Medi ambient

El Montseny promourà la marca Reserva de la Biosfera

El parc natural potenciarà l'ús de la distinció entre empresaris turístics i agraris

També es crearà una imatge corporativa perquè la puguin fer servir els ajuntament que formen la zona

El Parc Natu­ral del Mont­seny tre­ba­lla per faci­li­tar que els pro­duc­tes ela­bo­rats per pro­duc­tors agrícoles i rama­ders i el sec­tor turístic de la zona puguin fer ser­vir la marca Reserva de la Bios­fera com a reclam. Ser­virà per iden­ti­fi­car els pro­duc­tes que ela­bo­ren i els ser­veis que ofe­rei­xen sem­pre que com­plei­xin una sèrie de requi­sits que s'estan pre­fi­xant a través d'un regla­ment que recu­lli els cri­te­ris de qua­li­tat mínims que cal com­plir. L'ús d'aquest dis­tin­tiu s'obrirà a les empre­ses situ­a­des a dins de l'àmbit del parc natu­ral però també a aque­lles que estan situ­a­des a l'àmbit de la Reserva de la Bios­fera que, des de l'ampli­ació apro­vada per la Unesco el juny pas­sat, inclou la tota­li­tat dels ter­mes muni­ci­pals de tots els muni­ci­pis de l'àmbit del parc natu­ral excepte Sant Feliu de Bui­xa­lleu, a la Selva, que en va que­dar fora per decisió pròpia.

Paral·lela­ment, també s'avança a fixar una imatge de marca que pugui ser uti­lit­zada pels ajun­ta­ments que inte­gren la Reserva de la Bios­fera per pro­mo­ci­o­nar-se amb car­tells però també amb altres suports com poden ser els seus webs. “Cal fer visi­ble que el ter­ri­tori és reserva de la bios­fera”, apunta Jordi Solé, cap de la direcció ter­ri­to­rial nord dels Parcs Natu­rals de la Dipu­tació, que inclou el Mont­seny.

Aquests aspec­tes, que es tre­ba­llen en diver­sos grups de tre­ball cons­tituïts per la Dipu­tació i els ajun­ta­ments, es con­si­de­ren pri­o­ri­ta­ris. Està pre­vist que a final d'any tin­gui ja els pri­mers resul­tats, que que­da­ran reco­llits en un pla d'acció que aprovi el con­sell coor­di­na­dor de l'espai pro­te­git. A banda, aques­tes comis­si­ons tre­ba­llen altres aspec­tes com la mobi­li­tat, les ener­gies reno­va­bles o la gestió de l'aigua. Per a cadas­cun d'aquests temes, s'ela­bora una diagnosi per conèixer el punt de par­tida de tot l'àmbit de la reserva, força més ampli que el parc.

“El fet d'uni­fi­car la imatge comuna per poten­ciar el con­cepte de Reserva de la Bios­fera és molt impor­tant, entre d'altres, per dife­ren­ciar allò que real­ment com­pleix uns cri­te­ris de sos­te­ni­bi­li­tat i de res­pon­sa­bi­li­tat en la gestió pública”, asse­gura l'alcalde de Taga­ma­nent, Ignasi Martínez, que també té un negoci de res­tau­ració al pla de la Calma, en ple parc natu­ral. Martínez afirma que “és molt impor­tant que tots els ajun­ta­ments i enti­tats públi­ques tre­ba­llin amb fer­mesa en una mateixa direcció, i no tan sols per imatge, també per con­ven­ci­ment”.

Par­ti­ci­pació

L'alcalde reclama una par­ti­ci­pació més activa dels ajun­ta­ments que inte­gren el parc natu­ral en les jor­na­des. “Espero que els alcal­des s'impli­quin de veri­tat i apli­quin els valors de la Reserva de la Bios­fera de la Unesco i de la Carta Euro­pea de Turisme Sos­te­ni­ble als seus muni­ci­pis.” “La marca Reserva de la Bios­fera té un reco­nei­xe­ment inter­na­ci­o­nal i pot fer venir més gent”, afirma Andreu Sal­vat, de l'empresa Aprèn, ges­tora de la casa de colònies La Rec­to­ria, a Figaró. “Serà clau, però, que després es garan­teixi que tots els pro­duc­tes i ser­veis tin­guin aquest res­pecte per l'entorn”, afe­geix Sal­vat, que posa un exem­ple: “Si tens un equi­pa­ment turístic al parc, no hau­ries de tenir espècies vege­tals inva­so­res al jardí.”

Per altra banda, la Coor­di­na­dora per la Sal­va­guarda del Mont­seny ha por­tat al síndic de greu­ges l'asfal­tatge del camí de les Illes. Volen que no s'asfalti per garan­tir la super­vivència de les comu­ni­tats i espècies exis­tents.

Cal fer visible que el territori forma part de la Reserva de la Biosfera
Jordi Solé
direcció parcs naturals
La marca té un reconeixement internacional i pot fer venir més gent
Andreu Salvat
empresari
És molt important que els ajuntaments i entitats treballin en la mateixa direcció
Ignasi Martínez
empresari

Una activitat econòmica de 21 milions d'euros anuals

El Parc Natural del Montseny genera més de 21 milions d'euros anuals en totes les seves activitats. El 77% d'aquesta quantitat prové de les activitats del sector de serveis com a conseqüència directa del nombre de visitants. El 20,2% s'obté de la pròpia gestió del parc i menys d'un 3%, de les activitats agrícoles. El Montseny és un dels espais naturals de tot Catalunya que genera un major valor econòmic per la pròpia gestió del parc.

Dels 18,4 milions d'euros que es generen per la gestió de tots els espais naturals catalans junts, 4,3 milions corresponen a la gestió del Montseny, un 23% del total. Tot i aquestes dades, la despesa de cada visitant al Montseny és de 10,85 euros al dia. Aquesta xifra és molt baixa comparada amb la despesa en espais com el Montgrí i les illes Medes (58,69 euros/dia).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia