroport al territori, independentment de la ideologia política.
Creu que es demonitza massa Aena?
Hem invertit 140 milions a Girona, i això hauria de servir per reconèixer el compromís d'Aena. Sembla que no hem fet res però tots hem fet molt. I hi ha pendents 30 milions més, per la nova torre de control i en obres per adaptar-nos a normatives internacionals. Aquest hivern serà difícil, però treballarem amb més empenta que mai. I ens en sortirem.