Infraestructures i serveis

iNFRAESTRUCTURES I SERVEIS

Govern i municipis s'uneixen per exigir el traspàs de la gestió de tota la xarxa ferroviària

Fan una crida a la mobilització ciutadana al setembre per reclamar un servei eficient de Rodalies

Rull i els ajuntaments diuen “prou” al deteriorament del servei

El Govern i l'Associació Catalana de Municipis de Catalunya i la Federació de Municipis de Catalunya han signat un manifest per dir ''prou'' al caos de Rodalies i per reclamar que s'executin les inversions compromeses per part d'Adif, gestor de la xarxa ferroviària.

En el manifest es diu ''prou'' a la manca d'inversions i es reclama ''poder polític'' i el traspàs de la gestió de tota la infraestructura ferroviària avui en mans d'Adif i del Ministeri de Foment. Rull i els ajuntaments creuen que a més de la negociació política, la reclamació de les inversions i de portar als tribunals a Adif per incompliment d'inversions cal passar també a la mobilització ciutadana amb un gran acte a celebrar al setembre.

L'altre pas que han acordat els ajuntaments i el Govern amb la signatura d'aquest manifest és la convocatòria d'una gran mobilització ciutadana a la qual es podran sumar els ajuntaments, i les entitats socials i civils de Catalunya. Aquesta mobilització està previst que es faci dins del mes de setembre pròxim.

El manifest que han signat aquest dilluns el Departament de Territori i Sostenibilitat, la Federació i l'Associació de Municipis de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona inclou la petició a tots als ajuntaments catalans que signin una moció a favor d'aquest manifest.

Reclamar el compromís d'inversió

L'objectiu del manifest és demanar l'execució del compromís d'inversió de 306 milions d'euros que es comprometre el Ministeri de Foment amb el Govern per el període 2014-2016 i que fns avui només s'ha executat i lliurat al servei l'1,6% del total.

Com segon objectiu, el Govern i els ajuntaments reclamen ''poder polític'' que s'ha de traduir amb el traspàs de totes les competències de la xarxa ferroviària de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. Tant Rull com els representants dels ajuntaments han defensat en les seves intervencions que la gestió des de la proximitat és la garantia d'un bon servei. El conseller ha recordat que tant Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) com el Metro de Barcelona estan gestionats des de Catalunya i tenen un servei eficient.

El manifest suposa un “front comú'' entre els ajuntaments catalans i el Govern de la Generalitat per aixecar ''el to de veu'' davant del govern espanyol, segons ha reflexionat Janet Sanz, tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona i responsable de la mobilitat de la capital catalana.

Laura Campos, alcaldessa de Montcada i Reixac, representant de la Federació de Municipis de Catalunya, ha reclamat aquest front comú per reclamar al govern espanyol el traspàs total de les vies, les estacions, les catenàries i tot el que suposi la infraestructura ferroviària que avui per avui està en mans d'Adif.

Campos ha denunciat la política d'inversions del govern espanyol en matèria ferroviària que ha prioritzat el servei de llarga distància que van utilitzar 2,4 milions de persones a Catalunya el 2015 contra els 48 milions d'usuaris que van fer servir la xarxa de Rodalies.

Els ajuntament se sumen a la via judicial

Rull també ha destacat que tot i que no forma part el manifest que s'ha signat, sí que hi ha un acord polític del Govern i de les dues associacions municipalistes de Catalunya de sumar-se a la via judicial que s'ha obert per part de Territori i Sostenibilitat des de fa més de dues setmanes.

Rull ha recordat que el Govern ha presentat contra Adif un requeriment previ a un contenciós administratiu perquè inverteixin tot allò que s'han compromès a invertir. Aquesta via judicial contra Adif s'ha obert per la incapacitat de mantenir un diàleg polític amb Adif per negociar tot allò que fa referència als compromisos d'inversió en la xarxa de Rodalies que s'han acordat políticament però que no s'han executat, ha explicat el conseller. Rull ha assegurat que com que les dificultats per ''accedir'' a Adif són tan grans que impedeixen mantenir un diàleg ''ens trobarem en els tribunals''.

El titular de Territori ha afegit que amb les carències de la xarxa de trens “estaríem sancionant cada dia a Adif'' però no es pot fer perquè no hi ha una relació administrativa legal entre Adif i la Generalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.