Infraestructures

Nou matí caòtic ferroviari

Un tall a la catenària fa interrompre la circulació entre Girona i Caldes

Renfe xifra en 1.690 els viatgers afectats i en 47 minuts la mitjana dels retards

Els viatgers a Barcelona van ser reubicats al TAV i la resta, en busos

Just una setmana després del gran caos ferroviari que va afectar tot Catalunya, les estacions gironines van viure ahir un altre matí de retards, desconcert, cues a la recerca d'informació, espera de transports alternatius i, sobretot, molt d'emprenyament. Una avaria a la catenària va obligar a tallar tota la circulació de trens, de matinada, entre Girona i Caldes de Malavella. Això va afectar tots els trens tant de la R11 –els regionals i mitjana distància amb Barcelona via Sant Celoni– com de la RG1 –la línia de rodalies amb el Maresme–. Renfe va habilitar autobusos per cobrir el trajecte entre Girona i Caldes, i els que tenien bitllet o abonament fins a Barcelona van ser reubicats en els TAV sense sobrecost. A tres quarts de 10 del matí es va restablir la circulació per una de les dues vies, però els retards van durar tot el matí. Poc abans de les 12 del migdia es va restablir per l'altra via, però, segons la companyia ferroviària, la normalitat no es va recuperar del tot fins a primera hora de la tarda.

En total, segons va informar Renfe, es van veure afectats 22 trens i 1.690 viatgers. I la durada mitjana dels retards va ser de 47 minuts.

L'avaria

L'origen del caos va ser el trencament del fil de contacte de la catenària, en plena nit, a causa d'un “error humà” –segons les primeres dades de la investigació oberta per Adif– mentre es realitzaven operacions de manteniment del sistema d'electrificació en la zona entre la terminal de mercaderies de Girona i les vies generals. El tall a la catenària va deixar sense subministrament elèctric la via en sentit Barcelona, cosa que va fer que un tren de mercaderies, de 306 metres de llargada i 540 tones, que sortia de la terminal de mercaderies de Girona quedés entravessat en accedir a les vies generals, impedint així la circulació per a les dues vies. Adif va informar que tant bon punt va detectar el problema, poc abans de les cinc del matí, va enviar-hi una locomotora des de Portbou per retirar el tren afectat. Segons Adif, l'operació va acabar poc abans de les 9 del matí, tot i que Renfe afirma que el trànsit per la via en sentit nord no es va poder restablir fins a 3/4 de 10. Adif va continuar treballant al llarg del matí en l'avaria a la catenària a la via en sentit sud i va donar per restablert el trànsit deu minuts abans de les 12 del migdia.

L'afectació en els usuaris

La interrupció de la circulació entre Girona i Caldes a primera hora del matí i els posteriors retards fins a primera hora de la tarda van afectar centenars d'usuaris. Segons fonts de Renfe, als clients amb bitllet o abonament a Barcelona se'ls va reubicar en els trens d'alta velocitat (TAV). Com que a primeres hores del matí, els vagons d'Avant –el servei de proximitat amb Barcelona– del TAV van molt plens, se'ls va situar en els vagons del servei AVE –llargues distàncies–.

Per la resta de viatgers es va establir un servei d'autobús entre Girona i Caldes, que era fins on els trens arribaven i sortien en cada direcció. A primera hora del matí, però, hi havia poca gent des de Girona cap a estacions que no fossin Barcelona i els autobusos trigaven a omplir-se. En canvi, en estacions com ara Caldes hi havia molta més gent esperant que la que cabia en un autobús i alguns van haver d'esperar molt. Això va fer va fer que molts usuaris optessin per tornar a casa a buscar el cotxe particular. Entre els afectats, molta indignació, sobretot entre els estudiants que tenien exàmens i la gent que arribava tard a reunions de feina.

22
trens
es van veure afectats per l'avaria, amb uns retards de mitjana de 47 minuts, segons va informar Renfe.

La T-10/120 s'estrena dilluns a la Garrotxa, el Pla de l'Estany i la Selva

L.A

El nou abonament per fer deu viatges en 120 dies en rutes de bus a Barcelona, la T-10/120, s'estrenarà dilluns que ve, dia 1 de juny, a les comarques gironines. Tal com va anunciar el conseller de Territori al febrer, de moment la nova targeta multiviatge, que suposa descomptes d'entre el 34% i el 62%, es podrà usar en quatre línies: les tres de la Teisa que uneixen la Garrotxa amb Barcelona –passant per Bracons, pel Pla de l'Estany i per la Selva– i la de la Hispano Hilariense des de la Selva interior fins a la capital catalana. Al juliol, coincidint amb l'inici de la temporada alta d'estiu, es llançarà en les dues línies de la Sarfa que uneixen els municipis de la Costa Brava Nord i Centre amb Barcelona, i ja al setembre, amb l'inici del curs escolar, s'implantarà a la línia Figueres-Girona-Barcelona. En total, les set línies connecten 48 municipis gironins amb la capital catalana i tenen uns 500.000 usuaris. La nova targeta serà multipersonal i, per tant, utilitzable per diversos membres d'una mateixa família o per un grup d'usuaris per fer els seus desplaçaments d'una manera conjunta.

La T-10/120 suposarà en general descomptes de prop del 50% des de l'inici del recorregut respecte al preu del bitllet actual i un xic menor en les parades intermèdies. El descompte màxim serà del 62,5% per als usuaris de Sant Hilari Sacalm. En les primeres línies on s'implantarà, l'abonament costarà 70 euros –7 euros el viatge– en les línies de Bracons i el Pla de l'Estany i de 60 euros en les de la Selva.

Una setmana després del gran caos

L'avaria d'ahir a les comarques gironines va ser just una setmana després del gran caos ferroviari que va afectar el dijous 22 de maig tot Catalunya arran de la caiguda, durant una hora i mitja, del sistema informàtic del control central d'Adif. Ubicat a l'estació de França de Barcelona, aquest servei controla tot el trànsit de trens a les línies convencionals, no només de Barcelona sinó també de Girona i part de Tarragona i Lleida. Es calcula que unes 80.000 persones van quedar atrapades als trens i a les andanes. Un cop es va restablir el sistema, els trens van tenir retards de fins a una hora. En total, més de 200 trens van resultar afectats. El caos del 22 de maig va ser només dos dies després que el president de Renfe visités Barcelona per tal de calmar els ànims encesos dels usuaris –després d'un mes negre amb repetides incidències a la xarxa– i anunciar –en plena campanya electoral– una inversió de 118 milions d'euros per a les rodalies catalanes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia