El carril bici del viaducte farà perdre 40 pàrquings a Girona
La pèrdua és al carrer Bonastruc, on es perd una línia d'aparcaments i es canvia la posició d'uns altres
Els veïns veuen bé l'actuació i els llums LED
El nou carril bici que es farà sota el viaducte del tren i que connectarà la zona de la Copa amb la plaça poeta Marquina de Girona comportarà la pèrdua d'una quarantena de places d'aparcament. Així ho reflecteix el projecte constructiu que l'equip de govern de CiU ha explicat als veïns del sector dels carrers Bonastruc i Figuerola, que està previst que es posi a licitació en breu i que les obres s'iniciïn en un termini d'uns tres mesos.
La majoria de llocs que es perdran seran al carrer Bonastruc de Porta. La necessitat d'enretirar un parell de metres els vehicles de sota el viaducte per permetre la implantació d'un doble carril bici d'uns tres metres d'amplada comportarà que s'eliminin les vint-i-dues places d'aparcament en línia que hi ha actualment al costat de la vorera, a tocar dels habitatges més propers a la Devesa i on hi ha una llar d'infants i un gimnàs. Així només es conserven uns pocs aparcaments davant del bar musical One i del restaurant Massana, just fins al punt on la vorera s'eixampla.
Una altra conseqüència que anirà associada a l'obra del nou espai per a trànsit de bicicletes serà que tots els aparcaments de sota mateix del viaducte des de Figuerola en direcció a la ronda de Ferran Puig canviaran de posició: deixaran de ser aparcaments en bateria i passaran a ser en diagonal. Aquesta operació de repintar aquests aparcaments en diagonal comportarà que es perdin tretze places d'aparcament més. Si seguim el projecte en direcció a la plaça Poeta Marquina, també es calcula que es perdran algunes places a sota el viaducte en el tram inicial de Bernat Boades i Tomàs Mieres, on els vehicles ara aparquen en diagonal i passaran a estacionar en una sola línia per garantir espai per al ciclistes pel centre i entre els pilars.
Satisfacció veïnal
Els veïns del sector de Figuerola i Bonastruc valoren positivament el projecte de nou carril bici que el govern municipal va treure's del barret amb una proposta imaginativa. El president de l'associació de veïns, Miquel Font, admet que “el carril bici serà bo per al barri, principalment, perquè permetrà la urbanització de sota del viaducte i, sobretot, perquè s'hi posarà il·luminació, una demanda històrica dels veïns”.
En concret, el projecte del nou carril bici preveu la instal·lació de llums de tipus LED –de l'estil que es veu a la recreació d'aquesta plana–. El nou carril bici, que posarà fi al desori de vehicles i ordenarà el pas entre pilars del viaducte del tren, unirà el sector de la Copa amb la plaça Poeta Marquina, un enllaç recte que permetrà connectar xarxes ja existents i completar gairebé la possibilitat d'anar des de Pedret fins a Vilablareix per carrils bici.
“Hi guanyarà molt”
El regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, també entén que el projecte és una millora per al barri. “Hi guanyarà molt, el sector, amb el carril bici, perquè no serà aparcament, hi haurà vida i estarà ben il·luminat.” Alcalà explica que el més complicat és com se superen els encreuaments amb les vies d'alta densitat de vehicles, com la ronda Ferran Puig o Santa Eugènia, i l'opció escollida són els semàfors. A la ronda Ferran Puig es resoldrà així una demanda dels vianants que sempre travessen per aquest punt. “L'opció encareix el projecte, però prioritzem donar seguretat als usuaris del nou carril bici”, diu Alcalà.
LES XIFRES
Les obres es faran per fases
El projecte de construcció del nou carril bici sota el viaducte suposa reurbanitzar un espai d'un quilòmetre de llargada i té un cost proper als 400.000 euros. El govern ja va explicar que el finançament d'aquest projecte es va obtenir de la venda d'una parcel·la del parador del Güell. L'equip de govern certifica que en els propers dies es posarà a licitació el projecte amb la previsió que en tres mesos puguin iniciar-se les obres. La previsió és que els treballs es facin per fases per evitar que un nombre més gran de places resultin afectades. Un dels compromisos que també satisfà els veïns és que paral·lelament a l'obra s'arreglaran les filtracions d'aigua del viaducte, una obra necessària per garantir un bon funcionament del carril bici. Cal pensar que sovint, després de pluges intenses, els degoters duren moltes hores i farien impracticable el pas de les bicis. Un altre projecte en dansa és la connexió del carril bici de Santa Eugènia amb el carrer Nou, una demanda dels usuaris i les entitats.
Els veïns de Bonastruc volen zones verdes d'aparcament
Els veïns del sector de Bonastruc i de Figuerola reclamen al govern de la ciutat de Girona que implanti les zones verdes d'aparcament per a veïns al barri per poder trobar pàrquing amb facilitat. El president de l'associació de veïns, Miquel Font, considera que les obres de reurbanització del carril bici poden ser un bon moment perquè al barri també s'implantin les zones verdes de pàrquing, que permeten als veïns estacionar per 0,25 euros al dia.
El bon funcionament que estan tenint les zones verdes al sector del Güell-Devesa i a les Pedreres, que faciliten trobar pàrquing, han fet que des de Figuerola i Bonastruc es recuperi una demanda que ja havien fet al consistori abans que s'implantessin de forma pilot en aquests dos sectors. Des de finals de setembre, el consistori ha fet un primer pas i permet que tots aquests veïns puguin utilitzar la zona verda del Güell amb el preu reduït. “De manera provisional ja ens està bé, però cal implantar la zona verda i s'hauria de repartir entre l'aparcament de Can Sarasa i a Bonastruc”, certifica Font. Un membre de la junta de l'entitat, Carles Pérez, afegeix que la petició és necessària “perquè ara costa molt trobar pàrquing i en alguns casos hi ha cotxes que s'hi estan molts dies sense moure's”. Els veïns admeten que la implantació de la zona blava fa quasi dos anys a una part de Bonastruc ha beneficiat el comerç de la zona i els botiguers ho valoren positivament perquè afavoreix la rotació de vehicles al carrer.
El govern ho estudiarà
El regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, entén que “una petició veïnal s'ha d'escoltar i valorar tècnicament”, per bé que creu que és just fer-ho ara “però tot és possible”. Això sí, també adverteix que “no es pot improvisar” i que “la zona verda és una opció” i la tindran en compte, sobretot, “si la proposta ve des dels veïns”. Les últimes dades de l'ús de la zona verda de pàrquing mostraven com de mitjana nou de cada deu usuaris són els veïns del barri, un fet que evidencia la facilitat que tenen per trobar aparcament.