Infraestructures
Desviar els camions a l'AP-7 ens costarà tres milions
L'Estat i la Generalitat firmen el conveni segons el qual es comprometen a posar fins a 1,5 milions cada un per compensar Acesa dels descomptes als camions que ara han de passar per l'AP-7
La Generalitat i l'Estat aportaran fins a un màxim d'1,5 milions cada un per compensar la concessionària d'autopistes pels descomptes que aplicarà als camions que des del 19 d'abril han de passar obligatòriament per l'AP-7 en el tram gironí. La solució –provisional– per suplir el mal estat de l'N-II a les comarques de Girona pot costar fins a tres milions d'euros que els ciutadans catalans finançaran amb els impostos que paguen sigui a la Generalitat sigui a l'Estat.
El conveni de compromís entre les tres parts es va firmar ahir a Madrid en presència de la ministra de Foment, Ana Pastor; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i Francisco Reynés, en representació d'Acesa. Anteriorment, ahir al matí, el govern català també havia aprovat la signatura d'aquest conveni. El document oficialitza unes mesures que ja s'estan aplicant des del 19 d'abril, en què va entrar en vigor la restricció de pas a l'N-II per als camions de quatre eixos o més amb l'objectiu de contribuir a reduir l'accidentalitat en aquesta via i millorar la fluïdesa del trànsit.
Acesa es blinda
Perquè els transportistes no hagin d'assumir la totalitat del cost del peatge, se'ls aplicarà un descompte (de fet, les associacions de transportistes demanaven la gratuïtat total i han fet un recurs contra aquesta mesura). S'aplicarà un descompte al preu del peatge que pagarem entre tots: un 35% per als camions que efectuïn el recorregut sencer de la Jonquera a Maçanet de la Selva (o viceversa) i un 50% per als camions que facin moviments interns, entrant i sortint pels peatges situats en aquest tram d'autopista. El fet que el conveni estableixi que les administracions pagaran “fins a 1,5 milions com a màxim” cada una a Acesa es deu al fet que l'import total es calcularà en funció del volum de vehicles que passin per aquest tram de l'AP-7. Per establir aquest import, es calcularà quants vehicles més passen ara per l'autopista en relació amb l'any anterior, quin és l'import dels descomptes aplicats i quines despeses genera aquest trànsit per a la concessionària (les despeses s'estimen al 12% del valor del peatge sense reducció).
Com més vehicles passin, menys els tocarà pagar a les administracions catalana i estatal, però el conveni blinda Acesa perquè no hi surti perdent en una operació que es defineix com a temporal: fins que el Ministeri de Foment executi les esperades obres de desdoblament de l'N-II a les comarques de Girona.
Cent mil camions més a l'AP-7
Un primer balanç de la prohibició per als camions de circular per l'N-II a les comarques de Girona estableix que prop de cent mil camions s'han desviat a l'autopista AP-7 durant el primer mes d'aplicació de la mesura: això ha significat un increment del trànsit d'aquests vehicles de més del 60% en el tram entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. Aquestes xifres suposen uns 25.000 camions més dels que preveia el govern, cosa que segons Santi Vila farà que les compensacions que s'hauran de pagar a Abertis seran menors. La restricció es va aplicar després de tres mesos de mobilitzacions a Bàscara, on els veïns tallaven diàriament la carretera per exigir que els traguessin el pas dels camions pel mig del poble. Ho van aconseguir, però el fet que el conveni final es firmi tot just ara (que ja fa gairebé dos mesos que la mesura s'aplica) demostra que la part més complicada del procés ha estat la de tancar el muntatge financer entre les administracions i la concessionària.
Un conveni que “criminalitza els camioners”, segons les associacions de transportistes
Tot i el conveni que es va firmar ahir, les associacions de transportistes no donen el tema per tancat i continuen reclamant la gratuïtat dels peatges si se'ls obliga a passar per l'AP-7. “El que fa aquest conveni és criminalitzar injustament els camioners, perquè el problema no són els camions sinó el mal estat de la carretera N-II”, diu Carlos Palacio, secretari general de l'Associació de Transportistes de Girona (Asetrans). Palacio no es cansa de recordar les contradiccions de la Generalitat, que fins l'any passat a l'estiu prohibia als camions circular per l'autopista i ara fa el contrari.
Des que es va començar a parlar de desviar els camions per l'AP-7, els transportistes sempre han dit que ja paguen prou impostos perquè ara se'ls vulgui fer pagar, a més, els peatges, encara que sigui amb descomptes. De fet, algunes associacions de transportistes han interposat un recurs contra la prohibició de circular per l'AP-7. “Els grans perjudicats d'aquest conveni són els transportistes, els restaurants, les gasolineres i els estancs de vora la carretera N-II; en definitiva, és la columna vertebral de l'activitat comercial a les comarques de Girona la que s'està afectant”, afirma el secretari general d'Asetrans, que hi afegeix que hi ha restaurants que han perdut fins al 75 per cent de la seva clientela. Representants d'aquests gremis professionals es van reunir el mes passat a la Generalitat per reclamar al govern que reconsideri l'impacte de les restriccions. L'única cosa que haurien aconseguit per ara és un reforç de la informació als camioners sobre les possibilitats de sortir de l'autopista per fer gasolina: en teoria poden fer-ho però, segons Palacio, quan un camió surt de l'autopista “immediatament els Mossos el paren i li demanen tota la documentació, cosa que no agrada a ningú”. Palacio també afirma que els descomptes als peatges s'apliquen de manera molt restrictiva i que el conveni firmat ahir no aclareix res. L'associació està recollint factures per denunciar aquest fet conjuntament.