Urbanisme

Santpedor blinda l'espai aeri dels avions de l'aeròdrom

El pla director marcarà com a zona d'exclusió de vol tot el nucli urbà, el Mirador i els aiguamolls de la Bòbila

L'Ajuntament obté la protecció de l'entorn i de la qualitat de vida veïnal i constata que el soroll ha disminuït

Les avionetes podran anar més lluny i no caldrà que facin espirals

El pla director urbanístic aeroportuari (PDUA) de l'aeròdrom de Sant Fruitós de Bages, que es podria aprovar de manera definitiva aquest setembre, marcarà com a zones d'exclusió de vol tota la trama urbana de Santpedor, la urbanització del Mirador de Montserrat i els aiguamolls de la Bòbila, un ecosistema aquàtic amb fauna i vegetació pròpies de les zones humides. Així, les avionetes que enlairen els paracaigudistes no podran sobrevolar aquestes zones per sota dels 2.000 peus.

És la resposta que l'administració ha donat a l'Ajuntament de Santpedor, que va entrar al·legacions al PDUA amb l'objectiu de mantenir “la qualitat de vida als veïns, així com la integració de
l'aeròdrom al nostre entorn natural, ja que la seva activitat el pot distorsionar”. Ho explica Josep
Illa, regidor d'Urbanisme i Medi Ambient de Santpedor, que assegura que estan “satisfets” amb les incorporacions que s'han fet al PDUA, tot i que es mantenen “expectants”, en espera de les mesures que acabi dictaminant la declaració ambiental estratègica, que està pendent de publicació: “Volem veure com queda, perquè cal que també es posi per escrit els compromisos ambientals que s'hauran de complir.”

Tot i això, Illa ja té sobre la taula del seu despatx la informació que li ha avançat la Generalitat “i que quedarà recollida al PDUA”. “Són millores importants”, diu. D'entrada, s'ha aconseguit fer una gran àrea d'exclusió, set vegades més gran que la que quedarà dibuixada, per exemple, sobre els nucli de Sant Fruitós de Bages i sobre la urbanització de Pineda de Bages. “A més –apunta–, s'han definit trajectòries d'enlairament i de descens que també ens protegeixen.” També diu que s'ha ampliat el radi sobre el qual poden operar. Al principi, recorda, les avionetes s'enlairaven fent espirals sobre un radi màxim de dues milles: “Provocaven molt soroll; és el que va comportar més queixes”, ha afirmat.

Ara, el PDUA establirà que “podran usar un radi de sis milles”, fet que els permetrà anar més lluny i traçar trajectòries “més lineals”. Aquests preceptes ja s'estan seguint per l'operadora de salts amb paracaigudes “i ja ho hem notat molt”, assegura Illa. I subratlla: “Amb una maniobra més llarga i gradual fan menys soroll que fent espirals i, a més, tenen menys consum de combustible.” A banda, l'empresa (SkyDiveBcn) s'ha compromès “a introduir millores als avions”. Illa ha reconegut: “De soroll n'hi haurà, però no tindrem la sensació aquella de tenir un borinot que va donant voltes. I, si hi és, serà puntual.” “Només en casos d'anomalies o per inclemències meteorològiques”, ha remarcat.

El regidor ha recordat que en cap cas s'han oposat a l'activitat de salts en paracaigudes, “ja que l'aeròdrom ja existia i la podia desenvolupar”, tot i que no ho havia fet fins ara. “Però el que sí que volem és que no condicioni la qualitat de vida de Santpedor”, va reclamar.

En aquesta línia, ha afirmat que estaran amatents a la informació que els puguin avançar com a Ajuntament de la declaració ambiental estratègica, “perquè pel fet de ser un PDUA que afecta diferents comissions territorials no hi haurà aprovació provisional, sinó l'aprovació directament definitiva del conseller”.

LA XIFRA

2.000
peus
és l'altitud mínima que hauran de respectar les avionetes quan passin per les zones d'exclusió marcades

LA FRASE

L'objectiu és mantenir la qualitat de vida i integrar l'aeròdrom al nostre entorn natural
Josep Illa
regidor d'urbanisme i medi ambient de santpedor

Rull donarà el darrer sí al pla al setembre

L'aprovació definitiva del PDUA de l'aeròdrom de Sant Fruitós de Bages va arribar a constar a l'ordre del dia de la comissió de Política Territorial i d'Urbanisme del passat juliol, però en va caure a darrera hora després que el síndic de greuges va fer públic que faltava la publicació de la declaració ambiental estratègica –la llei marca que s'ha de fer amb quinze dies d'antelació, segons va informar el síndic–. El departament va retirar el punt de l'ordre del dia, però va al·legar motius diferents. Segons va dir, els informes sectorials s'havien resolt en sentit favorable, a excepció de l'emès per la direcció general de Ports i Transports, que proposava esmenes que ara es resoldran. S'espera, doncs, que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, doni el sí definitiu
al pla urbanístic després de les vacances d'estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.