Municipal
Arenys posa el port a punt
Ports de la Generalitat millora els accessos i l'entorn de la plaça de les Palmeres
Es renovarà la del Club Nàutic, que s'esgota el 2018
Projecten un edifici de serveis per unificar el gel, les xarxes i les caixes
S'ha girat feina al port d'Arenys, més enllà de la que ja generen en el dia a dia els pescadors, industrials i la desena de restaurants que s'hi concentren. Ports de la Generalitat està fent les obres per millorar els accessos a la zona de ponent del port on ha construït cinc locals comercials. Un nou sector que ha de dinamitzar la zona d'oci i restauració però també connectar millor els accessos del port amb el municipi.
Així ho indica el nou gerent de Ports de Catalunya, Joan Pere Gómez, que dona per fet que les actuacions que s'estan fent els últims mesos dignificaran la zona portuària per obrir-se encara més als ciutadans i turistes que la visiten. “El port pesquer d'Arenys és potent i s'ha entès molt bé amb la restauració. A més, té el valor afegit de les drassanes que han resistit, tot i la crisi. Una bona convivència que s'ha de mantenir”, diu Gómez tot indicant xifres macroeconòmiques d'una facturació estimada de 33 milions d'euros.
“No hi ha cap empresa més gran que aquesta a tot el municipi”, conclou el gerent del port, on es calcula que l'ocupació és de 458 treballadors directes i indirectes, entre el sector pesquer, l'industrial i la restauració.
A l'entrada del port, a la cantonada de l'històric restaurant Pòsit els treballs s'acceleren tant a dins com a fora del local. L'establiment reobrirà portes aquest estiu i ho farà amb uns entorns renovats amb més amplada de les voreres fins a la Casa del Mar. Els vianants podran enfilar des d'aquí per les rampes i escales que s'han fet per pujar al passeig que s'ha guanyat a sobre dels nous locals comercials.
El recorregut no serà d'anada i tornada com passava abans a sobre del dic, sinó que es podrà accedir des del final del passeig baixant per unes escales fins a la zona pesquera.
Fàcil accés i seguretat
L'accés al port s'obre a la zona de treball dels pescadors. És per això que el responsable de Ports de la Generalitat destaca la inversió que s'ha fet en millorar la seguretat amb càmeres de vigilància digitals i la il·luminació a tot el port. “Els pescadors han d'estar tranquils pel material que tenen a les barques”, indica per l'increment de vianants que passegi per la zona. Amb la instal·lació de 39 dispositius amb tecnologia de fibra òptica al port es pot disposar d'imatges en continuïtat i de més qualitat, amb un protocol de transmissió de dades més eficient, per actuar amb més rapidesa en possibles incidències.
L'estructura de la nova zona comercial que sobresurt al costat del dic no va estalviar crítiques pel seu impacte visual. Una inversió de prop d'un milió d'euros per fer els cinc locals, dos dels quals ja s'han donat en concessió per 20 anys. L'empresa B-takora farà els banquets que celebrava a Canet de Mar i el Club Nàutic d'Arenys de Mar obrirà l'escola de vela a peu de platja i a tocar de la zona de varada. Els tres locals restants, tot i l'interès que han despertat, estan pendents d'adjudicar i queden prohibits els usos d'oci nocturn, segons el pla d'usos del port.
Els treballs a l'entrada de ponent del port inclouen la millora del pas subterrani cap al rial del Bareu, que es deixarà a un nivell i amb un espai enjardinat fins a les escales. La responsable de la zona portuària centre, Margarita Díez, explica que el projecte no preveu fer-hi rampa perquè no era possible donar-hi continuïtat a l'altre costat de la carretera N-II, davant de l'antiga caserna de la Guàrdia Civil.
Els treballs a l'entrada del port està previst que acabin abans de l'estiu. També es posarà nou arbrat i mobiliari a la plaça de les Palmeres, que s'ha convertit en punt de trobada dels escolars que visiten la zona. Al voltant de la plaça i paral·lel al passeig de sorra de la platja, s'hi farà un carril bici que connecti amb el camí de Caldes. Les obres ja s'estan executant amb un pressupost de 143.000 euros.
LES XIFRES
Nova concessió per a la dàrsena esportiva
El 15 de maig acaba el termini perquè es presentin els operadors interessats en la licitació del concurs de la dàrsena esportiva, que té 428 amarres per a embarcacions de fins a 20 metres d'eslora. La concessió que tenia el Club Nàutic s'esgota el 2018 i el nou adjudicatari aspirarà a 10 anys més de concessió prorrogable a 25, segons les inversions previstes. Entre els projectes es valorarà l'adequació de les instal·lacions nàutiques, tenint en compte que s'han de reformar els pantalans. També la proposta haurà d'impulsar el turisme nàutic, fomentar les activitats socials, culturals i esportives i potenciar la integració del port.
Un edifici de serveis per als pescadors, en projecte
A la dàrsena pesquera es manipulen fins a 100.000 caixes de peix a l'any. Un volum que en dies puntuals es dispara amb un miler de caixes al dia. La responsable de la zona portuària centre, Margarita Díez, assegura que s'està treballant per millorar els serveis als professionals. Segons explica la intenció és crear un edifici de serveis on es pugui unificar la fàbrica de gel, així com guardar les caixes i les xarxes. El projecte és que aquest edifici s'ubiqui on ja es netejaven les xarxes. Una inversió important que Ports de la Generalitat estima en 160.000 euros. Sense concretar data d'execució és un dels pròxims objectius.
Etiquetar el peix d'Arenys i el centre pesquer
Al tinter hi ha altres actuacions en què segons els responsables de Ports s'està treballant. Una d'aquestes és l'etiquetatge d'una marca que identifiqui el peix d'Arenys per donar-li valor. L'altra és el centre pesquer que la Confraria Sant Elm vol impulsar des de fa temps a l'edifici de l'antiga llotja.
Tres drassanes a escala internacional
El port d'Arenys de Mar és un dels ports catalans que té el valor afegit de mantenir tres drassanes de construcció i manteniment de vaixells que treballen a escala nacional i internacional. El sector industrial, ubicat a la zona de llevant del port, ocupa 31 persones amb una facturació total de 4,2 milions d'euros. El Grup Aresa Internacional construeix vaixells amb fibra de vidre fins a 50 metres d'eslora en sèrie com patrulleres, pesquers o embarcacions de serveis o vaixells de passatge. A Drassanes Dalmau s'han especialitzat en embarcacions amb tecnologies sostenibles i ecològiques. Varador 2000 sobresurt a escala internacional en la reparació i manteniment de vaixells i gestiona una dàrsena al port de Mataró per a l'hivernatge de grans embarcacions esportives. S'ha implicat en el tema del patrimoni marítim per a la gestió de la flota del Museu Marítim de Barcelona.