Infraestructures

Cap a les ‘electrolineres'

Barcelona i l'AMB lideren l'expansió de punts de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics i aquest any en posaran 23

La majoria d'estacions d'ús públic que han posat els ajuntaments estan infrautilitzades

El més adequat
és carregar el vehicle allà on passa més hores
Els ajuntaments s'ho pensen dues vegades abans de posar estacions

Un parc de 76.000 vehi­cles elèctrics i 7.600 punts de recàrrega d'accés públic pre­sents en 60 muni­ci­pis. Aquest era l'objec­tiu que per­se­guia l'Estratègia d'Impuls del Vehi­cle Elèctric a Cata­lu­nya (Ive­cat) 2010-2015. Al final del quin­quenni, però, estem molt lluny d'asso­lir xifres sem­blants. El nom­bre de vehi­cles elèctrics matri­cu­lats a Cata­lu­nya el 2014 no va superar els 300, i 254 esta­ci­ons de recàrrega públi­ques o pri­va­des es van repar­tir per 53 muni­ci­pis. Bar­ce­lona exer­ceix de capi­tal i és, amb diferència, on més oferta de punts hi ha, tot i que la demanda encara és, com a arreu del país, ínfima.

La Ciu­tat Com­tal avui ofe­reix 303 punts de recàrrega (o endolls) d'ús públic, 182 dels quals són en apar­ca­ments de BSM i 121 a la via pública. Durant el 2015 encara hi afe­girà 40 punts addi­ci­o­nals més, repar­tits per 24 esta­ci­ons. Tot i així, la seva idea “no és posar un punt de recàrrega en cada can­to­nada de la ciu­tat”, com diu Manuel Valdés, gerent d'Infra­es­truc­tu­res i Coor­di­nació Urbana de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. El seu objec­tiu, com­par­tit per Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (AMB) i altres ajun­ta­ments, és apos­tar per la recàrrega ràpida (80% de bate­ria en 20 minuts, temps de fer un cafè) en punts estratègics del muni­cipi i de les prin­ci­pals vies de comu­ni­cació, com ara les àrees de ser­vei de les auto­pis­tes, que fun­ci­o­nin com autènti­ques elec­tro­li­ne­res o peti­tes cen­trals elèctri­ques. Aquest any l'Ajun­ta­ment bar­ce­loní n'ins­tal·larà tretze al seu muni­cipi i l'AMB, deu més, els dos pri­mers dels quals (les pro­pe­res set­ma­nes) a prop de l'aero­port del Prat de Llo­bre­gat i a Cor­nellà. Els altres s'ubi­ca­ran a Gavà, l'Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, Sant Joan Despí, Pallejà, Sant Cugat del Vallès, Bar­berà del Vallès, Mont­cada i Rei­xac i Bada­lona.

Des de l'Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, Juan Medi­a­vi­lla, res­pon­sa­ble de Mobi­li­tat i Via Pública, explica que van sos­pe­sar la pos­si­bi­li­tat de començar a sem­brar el muni­cipi de punts de recàrrega. Al final, basant-se en un informe del Con­sell Comar­cal del Bar­ce­lonès que ho des­a­con­se­llava, “el que ha fet l'Ajun­ta­ment és pren­dre consciència de com podem poten­ciar de veri­tat el vehi­cle elèctric sense mal­gas­tar diners”. Per això, opta­ran per ins­tal·lar elec­tro­li­ne­res i per sub­ven­ci­o­nar les ins­tal·laci­ons elèctri­ques en domi­ci­lis i apar­ca­ments pri­vats, el lloc natu­ral de recàrrega d'aquests cot­xes, en defi­ni­tiva.

Un cost ele­vat

Tenint en compte que tot vehi­cle elèctric ha de tenir un punt de recàrrega vin­cu­lat (asso­ciat de manera exclu­siva) i que el més ade­quat és car­re­gar la bate­ria on el vehi­cle passa més hores atu­rat (a casa i de nit –quan la demanda d'elec­tri­ci­tat dis­mi­nu­eix– o a la feina), els punts de recàrrega ràpida a la via pública han de ser­vir, en un futur, “només per treure la por del con­duc­tor de que­dar-se pen­jat a la car­re­tera”, diu Lluís Morer, cap d'uni­tat d'eficiència energètica de l'Icaen.

Si els punts de recàrrega estan pen­sats sobre­tot per gene­rar con­fiança, el cost que repre­senta per als ajun­ta­ments és ele­vadíssim. Un punt de recàrrega ràpida repre­senta una inversió apro­xi­mada d'uns 50.000 euros, més uns 10.000 de man­te­ni­ment anu­als. Un punt de recàrrega semiràpid (60% de càrrega en 30-60 minuts) costa al vol­tant dels 10.000 euros, i uns 3.000 més en con­cepte de man­te­ni­ment.

Amb aquests números a la mà, els ajun­ta­ments són cau­te­lo­sos a l'hora de fer una gran expansió de punts de recàrrega. A Girona, on el febrer del 2012 van ins­tal·lar una estació amb dos endolls a la plaça de Cata­lu­nya, fins ara han dis­tribuït 44 tar­ge­tes de recàrrega (com­pa­ti­bles amb les de Bar­ce­lona). “Nosal­tres hi cre­iem, no volem que la gent deixi de com­prar un vehi­cle elèctric perquè no troba punts de recàrrega, però fer una gran des­pesa per tenir-la immo­bi­lit­zada no pot ser”, argu­menta Joan Alcalà, regi­dor de Segu­re­tat, Mobi­li­tat i Via Pública.

On tam­poc volen ser acu­sats de no fer tot el que està al seu abast és a l'Ajun­ta­ment de Mataró. Tot i que reco­nei­xen que les seves esta­ci­ons de recàrrega estan infrau­ti­lit­za­des, “que ningú pugui dir que no com­pra un cotxe elèctric perquè no hi ha llocs de càrrega al car­rer”, diu Núria Calpe, regi­dora de Via Pública. A banda de les sis esta­ci­ons actu­als (posa­des pel govern ante­rior), sos­pe­sen afe­gir-ne cinc més, a la zona verda.

Què en frena l'ús?

El fet que les esta­ci­ons de recàrrega a hores d'ara siguin molt poc uti­lit­za­des a tots els muni­ci­pis cata­lans és degut a diver­sos fac­tors, segons els experts. “El pri­mer entre­banc que hi havia fins fa poc era el preu i les pres­ta­ci­ons del vehi­cle elèctric. És clau que les empre­ses d'auto­moció s'ho comen­cin a creure i ampliïn l'oferta”, asse­nyala Joan Pallisé, direc­tor de pro­ducte de l'empresa Cir­cu­tor, fabri­cant de punts de recàrrega. Un altre gran obs­ta­cle que cal sal­var és l'escassa auto­no­mia de les bate­ries, avui d'entre 100 i 200 km, la qual cosa les fa invi­a­bles per a deter­mi­nats tra­jec­tes. Final­ment, tam­poc ajuda que els con­nec­tors de vehi­cles elèctrics no siguin uni­ver­sals. Els de càrrega lenta –la gran majo­ria– són com­pa­ti­bles amb totes les mar­ques de vehi­cles, però els de càrrega ràpida, no.

Amb tot, Pallisé cele­bra que fa un mes el govern espa­nyol aprovés la ITC 52 sobre infra­es­truc­tu­res per a recàrrega de vehi­cles i que la direc­tiva euro­pea 2014/94 recordi que cada estat ha de pro­cu­rar un nom­bre ade­quat de punts de recàrrega a finals del 2020. A títol indi­ca­tiu, almenys un punt per cada deu vehi­cles elèctrics.

LES FRASES

La nostra idea no és posar un punt de recàrrega en cada cantonada de la ciutat
Manuel Valdés
gerent adjunt d'infraestructures de barcelona
El que no pot ser és que l'energia es regali, perquè té un valor que s'ha d'apreciar
Lluís Morer
cap d'unitat d'estalvi i eficiència energètica de l'icaen
És clau que les empreses d'automoció s'ho comencin a creure i ampliïn l'oferta
Joan Pallisé
director de producte de l'empresa circutor

Gratis, però fins quan?

Els ajuntaments actualment estan permetent recarregar els vehicles elèctrics de franc perquè entenen que ara el que toca és incentivar aquesta pràctica, però, com recorda Lluís Morer, cap d'eficiència energètica de l'Icaen, això no pot durar sempre: “El que no pot ser és que l'energia es regali, perquè té un valor que s'ha d'apreciar.” De fet, els mateixos ajuntaments no tenen clar fins a quin punt poden ser gestors o subministradors d'energia. Santi Martínez, director d'Estebanell Energia, comercialitzadora elèctrica que gestiona tres estacions de càrrega (a Granollers, la Garriga i Tona) i té més de 40 usuaris registrats, explica que, a diferència d'altres estats que de moment no ho han regulat, a l'Estat espanyol “només pot vendre energia un gestor de càrrega, un actor del sector elèctric”.

La gratuïtat del servei per part de l'administració local contrasta amb el cost fix que suposa la contractació d'un determinat terme de potència (força elevat per poder donar resposta a la recàrrega ràpida) a disposició dels eventuals usuaris. “En aquests moments inicials, ningú acaba de veure que això sigui un negoci. Pels pocs vehicles que hi ha, de cap manera et pots plantejar que la inversió sigui recuperable”, opina Martínez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia