“Fer més amb menys i millor”
En un escenari econòmic complicat com l'actual, com es fa promoció turística?
Intentant fer més amb menys i millor, buscant el valor afegit a les accions més convencionals i dissenyant noves accions més innovadores. Hem reduït el nombre d'accions prioritzant aquelles que garanteixin una rendibilitat i més retorn comercial, així com aquelles amb més col·laboració pública i privada. A més, hem reconduït les nostres campanyes de comunicació augmentant la presència en línia i a les xarxes socials. Mentrestant, a les fires, on seguim participant, hem reduït l'espai sense alterar la presència de productes turístics.
Internet i les xarxes socials, doncs, estan jugant un paper destacat en l'estratègia promocional?
L'ACT està consolidant el seu model de promoció a través de les xarxes socials i de la resta de possibilitats que ofereixen internet i les plataformes tecnològiques per donar una millor i més satisfactòria resposta als usuaris. Als nostres primers blocs de viatges –el primer del qual va ser al desembre del 2009– al juny passat, també hem estat pioners amb l'organització del primer viatge promocional turístic d'usuaris d'Instagram que s'ha fet a Europa.
En el que va d'any, els resultats del turisme estranger estan sent positius i destaquen mercats com Rússia i els Estats Units.
Efectivament. Seguim consolidant els mercats tradicionals però la nostra estratègia internacional es basa en la diversificació, buscant nous mercats emergents amb potencial emissor. Des de fa un any, per exemple, tenim presència als Estats Units i al Sud-est asiàtic. De fet, enguany els mercats emissors que estan responent millor són els extracomunitaris, amb creixements de l'ordre del 38%.
Aquestes noves oficines de promoció turística s'afegeixen a les que ja tenim a la Xina, a Rússia i Països de l'est d 'Europa, l'Europa central, el Regne Unit i Irlanda, Itàlia, els Països Nòrdics, Benelux, França i a Madrid, des d'on cobrim el mercat de la resta d'Espanya. Algunes de les oficines funcionen des de fa molts anys: a Moscou, per exemple, ja fa 20 anys que estem fent promoció turística de Catalunya als Països de l'est d'Europa. I els resultats avalen la tasca que duem a terme pel que fa a mercats emissors.
Recentment, l'ACT ha signat un acord de col·laboració amb el Barça.
Exactament. Aquest acord forma part del programa de partenariat a través del qual busquem aliances per crear un grup de socis estratègics format per empreses i entitats amb projecció internacional amb l'objectiu d'aconseguir més impacte de la marca turística Catalunya a l'exterior i generar recursos per a la promoció. A més del FC Barcelona, fins ara també hem signat acords amb Vueling, el Circuit de Catalunya, La Roca Village i Iberia. L'ACT està treballant en possibles acords amb empreses tant del sector turístic com d'altres sectors.