Infraestructures

La caiguda de l'aeroport de Girona no té fons

Tanca el 2015 amb un 17,8% de viatgers menys i no arriba ni a l'1,8 milions, molt per sota del considerat òptim pel govern

En el seu setè any consecutiu de descens, és l'aeroport que més baixa entre els 35 principals de l'Estat

La caiguda de passatgers a l'aeroport Girona-Costa Brava no té fons. Després de sis anys de descens continuat, en què ja acumulava una pèrdua de viatgers de més del 60%, les instal·lacions de Vilobí van ser el 2015 de nou l'aeroport que més va baixar entre els 35 principals de l'Estat: va tenir un 17,8% menys d'usuaris que al 2014 i es va quedar en només d'1.775.318. La xifra és molt preocupant perquè el govern català ja va avisar fa mesos que descendir per sota del llindar dels dos milions –el 2014 s'havia quedat a 2.160.646– seria negatiu per al territori gironí. I no només no s'ha assolit aquesta xifra sinó que n'ha ha quedat bastant lluny, més del 10% per sota, ja que no s'ha arribat ni a l'1,8 milions.

Les dades de Girona contrasten amb el global estatal, en què la xarxa d'aeroports d'Aena va registrar el seu segon millor any de la seva història, amb un 5,9% més de passatgers que al 2014. De fet, els aeroports de Girona i Reus –amb un 17,1% menys– són els únics que tenen descensos destacats de tot l'Estat. Una situació que coincideix amb el fet que el Prat obté el millor any de la seva història. La tònica general és molt majoritàriament d'ascens: dels 35 principals aeroports, 27 tenen números positius. Ara Girona se situa només com el 17è aeroport amb més passatgers, una posició per sota que al 2014. Al 2008 havia arribat a ser el 9è aeroport de l'Estat.

Les xifres del 2008, quan Girona va superar els 5,5 milions de passatgers, però, queden molt lluny. Són set anys consecutius de descens ja i, a més, la caiguda no s'atenua ni molt menys. El descens del 2015 és el tercer més fort d'aquest cicle negatiu, només rere el 2011 (-38,8%) i 2014 (-21,1%). En global, des del 2008 la caiguda d'usuaris és del 67,8%. O, dit d'una altra manera, ja només hi ha menys d'un terç dels viatgers de llavors. I el pitjor és que les perspectives per al 2016 tornen a ser de descens, després que Ryanair hagi confirmat que tornarà a retallar l'estiu que ve i farà només 29 rutes.

La retallada de Ryanair

I és que l'aerolínia de baix cost irlandesa continua sent la gran (i gairebé única) protagonista de Vilobí. Una dada significativa del seu pes és que el seu descens de viatgers a Girona (-17,8%) coincideix exactament amb el global de l'aeroport. Concretament, va tenir 1.566.280 passatgers al 2015 quan el 2014 n'havia tingut 1.904.790. En números absoluts, perd 338.510 usuaris. Així, és la causant principal de la caiguda global de l'aeroport, que ha perdut 385.328 viatgers. La resta ha provingut de la important marxa de companyies (vegeu la peça).

Ryanair ha acaparat, doncs, el 88,2% de viatgers que han passat per Vilobí, tot i que ha retallat un 24,7% els vols que hi ha ofert (dels 12.921 del 2014 a només 9.726). I és que a l'estiu va oferir només 36 rutes –13 menys que al 2014– i a l'hivern s'ha mantingut en mínims. Això ha fet que aquest desembre s'hagi marcat el mínim mensual a l'aeroport de Girona des que hi ha Ryanair: només 48.346 passatgers.

Com que el descens del nombre de vols de Ryanair és superior al de passatgers, això significa que la companyia ha millorat l'ocupació. Els seus avions han anat un 9,5% més plens: s'ha passat d'una mitjana de 147 persones per vol el 2014 a una de 161, la millor xifra de la companyia en la història a Girona. Fins ara la millor era la del 2006 (156).

Només una ruta ha superat els 100.000 viatgers, Pisa (131.067), tot i que una altra, Düsseldorf/Weeze s'hi ha quedat a prop (99.586). També superen els 70.000 viatgers quatre altres rutes de Ryanair: Eindhoven (85.957), Brussel·les/Charleroi (85.952), Frankfurt/Hahn (76.042) i Càller (74.101). Totes tenen més usuaris que al 2014.

Vols no comercials

Tot i la forta retallada de vols de Ryanair i la notable marxa d'altres aerolínies, la xifra global d'operacions a Vilobí el 2015 només baixa un 5,3% respecte el 2014 –de 20.630 operacions a 19.527– gràcies a l'auge dels vols no comercials, que han crescut un 56%: de 4.369 fins a 6.809. Destaca sobretot l'escola de pilots Ibertour, que quasi ha duplicat els seus vols (de 2.787 a 5.039). També han crescut les operacions de l'aviació privada (de 582 a 645). Pel que fa a les mercaderies, han augmentat un 3,5% fins a 95.914 tones. Cal tenir en compte que al 2014 s'havien duplicat respecte el 2013.

LES XIFRES

67,8
per cent
de descens acumula l'aeroport gironí en els últims set anys: dels 5,5 milions del 2008 a menys d'1,8 el 2015.
385.328
passatgers
ha perdut l'aeroport de Girona el 2015 respecte al 2014. Ha passat de 2.160.646 a 1.775.318.
5,3
per cent
ha baixat el nombre de vols, un descens molt menor al de viatgers gràcies a l'auge dels vols no comercials.

Forta pèrdua de diversificació: només 10 companyies

La forta retallada de Ryanair és el motiu principal de la davallada de Girona d'aquest any però no és ni molt menys l'únic, ja que hi ha hagut també una important reducció de companyies. Només 10 aerolínies han transportat més de 1.000 viatgers, quan al 2014 havien estat 18. Aquesta davallada prové, d'una banda, de la desaparició total de companyies com ara Wizz Air Hongria, Thomas Cook, Niki Lufthart, Tui Airlines i Ten Airwais, i de la reducció de vols de la majoria de la resta. Només quatre aerolínies han augmentat el volum de passatgers: Thomson Airways (un 10,3% fins a 44.576) , Jet Air Fly (5,7% fins a 11.795), Travel Service (11,5% fins a 7.929) i Air Serbia (7,7% fins a 2.577). Pel que fa a Transavia, la segona companyia de l'aeroport, ha tingut un descens del 6,4% (101.714), després de marcar el 2014 el seu rècord positiu a Girona. Per últim, cal recordar la marxa de Wizz Air Ucraïna a mitjans abril per la situació en aquest país. Era l'única companyia que operava tot l'any a banda de Ryanair.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia