infraestructures
Entrades sense sortides
Els tràilers que marxen de Ceràmiques Tordera han de fer tallar l’N-II per sortir amb seguretat
En la urbanització recent del nus viari a la zona no es va preveure cap solució idònia
En poc més d’un mes l’escena ja s’ha repetit dues vegades. Un tràiler arriba a Ceràmiques Tordera, al peu de la carretera N-II als afores del municipi, i hi entra pel nou vial directe a l’establiment habilitat en l’obra dels accessos a les urbanitzacions Tordera Park i Terra Brava. El vehicle descarrega i, a l’hora de marxar, té dues opcions, totes dues ben complicades: o fer marxa enrere uns centenars de metres pel mateix vial fins a arribar a la rotonda que li permetrà maniobrar, o seguir endavant fins a un estop i esperar els Mossos de trànsit perquè tallin la circulació de la carretera i li permetin entrar amb seguretat. Montse Sala, propietària del negoci, explica que la situació s’ha generat a partir de la instal·lació d’una tanca que impedeix l’entrada directa dels vehicles des de l’N-II al vial de davant de l’establiment. “Entenc que es tracta d’una mesura de seguretat per evitar accidents, però els responsables no han donat una solució viable a l’accés dels vehicles de gran tonatge”, comenta. Sala, que ja ha iniciat els tràmits per presentar al·legacions al projecte realitzat pel Ministeri de Foment, puntualitza que la tanca no estava prevista en la proposta inicial i que es va instal·lar a partir d’una auditoria de seguretat posterior realitzada pels tècnics. “Els cotxes particulars sí que poden fer la volta i tornar per l’accés per on han vingut, però el vial no és prou ample per permetre maniobrar ni tràilers, ni autobusos, ni vehicles més grans, com caravanes”, lamenta.
Sala, que ja ha traslladat la seva queixa als responsables de l’obra, argumenta que la solució que li han donat no és viable. “M’han comentat que avisi els camioners que entrin en el vial abans d’arribar al meu establiment, però aquell accés tampoc reuneix les condicions correctes i no hi ha cap senyalització oficial que indiqui que ho poden fer”, manté. Enmig del vial sense asfaltar hi ha instal·lat un rètol amb informació de serveis i de l’accés a Tordera Parc que ocupa bona part de l’espai i afegeix dificultats a la circulació. Montse Sala apunta que en una segona fase, encara sense data de realització, aquest vial s’ha d’urbanitzar i enllaçar amb la rotonda de l’N-II que distribueix el trànsit cap al barri de Sant Pere de Tordera i la carretera GI-600 cap a Blanes. “Un cop fet l’enllaç, els camions tindran una entrada i una sortida com cal, però sembla que va per llarg”, apunta.
La presència dels Mossos cada cop que arriba material a l’establiment s’ha convertit en un fet habitual. “En la primera ocasió vam trucar a la policia local, però ens van derivar a la policia catalana, que és qui té les competències de trànsit”, recorda Montse Sala, que destaca que en les ocasions que s’ha demanat l’ajut policial “la resposta ha estat sempre excel·lent”. “No trobo ni just ni lògic haver de perjudicar periòdicament els conductors de l’N-II per una situació que s’hauria de solucionar de forma permanent amb una actuació urbanística”, reclama. La reforma dels accessos a les urbanitzacions de Tordera s’emmarca en el projecte de millora de la carretera N-II aprovat pel Ministeri de Foment i que segons es pot llegir encara en un rètol ben visible té un pressupost de més de 5 milions d’euros.