infraestructures i serveis
FGC posa fi a dotze anys de tren nocturn per Sant Joan
El metro continuarà funcionant la matinada de la revetlla i reforçarà la vigilància a les estacions del centre i la platja
Ferrocarrils suprimeix un servei que funcionava des del govern de Pujol
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) posa fi al servei de tren nocturn la matinada de Sant Joan després de dotze anys de prestar-lo ininterrompudament juntament amb el metro que opera Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L'operadora ferroviària de la Generalitat continua, així, el camí de supressió de serveis iniciat amb l'eliminació dels trens nocturns les nits de dissabte. L'any 2000, durant l'últim govern de Pujol, el metro de Barcelona i els Ferrocarrils van començar a allargar el servei diürn durant tota la matinada de les nits de Sant Joan i de Cap d'Any, i el 2007 el govern tripartit del president Montilla ampliava el servei nocturn a totes les nits de dissabte i a determinades vigílies de festius. El govern decidia destinar 2,7 milions en el pressupost del 2008 per prestar tot l'any el servei de metro nocturn de dissabtes i vigílies de festius, ja que va registrar una mitjana de 2,2 milions de passatgers des de la mitjanit fins a les set del matí durant sis mesos de prova pilot.
En resposta a la fragilitat de les finances públiques de la Generalitat, el govern del president Mas ha suprimit aquest any el servei de tren nocturn a les línies del Vallès i el Baix Llobregat dels Ferrocarrils, una mesura que no es descartava aplicar també a les línies de metro de Barcelona. Finalment només FGC tornava els dissabtes a la nit a l'horari de tancament de les 2 de la matinada, que era habitual fins fa cinc anys –el metro continua operant les nits del dissabte–. Ara, però, FGC fa un pas més i suprimeix també el servei continuat la matinada de Sant Joan, una prestació extraordinària que oferia des de fa dotze anys junt amb el servei de metro barceloní.
El metro, en canvi, funcionarà sense interrupció des de les 5 de la matinada de dissabte fins a la mitjanit de diumenge. TMB anuncia un desplegament especial de seguretat a les estacions Ciutadella/Vila Olímpica, Barceloneta i Maresme/Fórum de l'L4 així com a les estacions cèntriques de Catalunya i Urquinaona.
LA DATA
Mossos i policies locals a les estacions de rodalies
El cos de Mossos d'Esquadra i les policies locals es desplegaran en dispositius especials durant la matinada de Sant Joan per les poblacions “on es desplacen en tren un major nombre de persones per celebrar la revetlla”, especifica una nota de Rodalies de Catalunya sense aclarir en quines; es farà a les costes del Maresme, del Garraf i Costa Brava. Rodalies de Catalunya sí que explicita el dispositiu de seguretat privada que hi haurà la nit de la revetlla, amb 44 agents vigilant des de quarts de tres de la tarda de demà fins a dos quarts i mig de nou del matí de diumenge. Els agents es desplegaran per les estacions de Sant Vicenç de Calders, Vilanova i la Geltrú, Sitges, Platja de Castelldefels, El Prat de Llobregat, Mataró, Ocata, El Masnou, Montgat, Arc de Triomf i Clot-Aragó. A més, Renfe explica que els equips de seguretat acompanyaran alguns dels darrers trens de la nit de la revetlla així com els primers de diumenge a la matinada. Rodalies de Catalunya incrementa el nombre de places amb motiu de la festa en 10.480 per als trens que enllacen Barcelona amb el Maresme, el Garraf i la Costa Brava. La línia R2 sud del Garraf és la que n'oferirà més per la major demanda.