cultura

‘domus artis'

Jaume Vidal

La Colera del déus

Ralph Bernabei es va instal·lar fa 25 anys a Colera i treballa en un cobert que colpeja la tramuntana, vent que connecta el novaiorquès amb el món

L'hàbitat de l'artista uneix estudi, llar i galeria

L'art i els artis­tes tenen els seus mis­te­ris. Per això són grans. Què fa que un nova­iorquès amb sang ita­li­ana acabi ater­rant a Colera i aquesta població cos­ta­nera de l'Empordà esde­vin­gui el seu espai de tre­ball i, per tant, de vida? La res­posta és òbvia: l'amor. L'amor ho mou tot. I el seu amor a l'art el va por­tar a Europa. Ralph Ber­na­bei sen­tia fas­ci­nació pels mes­tres fla­mencs i els volia conèixer de prop. A la població fla­menca de Gant va poder con­tem­plar a la cate­dral de Sant Bavó el retaule L'ado­ració de l'Anyell Místic, rea­lit­zat pels ger­mans Van Eyck el 1432. El va dei­xar emba­da­lit. Eren els anys vui­tanta, al prin­cipi de la dècada. I també va que­dar emba­da­lit per una xicota belga d'ori­gen fla­menc, la Silvy Wit­tev­ron­gel, per­so­natge clau en aquesta història de taller d'artista, perquè va ser amb la Silvy amb qui va anar a parar a la Costa Brava. Aviat farà 25 anys, la Silvy, amb el suport de l'artista nova­iorquès, va crear a Colera la sala d'art Hori­zon, un espai i un pro­jecte artístic que ha ori­en­tat el pre­sent i el futur de tots dos. Al llarg d'aquests anys, la pro­gra­mació ha estat molt cen­trada a ofe­rir con­cep­tes comuns que relli­gues­sin les obres d'artis­tes de dife­rents carac­terísti­ques, a més de tenir espe­cial cura d'inten­tar inte­grar el seu pro­jecte dins de la població i el ter­ri­tori.

Tots dos van crear el seu petit uni­vers. En el mateix solar del car­rer Fran­cesc Ribera de Colera es troba la gale­ria diri­gida per la Silvy, l'habi­tatge de tots dos i el taller de tre­ball de Ralph, un cobert ubi­cat al cos­tat d'un petit hort en què l'artista cul­tiva tomàquets d'un roig intens com mol­tes de les seves pin­ze­lla­des. Com a ele­ments d'aquest con­junt també s'inte­gra en el pai­satge una vella rulot en desús, una metàfora que com­bina la para­do­xal bar­reja de nòmades i seden­ta­ris que són la gale­rista i l'artista. Al pati, escam­pa­des pel terra, es veuen unes estruc­tu­res metàl·liques. Són escul­tu­res que repre­sen­ten la neces­si­tat també de donar volum a les seves idees. De fet, el somni no acom­plert de Ber­na­bei ha estat l'arqui­tec­tura. La ubi­cació de figu­res volumètri­ques a l'espai és un procés que sem­pre l'ha fas­ci­nat.

Tot el con­junt és com una nina russa al nucli de la qual es troba l'estudi de Ber­na­bei. Com tots els tallers d'artista, la matèria pri­mera de l'art rega­lima arreu en forma de tubs de pin­tura, pig­ments en pols, pin­zells de mil for­mes i mides, espàtules, cor­dills, esbos­sos, obres aca­ba­des, obres per aca­bar i obres que mai s'aca­ba­ran. També roba de feina, objec­tes tro­bats, escul­tu­res amb vocació de qua­dres i qua­dres que sem­blen escul­tu­res. Tot ple­gat dins d'un caos con­tro­lat que sol ser l'expressió més comuna d'orga­nit­zació de qual­se­vol estudi d'artista. No hi man­quen els petits records en forma de paper que pen­gen de les parets gràcies a una xin­xeta: foto­gra­fies, postals i alguna llista de mate­rial que cal repo­sar. Com a gran acom­pa­nya­ment de tot el seu procés cre­a­tiu, Ralph Ber­na­bei compta amb la potència energètica i visionària de la tra­mun­tana, pre­sent en la gènesi d'una gran part de les seves obres.

Enmig d'aquesta tem­pesta per­fecta que es mou pel mar del temps, hi ha una nau que atraca al port de l'actu­a­li­tat: el seu dar­rer tre­ball, que sota un mateix con­cepte troba expres­si­ons gràfiques molt diver­ses. Es podrà veure a la gale­ria Hori­zon fins a finals de setem­bre. Es tracta de la sèrie This is a not a Moun­tain, enun­ciat que va més enllà de l'al·lusió al cèlebre Ceci n'est pas une pipe de René Magritte i que expressa que el que tracta de reflec­tir no és una mun­ta­nya, sinó la sen­sació que li va pro­duir con­tem­plar-la al peu d'un llac suís. I com aquesta sen­sació va pre­nent for­mes dife­rents que fan de la sèrie una vari­ada mis­cel·lània artística. Ralph Ber­na­bei ha uti­lit­zat dife­rents tècni­ques en aquest tre­ball. De fet, no podem par­lar d'ell única­ment com a pin­tor, sinó com a artista que busca dife­rents suports per expres­sar les seves inqui­e­tuds. Sovint, en les seves obres dilu­eix les bar­re­res entre el dibuix, la pin­tura i l'escul­tura. També la foto­gra­fia es rela­ci­ona molt amb el seu tre­ball.

En el cas de This is a not a Moun­tain, l'impacte de la mun­ta­nya Nie­sen, situ­ada als Alps Ber­ne­sos, a Suïssa, va pren­dre forma pri­mer en una foto de Chris­toph Müller, que també s'exhi­beix a l'expo­sició. De la foto­gra­fia es van crear repro­duc­ci­ons que han ser­vit de suport per a les inter­ven­ci­ons de Ber­na­bei. A vega­des hi ha inter­vin­gut amb un traç de pin­zell; altres, amb tipo­gra­fia que repro­du­eix el nom de la mos­tra, i també girant a nega­tiu la foto­gra­fia. En la majo­ria dels casos, el resul­tat és l'ocul­tació de la imatge pri­mera, però no per negar-la, sinó per expres­sar, tal com plan­teja Jesús Martínez Clará en el text de pre­sen­tació de la mos­tra, que pot i, alhora, no pot exis­tir. “La mun­ta­nya és i no és”, escriu. La podem per­ce­bre, però també la poden obviar. Aquesta dua­li­tat que sem­bla con­tra­dictòria es podria apli­car també a l'estudi de Ber­na­bei, que és i no és. Només li calen dues pas­ses per estar a la gale­ria, i passa i mitja per tro­bar-se amb la seva gale­rista. Tot i que en el ter­ri­tori del taller tracta d'iso­lar-se d'aquest influx galerístic, que repre­senta sem­pre l'espasa de Dàmocles de la cre­ació artística, Ralph Ber­na­bei viu de prop la fei­xuga tasca de nor­ma­lit­zar un mer­cat de l'art de difícil esta­bi­li­tat i més encara quan Hori­zon és una sala d'art de tem­po­rada esti­uenca. Per això, com fan altres artis­tes, la seva pro­jecció també pren camins més enllà de les fron­te­res. De fet, quan se li pre­gunta per què es va ins­tal·lar tan lluny de cen­tres de decisió artística, ell nega que esti­gui fora de cir­cuit. Estar al cos­tat de la fron­tera és mirar al món.

A més de la presència física de la seva obra en diver­sos països euro­peus, Ber­na­bei ha prac­ti­cat la glo­ba­lit­zació artística mit­jançant la revista de cre­ació i de reflexió cre­a­tiva Outer Hori­zons, que ha anat publi­cant anu­al­ment amb imat­ges i tex­tos en català, cas­tellà i anglès. Sem­pre amb la idea d'Hori­zon: una línia que uneix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia