Infraestructures

Foment desaprofitarà bona part del corredor actual del TAV per a la línia de mercaderies

L'estudi informatiu hi reserva tres possibles traçats a Tarragona: per l'antiga Reus-Roda, pel nord o pel sud de Sant Salvador

El minis­teri va adju­di­car el 30 d'agost del 2007 la redacció de l'estudi a l'empresa Inge­niería Idom Inter­na­ci­o­nal SA, per poc més d'1,5 mili­ons d'euros. Després de gai­rebé dos anys –es com­plei­xen aquest diu­menge– els ajun­ta­ments afec­tats van rebre el maig pas­sat els pri­mers esbos­sos dels pos­si­bles traçats, als quals ara ha tin­gut accés El Punt, perquè hi fes­sin sug­ge­ri­ments i apor­ta­ci­ons, i a par­tir d'aquí Foment haurà de deci­dir el traçat defi­ni­tiu, una decisió que, de fet, es podria avançar en el pla ter­ri­to­rial par­cial del Camp, que s'ha retar­dat una mica però que el govern català con­fia apro­var defi­ni­ti­va­ment a la tar­dor.

Massa pen­dent

El que ja més o menys se sabia, en tot cas, però ara queda ple­na­ment en evidència, és que la nova línia no podrà apro­fi­tar ni de bon tros l'actual del TAV, amb la qual cosa una bona part haurà de pas­sar per un traçat dife­rent, al con­trari del nord, on des de Bar­ce­lona fins a la fron­tera la línia de pas­sat­gers d'alta velo­ci­tat ja està adap­tada per al pas de mer­ca­de­ries. Entre Girona i Figue­res, fins i tot es farà un ter­cer car­ril al cos­tat del TAV, igual que entre Mollet i Sant Celoni. Des d'aquí, a més, el Pacte Naci­o­nal per a les Infra­es­truc­tu­res (PNI) pre­veu que s'adeqüi a ample euro­peu l'actual línia con­ven­ci­o­nal fins a la fron­tera. Fonts con­sul­ta­des adme­ten que, «per qüesti­ons tècni­ques, com ara radis de gir mínims o sobre­tot pen­dents», el cor­re­dor del TAV entre Madrid, el Camp i Bar­ce­lona és apte per a trens de pas­sat­gers, però no de mer­ca­de­ries, més pesants i de carac­terísti­ques dife­rents.

Diver­sos cor­re­dors

La nova línia, en qual­se­vol cas, sor­tirà del port de Tar­ra­gona –la fina­li­tat bàsica és donar sor­tida a Europa a les mer­ca­de­ries que hi arri­ben–, però l'estudi (vegeu el gràfic) par­teix ja del nord de Vila-seca, des del punt on haurà d'enllaçar amb la línia de mer­ca­de­ries d'alta velo­ci­tat del cor­re­dor medi­ter­rani, que vindrà del sud i aca­barà sent, segu­ra­ment, la que s'està cons­truint ara, en prin­cipi mixta per a pas­sat­gers i mer­ca­de­ries i en ample ibèric, adap­ta­ble ja a l'euro­peu. El traçat serà paral·lel a la vari­ant de Reus de la C-14 i anirà a bus­car el cor­re­dor de l'antiga línia Reus-Roda, amb la qual cosa podria donar ser­vei ja a un altre polígon impor­tant com el de Cons­tantí, on ara ja hi ha una estació de mer­ca­de­ries en què el PNI ja pre­veu millo­rar i ampliar les con­ne­xi­ons actu­als. A par­tir d'aquí, l'estudi ofe­reix tres pos­si­bles traçats, sem­pre de diver­sos quilòmetres d'amplada per curar-se en salut. Un, res­se­guint encara la via actual, per la Pobla de Mafu­met i el Morell –nuclis que supera­ria pel sud o pel nord, o a través d'un túnel– i el nord del polígon petroquímic, fins a Pera­fort. La segona opció seria fer la con­nexió pel sud, entre Cons­tantí i la petroquímica, usant el cor­re­dor de l'enllaç entre el cor­re­dor medi­ter­rani i la línia del TAV, paral·lela­ment a la qual con­ti­nu­a­ria més o menys a par­tir de Pera­fort.

Es plan­teja encara, però, una dar­rera opció més pro­pera a Tar­ra­gona, que pas­sa­ria pel cor­re­dor entre el sud del barri de Sant Sal­va­dor, el polígon Riu Clar i l'AP-7. El traçat, en aquest cas, no arri­ba­ria a la línia del TAV fins a l'altura de la riera de Gaià, i per tant supera­ria pel sud els nuclis urbans dels Palla­re­sos o el Cat­llar. Fins a Roda de Berà el traçat seria paral·lel al TAV, pri­mer, i després, a la línia con­ven­ci­o­nal que ve de Valls.

El Logis, con­nec­tat

El cor­re­dor es torna a divi­dir en dos abans del Ven­drell, ja que podria superar el nucli urbà pel nord, paral·lela­ment a l'auto­pista, o pel sud, per l'actual línia fèrria de Vila­franca. Abans d'arri­bar al límit de demar­cació, el pos­si­ble traçat es torna a bifur­car en tres, després de Santa Oliva: dos van pel nord de l'Arboç –paral·lela­ment a l'AP-7 o a la línia del TAV– i un altre pel sud; aquest últim, per cert, és força impro­ba­ble, si es té en compte que la Gene­ra­li­tat pro­jecta al nord, entre l'Arboç i Banye­res, el polígon Logis Penedès, que pre­vi­si­ble­ment tindrà una estació pròpia a la nova línia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.