Infraestructures

Trànsit instal·larà tres nous radars per tram a finals d'any

Els controls s'implantaran entre la Ràpita i Amposta i entre Cassà de la Selva i Llagostera

El túnel de Vielha ja disposa d'aquest tipus de dispositiu, que mesura la velocitat mitjana del vehicle durant uns quants quilòmetres

La substitució dels tradicionals radars que controlen la velocitat dels vehicles en un punt concret de la carretera per dispositius que mesuren la velocitat mitjana per trams és un dels objectius del Servei Català de Trànsit (SCT). Amb tot, es tracta d'un procés lent que, d'altra banda, tampoc es pot dur a terme a totes les vies. De moment, el SCT té previst instal·lar tres controls de velocitat mitjana per tram entre finals d'aquest any i principis del 2014. Dos d'aquests equips s'instal·laran a l'N-340, en tots dos sentits de la marxa entre Sant Carles de la Ràpita i Amposta. El tercer es col·locarà a la C-65, entre Cassà de la Selva i Llagostera, en sentit Llagostera.

Aquests dispositius, anomenats cinemòmetres (de fet, no són radars, ja que no utilitzen microones per detectar objectes), s'afegiran a l'únic control de velocitat mitjana que actualment ja funciona a Catalunya i que es va instal·lar el desembre del 2009 al túnel de Vielha. A Barcelona, l'Ajuntament també vol provar aquest sistema a la ronda de Dalt.

D'altra banda, el SCT té previst posar a licitació l'any vinent quatre radars per tram més, per als quals encara no hi ha data d'instal·lació. La idea és situar els dispositius a la C-58 entre Sabadell i Badia, a l'AP-7 entre Ulldecona i l'Aldea i a l'N-II entre Fornells de la Selva i Girona, en aquest últim cas, en tots dos sentits de la marxa. Amb tot, el SCT aclareix que aquests emplaçaments encara són provisionals i poden variar.

Segons el sotsdirector del SCT, Xavier Almirall, els cinemòmetres de velocitat mitjana per tram aporten més seguretat, ja que “amb un únic control s'aconsegueix prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres i no només en un punt concret”. El cas és que molts conductors ja tenen apresa la situació dels radars i “només respecten els límits de velocitat en aquests punts”, afirma Almirall.

Tal com recull el pla de seguretat viària 2011-2013, l'objectiu del SCT a més llarg termini és arribar a substituir els controls puntuals (actualment n'hi ha 216 a la xarxa viària) per controls de velocitat per tram. No obstant això, no és possible fer-ho en tots els casos ja que, segons Almirall, perquè siguin útils, els controls per trams s'han de situar on els límits de velocitat són homogenis i on, d'altra banda, no hi hagi gaires cruïlles ni entrades i sortides. Per tant, els radars fixos seguiran sent necessaris. De fet, l'any vinent se n'instal·laran tres més a la xarxa viària.

LES XIFRES

30
radars per milió d'habitants hi ha a Catalunya. Holanda i el Regne Unit, líders en seguretat, en tenen més de cent.
217
controls fixos hi ha a les vies catalanes. El del túnel de Vielha és l'únic per tram. També n'hi ha de mòbils.

Dues càmeres ben sincronitzades

Els cinemòmetres de velocitat mitjana funcionen amb dues càmeres d'infrarojos que, situades a l'inici i al final del tram que es vol controlar, capten el moment de pas dels vehicles i en registren l'hora, el minut i el segon. Amb aquestes dades, i gràcies a un programa informàtic específic, es calcula el temps que el vehicle ha trigat a fer el recorregut i la velocitat mitjana. La clau és que tots dos dispositius estiguin perfectament sincronitzats (s'aconsegueix a través de GPS). Aquest sistema, que segueix una normativa i que requereix homologació, pren com a referència per al càlcul de la velocitat mitjana l'espai més curt possible (per exemple, en cas de corba).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.