cultura

PREMIS GAUDÍ

La pell del monstre

Les pel·lícules de Juan Antonio Bayona i el tàndem format per Isaki Lacuesta i Isa Campo, dos models diferents de producció catalana que triomfen als Gaudí

‘La propera pell' i ‘Un monstre em ve a veure', millors films en llengua catalana i no catalana
Bruno Oro va presentar una gala en què es va ironitzar sobre la situació de la professió

Si les nomi­na­ci­ons als pre­mis Gaudí van mos­trar un equi­li­bri entre dues tendències del cinema català –les pro­duc­ci­ons de pres­su­post mesu­rat però amb volun­tat de risc nar­ra­tiu i temàtic, i les copro­duc­ci­ons espec­ta­cu­lars de gran pres­su­post amb vocació d'arri­bar a grans públics–, el pal­marès de la 9a edició –que es va cele­brar ahir a Bar­ce­lona– va insis­tir en aquesta línia sense gaire sor­pre­ses.

D'una banda, la pel·lícula que va reco­llir més pre­mis –vuit– va ser Un mons­tre em ve a veure, el drama fantàstic que Juan Anto­nio Bayona ha rodat en anglès amb un repar­ti­ment inter­na­ci­o­nal –Sigour­ney Wea­ver, Liam Nee­son, Feli­city Jones– a par­tir de la novel·la de Patrick Ness, i que par­teix com a favo­rita per als pre­mis Goya que s'entre­ga­ran el 4 de febrer. Un resul­tat pro­ba­ble­ment lògic tenint en compte la com­ple­xi­tat tècnica d'Un mons­tre em ve a veure, una pel·lícula car­re­gada d'efec­tes espe­ci­als. D'altra banda, La pro­pera pell, d'Isaki Lacu­esta i Isa Campo –un drama inti­mista i intri­gant sobre la iden­ti­tat– es va endur tres esta­tu­e­tes en cate­go­ries sona­des: millor pel·lícula en llen­gua cata­lana, millor guió –de Lacu­esta, Campo i Fran Araújo– i millor pro­ta­go­nista feme­nina (una Emma Suárez que parla durant una bona part del metratge en català).

Entre els Gaudí que va gua­nyar Un mons­tre em ve a veure hi ha el de millor pel·lícula en llen­gua no cata­lana i millor direcció; una forma de l'Acadèmia de reconèixer J.A. Bayona –que va entre­gar el premi al millor actor amb Belén Fabra–, que el segueix con­si­de­rant un dels seus encara que ja tre­ba­lli per a galàxies molt llu­nya­nes: la seva pro­pera pel·lícula serà la segona entrega de Juras­sic World, produïda per Ste­ven Spi­el­berg. Cal dir que Bayona s'acos­tuma a envol­tar de tècnics cata­lans també reco­ne­guts inter­na­ci­o­nal­ment; per Un mons­tre em ve a veure també han gua­nyat el Gaudí els cre­a­dors d'efec­tes espe­ci­als David Martí i Montse Ribé –amb Félix Bergés i Pau Costa–, reco­ne­guts amb l'Oscar per El labe­rinto del fauno, i el direc­tor de foto­gra­fia Óscar Faura, que també ho ha estat de Des­ci­frando Enigma.

Edu­ard Fernández va rebre el Gaudí al millor pro­ta­go­nista per El hom­bre de las mil caras, el thri­ller d'Alberto Rodríguez en el qual inter­preta l'exa­gent secret Fran­cisco Paesa. I els pre­mis als millors actors secun­da­ris van recaure en la mateixa pel·lícula: tant Ale­xan­dra Jiménez com Karra Ele­jalde van gua­nyar per 100 metros, el drama de superació per­so­nal de Mar­cel Bar­rena.

Tot i la seva reper­cussió fora de Cata­lu­nya, La mort de Lluís XIV del polèmic Albert Serra –a qui algun actor ha cri­dat a fer el buit aquests dies a través de Twit­ter per les seves habi­tu­als decla­ra­ci­ons crítiques amb aquesta pro­fessió– s'ha hagut de con­for­mar amb els Gaudí al millor ves­tu­ari i al millor maqui­llatge i per­ru­que­ria.

Era bas­tant pre­vi­si­ble que el lloat curt­me­tratge de Juanjo Giménez Time­code, gua­nya­dor de la Palma d'Or a Canes i que aquesta set­mana s'ha sabut que és can­di­dat als Oscar en aquesta cate­go­ria guanyés el Gaudí. I no hi havia cap dubte que Ozzy, d'Alberto Rodríguez i Nacho la Casa, s'empor­ta­ria el premi a la millor pel·lícula d'ani­mació, ja que era l'única can­di­data en aquesta cate­go­ria. I l'alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau, va veure com la pel·lícula sobre la seva evo­lució des de l'acti­visme, Alcal­dessa –diri­git per Pau Faus– s'alçava amb l'esta­tu­eta al millor llarg­me­tratge docu­men­tal.

La can­tant Sílvia Pérez Cruz –que també estava nomi­nada com a millor actriu pro­ta­go­nista– va gua­nyar el Gaudí a la millor banda sonora ori­gi­nal per la música de Cerca de tu casa. I la tv movie de Roman Par­rado Ebre, del bres­sol a la bata­lla, ambi­en­tada a la Guerra Civil, va ser con­si­de­rada millor pel·lícula per a tele­visió.

Qui ja va començar la vet­llada sabent que no s'ani­ria a casa amb les mans bui­des va ser l'actor Josep Maria Pou, que va reco­llir el Gaudí d'Honor Miquel Por­ter i Moix; eru­dit del tea­tre musi­cal, Pou va ser rebut per una Àngels Gonya­lons que va inter­pre­tar el Que entrin els clowns de Step­hen Sond­heim, i va lamen­tar la pre­ca­ri­e­tat per la qual tra­vessa la seva pro­fessió.

Agi­li­tat i iro­nia

L'actor Bruno Oro va reco­llir el tes­ti­moni de Rossy de Palma –con­duc­tora de la qüesti­o­nada gala de l'any pas­sat– en les tas­ques de mes­tre de cerimònies d'un acte que es va cele­brar a l'Audi­tori del Fòrum. Oro va tren­car el gel amb un número musi­cal amb Clara Segura, Vicky Luendo, Miranda gas, Fer­ran Rañé, Lluïsa Cas­tell, Aina Clo­tet, Roger Pera, Maria Molins i Cris­tina Brondo i Els Amics de les Arts, que van tor­nar a sor­tir al final. En un bonic esce­nari que evo­cava un vell cinema, l'actor va iro­nit­zat ama­ble­ment des dels seus monòlegs sobre algu­nes de les pel·lícules can­di­da­tes; a Albert Serra el va feli­ci­tar per haver uti­lit­zat per pri­mera vegada actors pro­fes­si­o­nals i a J.A. Bayona li va recor­dar el seu pas­sat com a rea­lit­za­dor de vide­o­clips del grup Camela.

La sàtira al vol­tant de la situ­ació que viu el cinema va ser un dels fils con­duc­tors d'un espec­ta­cle diri­git per Lluís Danès, que incloïa diver­sos vídeos amb actors, rea­lit­za­dors i crítics paro­di­ant situ­a­ci­ons quo­ti­di­a­nes al vol­tant del cinema català. La cerimònia va fun­ci­o­nar amb agi­li­tat, sense estridències i amb un guió accep­ta­ble­ment enginyós. En el seu dis­curs, la pre­si­denta de l'Acadèmia Isona Pas­sola es va adreçar al pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Car­les Puig­de­mont, per subrat­llar la importància de “tenir un audi­o­vi­sual potent” per al país i va recla­mar més pres­su­post per a TV3.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia