cultura

Fotografia

Memòria atrapada

L'Arxiu Fotogràfic de Barcelona exposa l'últim projecte d'Humberto Rivas, abans de la seva mort el 2009, que explora les empremtes de la Guerra Civil espanyola

‘Huellas', que inclou retrats i paisatges, és el “testament fotogràfic” de Rivas

El silenci, la memòria atra­pada en els ros­tres i el pai­satge i la sub­ti­li­tat dels records far­cei­xen el tre­ball d'Hum­berto Rivas (1937-2009), fotògraf argentí esta­blert a Cata­lu­nya des del 1976 que va exer­cir un nota­ble mes­tratge en tota una gene­ració de fotògrafs cata­lans. Molt cone­gut pels seus retrats en pri­mer pla sobre fons negre, Rivas, però, va ser sobre­tot un explo­ra­dor de la memòria a través de la imatge, que queda estam­pada en els ros­tres dels seus retrats i també en els seus pai­sat­ges des­ha­bi­tats.

Mal­grat que Rivas no acos­tu­mava a tre­ba­llar per sèries tan­ca­des, al final de la seva vida el fotògraf va rea­lit­zar el pro­jecte Hue­llas, amb retrats i pai­sat­ges que tenen com a nexe comú les emprem­tes de la Guerra Civil. Les 53 foto­gra­fies en blanc i negre que for­men part del pro­jecte, data­des entre el 1995 i el 2005, van ser adqui­ri­des per l'Arxiu Fotogràfic de Bar­ce­lona poc després de la mort del fotògraf. Per pri­mer cop el con­junt s'exhi­beix com­plet en aquest espai bar­ce­loní, després que recor­regués fa uns anys en una mos­tra tot Cata­lu­nya.

Pel comis­sari de l'expo­sició, Jordi Cala­fell, Hue­llas és el “tes­ta­ment fotogràfic” d'Hum­berto Rivas, no només pel fet de ser el seu últim pro­jecte, sinó també perquè “defi­neix molt bé la retòrica fotogràfica de Rivas, amb els temes que l'havien interes­sat tota la vida”. El tema de la memòria històrica, en el cas de l'obra d'Hum­berto Rivas, s'arti­cula d'una manera molt sub­til. Els per­so­nat­ges que va retra­tar per a aquesta sèrie, que només són ano­me­nats pel seu nom de pila, tenen en comú ser de la gene­ració que va ser afec­tada direc­ta­ment per la Guerra Civil, però no necessària­ment són com­ba­tents o vícti­mes direc­tes.

Hi apa­reix, per exem­ple, un altre fotògraf, Oriol Mas­pons, en aquest cas, foto­gra­fiat d'esquena. “Els seus retrats són molt uni­ver­sals”, hi afe­geix Cala­fell. Com sem­pre va fer amb els seus retra­tats, a Rivas li interessa apro­fun­dir en la psi­co­lo­gia del per­so­natge.

En el cas dels pai­sat­ges, els llocs foto­gra­fi­ats tenen una vin­cu­lació directa amb la Guerra Civil. Rivas va cap­tar el dra­ma­tisme de les ruïnes de Cor­bera d'Ebre, Belc­hite, Figue­res, o del front de Terol. A Bar­ce­lona foto­gra­fia el refugi anti­a­eri 307, al Poble Sec, i la paret de l'església de Sant Felip Neri, que con­serva els impac­tes de la metra­lla pro­vo­cats pels bom­bar­de­jos durant la guerra. També foto­gra­fia res­tes d'un pas­sat poste­rior a la guerra, com ara els búnquers repar­tits per diver­sos llocs de la geo­gra­fia cata­lana.

Però lluny de donar una visió pura­ment docu­men­tal i de sim­ple tes­ti­moni gràfic, Hum­berto Rivas opta per donar a les imat­ges una llu­mi­no­si­tat baixa, pot­ser per accen­tuar el caràcter de ruïna i de ras­tre del pas­sat de les imat­ges en blanc i negre.

L'expo­sició mos­tra també en una vitrina un dels pri­mers pro­jec­tes de Rivas, fruit d'un viatge pel nord de l'Argen­tina, en el qual es pot com­pro­var que els interes­sos del fotògraf ja eren molt sem­blants als que van carac­te­rit­zar la seva car­rera poste­rior.

‘Hue­llas'. Hum­berto Rivas.

arxiu fotogràfic de bar­ce­lona. pons i clerch, 2. bar­ce­lona. fins al 8/4



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia