Sense - Avui

Al marge de la passarel·la 080

Castro, Ponsa i Méndez presenten les seves propostes de moda en solitari a París

A quinze dies de l’inici de la pas­sa­rel·la bar­ce­lo­nina del 080, tres dels dis­se­nya­dors que havien par­ti­ci­pat en l’edició zero i que també havien for­mat part dels tres show­ro­oms fets a París van anun­ciar ahir la intenció de pre­sen­tar les seves col·lec­ci­ons a la capi­tal fran­cesa de manera inde­pen­dent, però sense renun­ciar als ajuts que el govern con­ce­deix a aquest tipus d’ini­ci­a­ti­ves.

José Cas­tro té pre­vist des­fi­lar dins del calen­dari ofi­cial al pàrquing del poli­es­por­tiu de Paris Bercy –on aquell mateix dia mos­tra la seva col·lecció un nom tan con­so­li­dat com Ale­xan­der McQueen– men­tre que Miriam Ponsa i Mari­ana Méndez com­par­ti­ran show­room de venda a la botiga d’un amic, a la Rue Char­lot del barri de Le Marais. Tots tres han bus­cat el suport de Vicenç Mus­tarós, el res­pon­sa­ble de l’empresa Demo­fas­hion que comp­tava amb la con­fiança del depar­ta­ment d’Inno­vació per orga­nit­zar la pas­sa­rel·la i el show­room 080 fins al novem­bre pas­sat, quan el govern va deci­dir que l’assu­mi­ria direc­ta­ment.

El nou model de gestió, que per­metrà, segons el secre­tari gene­ral de Comerç, Emili Val­dero, estal­viar “350.000 euros” del pres­su­post, va cau­sar sor­presa entre els afec­tats, tal com ahir recor­dava Mus­tarós: “Me’n vaig assa­ben­tar per la premsa, quan ja estava tre­ba­llant en la nova edició del 080 amb tot l’equip”. Segons explica, després de fra­cas­sar en l’intent d’arri­bar a una solució nego­ci­ada, ha inter­po­sat una demanda per recla­mar “la pro­pi­e­tat del pro­jecte i la feina feta i no cobrada”.

“Nosal­tres confiàvem molt en el 080 ori­gi­nal perquè era el pro­jecte que neces­si­tava la moda cata­lana inde­pen­dent, amb grans pro­fes­si­o­nals inter­na­ci­o­nals al dar­rere que t’aju­da­ven molt. De fet, hem acon­se­guit molta reper­cussió a Grècia i a Berlín”, deia ahir Ponsa, que asse­gura no enten­dre per què quan les coses fun­ci­o­nen es can­vien: “Ara no hi hem par­ti­ci­pat perquè no teníem infor­mació clara de qui se n’ocu­pa­ria i veiem com el pro­jecte s’ha tor­nat polític”.
Méndez, que fa bos­ses d’alta qua­li­tat –fins i tot dar­rere la firma de Yohji Yama­moto– i ara també roba, va sor­tir del paradís dels show­ro­oms de París, el Tra­noi, per aven­tu­rar-se amb el del 080 “només perquè creia en les per­so­nes que el feien”. Ara té la sen­sació d’haver-se “engan­xat els dits apos­tant per una cosa sense con­tinuïtat”.

Mus­tarós creu que el que era una pas­sa­rel·la inter­na­ci­o­nal “amb un pro­jecte de pri­va­tit­zació molt seriós per als pròxims anys ” ara torna a ser “local”. A la nova 080, que s’ha tras­lla­dat del gener al 5-7 de març, no hi haurà l’equip, però tam­poc idees del pro­jecte ini­cial, com la impli­cació d’un barri en cada edició. El govern ha cedit la part cul­tu­ral al FAD, però, segons ha pogut saber l’AVUI, l’expo­sició que hi havia pre­vista, dedi­cada a la dis­se­nya­dora Miriam Ocáriz, final­ment no es farà perquè el FAD la tenia lli­gada per al gener i, amb els can­vis, no hi ha llocs dis­po­ni­bles per al març.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.