La xarxa ferroviària a les comarques gironines té fins a 18 punts negres
Són incidències pendents de reparació des de fa anys que influeixen en els retards que es produeixen perquè els combois han d'anar més a poc a poc
La xarxa ferroviària a les comarques gironines té un total de divuit punts on els combois han de frenar i anar a una velocitat més baixa de la prevista, segons una informació elaborada i feta pública ahir per TV3. La cadena catalana conclou que aquests “punts negres” pendents de reparació des de fa anys –el més antic a la demarcació és del 2000– són la causa de bona part dels endarreriments que es produeixen a les línies ferroviàries catalanes.
Així, en el tram gironí de la línia del servei regional R-11 –que va de Barcelona a Portbou passant per Granollers– l'estudi detecta un total de sis punts negres, a Maçanet de la Selva, Caldes de Malavella, Girona, Vilajuïga, Llançà i Colera. I en el tram gironí de la línia R-3 que va de Barcelona a Puigcerdà –via Vic–, i que comença a les Llosses, se n'han detectat dotze més, tres dels quals a Ripoll mateix, un a les Llosses, un a Campdevànol, dos a Ribes de Freser, un a Planoles, un a Toses, dos a Alp i un a Puigcerdà.
Les incidències fan referència tant a l'estat de les vies o dels túnels com a perills de despreniments, la necessitat de millora de la distància de frenada, o del reforç en el quadre de velocitats màximes, entre d'altres, i el màxim de retard comptabilitzat en cadascun dels punts és d'un minut o menys.
Maçanet, el més antic
En el cas de Maçanet de la Selva, l'estat de la via és la causa per la qual els combois, en lloc d'anar a la velocitat prevista de 130 km/h, van a 70 km/h, una situació que, segons el mateix informe, s'arrossega des de l'any 2000. És la incidència més antiga que hi ha a les línies de la demarcació. L'estat de la via és també la causa dels endarreriments a Caldes de Malavella des del 2015 –anant a una velocitat real de 100 km/h, per sota de la teòrica de 130 km/h–, mentre que l'estat dels túnels és la causa dels retards des del 2012 a Planoles, Toses i Alp, on van a 60 km/h en lloc dels 100 km/h previstos. El perill de despreniments provoca retards d'un minut a Vilajuïga des del 2014 i a Alp –es va a 60 km/h mentre que la velocitat prevista és de 100 km/h–, i més d'un minut i mig a Ripoll, on hi ha fins a dos punts negres per perill de despreniment i on es va a 30 km/h en lloc dels 75 o 80 km/h previstos. A Ripoll mateix, la distància de frenada augmenta també el retard en mig minut, una situació que es repeteix a Ribes de Freser, Campdevànol i Puigcerdà mateix. El reforç en el quadre de velocitats màximes endarrereix la circulació per Girona i Llançà i, finalment, la rehabilitació en l'estructura del tram metàl·lic és la causa del minut de retard que hi ha a Colera.
(Més informació a la pàgina 43.)