cultura

Crònica

Primavera Gat Perich

“S’ha de fer coses per a la pàtria, però cadascú té la seva”, va dir el dibuixant Peridis en un discurs en català

El premi Gat Perich és un guardó pen­sat i tre­ba­llat per pre­ser­var la memòria de l’humo­rista gràfic Jaume Perich. Impul­sat per l’asso­ci­ació Perich sense con­ces­si­ons, en què es troba Raquel, la filla de l’autor, i el dibui­xant Fer, que inten­ten que l’esde­ve­ni­ment sigui molt més que el record al pare o al men­tor i com­pany. El Gat Perich repre­senta la lluita de l’humor per arri­bar des de la iro­nia, el sar­casme i la paròdia enllà d’on altres for­mes de denúncia o anàlisi social o política no arri­ben. És en aquest sen­tit que el lliu­ra­ment el pas­sat dime­cres dels guar­dons al dibui­xant Peri­dis i als Òscars, del pro­grama La com­petència de RAC1, va incor­po­rar al seu for­mat tra­di­ci­o­nal un debat sobre els límits de l’humor. L’acte es va cele­brar a Bar­ce­lona, a l’audi­tori d’RBA, edi­tora de la revista El Jue­ves, que aquests dies cele­bra els qua­ranta anys. L’edi­to­rial és coor­ga­nit­za­dora del premi.

Abans del lliu­ra­ment s’havien rea­lit­zat alguns dels ritu­als que for­men part de l’ADN del premi, com ara arri­bar-hi en vehi­cle sin­gu­lar. Si al llarg de molts anys ho va ser el tren, en els dar­rers temps ho són el vai­xell i el tram­via. Enguany el tra­jecte va tenir una genial panoràmica: el Pri­ma­vera Sound, en plena ebu­llició, vist des del mar.

A l’audi­tori d’RBA, Peri­dis va ence­tar l’acte pre­sen­tat per Cris­tina Puig. El dibui­xant d’El País va lle­gir un text amb un esforçat català amb accent de Cabezón de Liébana. Va pas­sar-se al cas­tellà en el moment que va neces­si­tar tot el cor per par­lar de Perich. Va haver-se de reti­rar-se aviat perquè havia d’aga­far el TGV. L’endemà havia d’exer­cir del seu altre ves­sant pro­fes­si­o­nal: el d’arqui­tecte –”he d’ense­nyar el romànic de Palència a Zapa­tero”– i amb un joc d’iro­nies va dir: “Cal fer ser­veis a la pàtria.” I després d’un sub­til silenci va reblar: “Però cadascú a la seva.” Reti­rat Peri­dis, amb el seu Gat Perich al sarró, l’esce­nari va esde­ve­nir un plató de tele­visió. I força tele­vi­sius eren els que hi seien. Com a mode­ra­dor, Jordi Évole. Al cos­tat, els gua­nya­dors de l’altre Perich: Òscar Dal­mau i Òscar Andreu. Tots tres van esce­ni­fi­car el con­tin­gut del debat. Van por­tar l’humor, sense tras­pas­sar-lo, al límit on la gràcia ho deixa de ser i esdevé manca de res­pecte. Aquest és l’únic límit que tenen els Òscars, que van estar acom­pa­nyats des del públic per la resta de l’equip de La com­petència, i van por­tar a l’esce­nari l’Ange­li­nes, el Moha­med Jordi i el Jep Cabes­tany: una dona que con­ju­mina ges­tos femi­nis­tes amb altres de retrògrads, un musulmà inde­pen­den­tista i un català fei­xista i uni­o­nista. Els Òscars van anun­ciar la con­tinuïtat del seu pro­grama la tem­po­rada vinent. Tot seguit lamen­ta­ven no haver-se mos­se­gat la llen­gua. Évole va apro­fi­tar la cir­cumstància per iro­nit­zar que aquesta exclu­siva podia ser por­tada del diari El Mundo de l’endemà. Va fer al·lusi­ons iròniques a aquest diari davant del direc­tor de l’edició cata­lana de la publi­cació, Àlex Sal­mon, que es petava. Era una manera de visu­a­lit­zar el que pre­te­nien dir. Dal­mau va sin­te­tit­zar el paper de l’humor actual i la seva relació amb la premsa: “Ara els pallas­sos fan de peri­o­dis­tes i els peri­o­dis­tes, de pallasso.” I després de fer un llis­tat dels peri­o­dis­tes que prac­ti­quen l’humor com els inte­grants del Polònia Queco Novell, Toni Soler i Manel Lucas, o humo­ris­tes com l’Évole, pas­sat a les tas­ques periodísti­ques, Dal­mau va adver­tir del perill de no dife­ren­ciar el to satíric del seriós. “Hi ha qui m’ha dit que segueix l’actu­a­li­tat escol­tant La com­petència. Crec que el procés no és aquest. Un cop conei­xes el que passa pots ampliar-ho amb una visió humorística, que és també una manera de valo­rar fets.”

L’anècdota de la nit es va expli­car ahir a La com­petència: amb les pres­ses, Peri­dis s’havia endut el premi dels Òscars.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia