Infraestructures

El PP recupera el túnel del Pirineu descartat per la UE

La ministra de Foment el considera igual de necessari que els passos mediterrani i atlàntic, i diu que hi haurà diners per a tots tres

El govern català ho qualifica d'obra faraònica que Europa no entendrà

En el dis­curs espa­nyol d'infra­es­truc­tu­res res no can­via. Encara que tot­hom sap que les finan­ces públi­ques s'han ensor­rat i que la majo­ria de grans pro­jec­tes estan con­ge­lats, la pro­pa­ganda gover­na­men­tal fa com qui sent ploure. La pro­mesa de cafè per a tot­hom con­ti­nua fins i tot quan el cafe­ter reco­neix que no es pot pagar. Al nou govern del PP li ha fal­tat temps per recu­pe­rar un pro­jecte que la mateixa Unió Euro­pea havia des­car­tat: el túnel fer­ro­vi­ari del Piri­neu ara­gonès. La minis­tra de Foment, Ana Pas­tor, anun­ci­ava ahir que aquest pas trans­fron­te­rer és tan neces­sari com els del Pertús i Irun.

Men­tre per un cos­tat es defensa que s'han aca­bat les obres faraòniques perquè ha arri­bat el temps d'inver­tir els pocs diners dis­po­ni­bles en els pro­jec­tes ren­di­bles soci­al­ment i econòmica­ment, per l'altre es recu­pera per a la Xarxa Transeu­ro­pea de Trans­ports el pas cen­tral dels Piri­neus, que el PSOE també va defen­sar però que la UE ha des­car­tat finançar com a cor­re­dor pri­o­ri­tari fins al 2020. A més, França ha dei­xat clar que no està interes­sada a cons­truir la part que li cor­res­pon­dria.

El temps ha de dir si el PP estarà dis­po­sat a pagar aquesta obra amb els diners de l'Estat o si només són parau­les per acon­ten­tar tot­hom de nou perquè pro­me­tre surt gra­tis. Segons l'agència ACN, per Pas­tor es tracta d'una infra­es­truc­tura “clau” per al desen­vo­lu­pa­ment de l'Estat. En la pro­posta també cons­ten els cor­re­dors atlàntic i medi­ter­rani, als quals el túnel d'Osca no res­tarà diners perquè Pas­tor els con­si­dera pri­o­ri­ta­ris tots tres. La minis­tra diu que no vol “una Espa­nya asimètrica” i que tots els governs autonòmics hi estan d'acord. A l'octu­bre, la Comissió Euro­pea (CE) va incloure els cor­re­dors medi­ter­rani, atlàntic i cen­tral a la Xarxa Transeu­ro­pea que rep fons euro­peus, des d'Alge­si­res al Pertús, el pri­mer; de Por­tu­gal al País Basc, l'altre, i d'Alge­si­res a Sara­gossa, l'últim, però sense tra­ves­sar la fron­tera per un nou túnel a Osca, sinó con­fluint amb el cor­re­dor català cap al Pertús. Pas­tor jus­ti­fica la incor­po­ració del pro­jecte, mal­grat que el seu pre­de­ces­sor sos­te­nia que la falta d'estu­dis fa impos­si­ble l'inici de les obres abans del 2020.

La pro­posta, segons la minis­tra, es debatrà ara en el grup de tre­ball de la CE i que es podria asso­lir un acord en el con­sell del 7 de juny. El con­se­ller Lluís Reco­der ha reac­ci­o­nat amb sor­presa i ha qua­li­fi­cat de faraònic un nou túnel de 40 quilòmetres quan que­den per fer obres molt més pri­o­ritàries.

LA FRASE

Com explico als espanyols que els d'una comunitat són més importants que els d'una altra?
Ana Pastor
ministra de foment

Esmena al tercer rail de Tarragona

La Plataforma per a la Promoció del Transport Públic (PTP) adverteix que la construcció d'un tercer rail a la línia de Tarragona a Sant Vicenç de Calders per treure les mercaderies del port farà reduir un 70% la capacitat del trànsit de passatgers, segons recull l'agència Efe.

Tenint en compte que la planificació estatal no preveu disposar fins al 2020 de l'antiga línia Reus-Roda per a les mercaderies del port de Tarragona, l'Autoritat Portuària, amb el suport de la Generalitat, preveu la construcció, en el termini de tres anys i per 180 milions, d'un tercer rail per a l'ample internacional fins a Sant Vicenç i el nus de Castellbisbal a través de Vilafranca del Penedès.

L'entitat creu que circular en doble sentit obligarà a anar a diverses velocitats i alentirà els regionals de passatgers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.