Comunicació

Menys anuncis de joguines amb clixés de gènere

Mínim històric dels estereotips en els espots televisius, segons l'informe del Consell Audiovisual de Catalunya

Un de cada tres anuncis de joguines emès durant la campanya publicitària de Nadal conté representacions d'estereotips de gènere, segons l'informe que anualment elabora el Consell Audiovisual de Catalunya (CAC). Aquesta xifra, tot i que és alta, suposa el nivell més baix de la presència d'estereotips de la sèrie d'estudis fets pel CAC. L'informe analitza la presència de clixés de gènere en la publicitat de joguines emesa entre el 10 d'octubre del 2015 i el 6 de gener del 2016 a TV3, Super3/33 i 8TV. En total, es van analitzar 212 continguts publicitaris: la majoria, el 90%, es van localitzar al Super3/33.

Des d'un punt de vista comparatiu amb els estudis equivalents elaborats pel CAC, s'observa que el pic màxim d'estereotips de gènere en la publicitat de joguines es va produir durant la campanya de Nadal del 2004/2005, amb un percentatge del 50,4% sobre el total dels anuncis publicitaris.

La xifra d'enguany (34%) és la més baixa de les nou campanyes analitzades. En relació amb la campanya anterior (2014/2015), la presència de publicitat amb representacions d'estereotips de gènere disminueix quatre punts percentuals, i respecte de la campanya 2004/2005 (en què es van detectar més representacions) la diferència percentual és de 16 punts. Així, del 2001 al 2005 es va observar una tendència a l'augment de representacions d'estereotips de gènere en la publicitat de joguines, però a partir del 2012 es constata l'efecte contrari: la publicitat de joguines tendeix a mostrar menys estereotips.

Nenes i nines

La publicitat de joguines mostra, majoritàriament, estereotips femenins. Del total d'espots amb representacions d'estereotips de gènere, un 56,9% són femenins. Aquest percentatge supera lleugerament els de les dues campanyes precedents, en què els espots que contenien representacions d'estereotips del gènere femení representaven el 55,7% ( 2014/2015) i el 55,4% (2013/2014).

LA XIFRA

34
per cent dels anuncis de joguines
emesos per televisió aquest Nadal contenien estereotips de gènere.

Fabricants i publicistes: una imatge més igualitària

El CAC ha estat atent a la publicitat adreçada als infants i la seva representació en els anuncis des del 2001. L'organisme audiovisual català va adreçar-se als fabricants de joguines i als publicistes per demanar-los una imatge més igualitària. L'abril del 2013 el CAC va aprovar una declaració en què s'assenyalava que la legislació estableix que els anuncis de publicitat en general, i els destinats als menors en particular, han de transmetre una imatge igualitària, plural i no estereotipada de dones i homes. En aquest sentit, s'insisteix que la publicitat de joguines adreçada a infants i a adolescents ha de fomentar les joguines no sexistes.

Les tres representacions d'estereotips de gènere que més es repeteixen en la publicitat de joguines són “nen que juga només amb altres nens i/o que no interacciona amb nenes en un pla igualitari” (estereotip masculí), amb el 19,8% del total; “nena que juga amb una nina” (estereotip femení), també amb el 19,8%, i “nena que juga només amb altres nenes i/o que no interacciona amb nens en un pla igualitari” (estereotip femení), amb el 19%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia