infraestructures
Tall de carretera a Figueres contra el pas de camions
Una trentena de persones van aturar el trànsit a l'avinguda Salvador Dalí, el tram urbà de l'N-IIa, un quart d'hora
Volen fer-ho cada dijous per exigir que deixin de passar tràilers per la ciutat
Una trentena de persones van tallar ahir la carretera a Figueres durant un quart d'hora per exigir que deixin de passar camions de grans dimensions pel mig de la ciutat. La convocatòria l'havia feta el col·lectiu ciutadà Figueres Democràcia, que té la intenció de continuar fent aquesta protesta cada dijous fins que vegin que hi ha una solució i es facin fora els tràilers. A les dotze del migdia, es van plantar al mig de l'avinguda Salvador Dalí (N-IIa) a l'altura de la plaça del Sol amb una gran pancarta que deia: “Figueres diu prou camions”, i es van sentir crits de “Primer Bàscara, ara Figueres. El tall va durar un quart d'hora.
La resposta ciutadana no va ser massiva però, tot i això, Alfons Romero, membre de la plataforma convocant, assegurava: “Hem començat sent pocs, però estem contents perquè s'està reconeixent que alguna cosa passa”. A més, per Romero, “aquesta senzilla protesta té una resposta també molt senzilla: posar una senyalització i obligar els camions a passar per un cinturó de ronda que ja tenim”.
Precisament, aquesta és una de les solucions que proposa el moviment veïnal i que veuen amb bons ulls tant l'Ajuntament com el Departament d'Interior. Seria desviar els tràilers que vénen d'Olot en direcció a Roses, Llançà o la Jonquera per la carretera de Borrassà, perquè circulin pel cinturó de ronda i evitar així que entrin dins la ciutat. Precisament, un manifestant, Joan Oliva, deia: “No els cal passar per aquí. Hi ha una alternativa. Només calen nous senyals informatius.”
De tota manera, els veïns asseguren que, arran de l'anunci de la manifestació, ja han notat una davallada del nombre de camions. Narcís Pagué, de Figueres Democràcia, deia: “La concentració ja està sent un èxit de facto. Aquests dies estem observant que els tràilers de quatre eixos o més estan passant molt menys i és perquè Acetrans ha passat l'avís. Tenim un èxit abans de començar la primera concentració. El que volem és que sigui oficial, que no sigui una cosa d'aquests dies”.
Els veïns es mostraven satisfets també d'haver “incidit en l'agenda de la ciutat”. “Hem tingut una reacció ràpida de l'Ajuntament”, ironitzaven sobre l'anunci del govern municipal en què assegura que fa setmanes que treballa en una solució.
Precisament, ahir l'alcaldessa, Marta Felip, es va mostrar convençuda que aquesta solució arribarà aviat: “Jo la veig bastant a prop. Hi ha un consens entre administracions en què s'ha de solucionar aquest tema.” Sobre la protesta d'ahir, Felip va assegurar: “L'Ajuntament i els manifestants compartim objectius”. “La nostra obligació és arribar a una solució com més aviat millor i evitar problemes de mobilitat els dijous amb aquests talls de carretera. La mobilització és totalment legítima i tot suma”, hi afegia.
Bàscara, segona part?
L'èxit aconseguit pel moviment ciutadà de Bàscara és tan recent que és impossible no fer comparacions. De fet, els convocants ahir del tall de l'N-IIa a Figueres van fer diverses referències als seus veïns i la protesta està clarament inspirada en aquell precedent. A Bàscara la resistència de tot un poble, la perseverança i el no defallir van fer que, després de dies i dies de tallar la carretera matí i tarda, finalment arribés la decisió de desviar els tràilers per l'autopista obligatòriament. Cal dir que a Bàscara feia anys que aguantaven una pressió de camions enorme, que potser a Figueres no és tan elevada. A més, en el primer cas hi entrava no només la protesta, sinó la ràbia per la mort d'una veïna. Són casos diferents, però caldrà veure si la persistència serà la mateixa.