Raluy i Ateneu de 9 Barris: fidels a Barcelona
La cartellera de la ciutat per les festes de Nadal cada cop està més abocada a espectacles per al públic familiar
A Barcelona augmenta l'oferta d'espectacles de circ cada Nadal. En aquest moment, són dos els que es poden veure –Raluy, amb 15 visites, i Circ d'Hivern, amb 14–, tot i que en les pròximes setmanes és previst que també estrenin el Cirque du Soleil al Palau Sant Jordi i Cirkid a la plaça de toros Monumental. El 2009 és un dels anys amb menys oferta de circs, lluny dels set que van arribar a la ciutat el 2006 i els 5 de l'any passat.
Bon número de teles al Raluy
Fidel a la seva cita des de fa 15 anys, el circ Raluy torna a Barcelona per Nadal. La companyia de Sant Adrià del Besòs presenta al Port Vell un espectacle renovat que, amb el nom de El viatge, inclou un esplèndid numero de teles que executen Kerry Raluy i Jean Christophe Fournier, un artista que va arribar al Raluy procedent de França i s'hi ha quedat com a part de la companyia. El treball de la parella arriba després d'un any d'assaigs, i és el preàmbul del número de trapezi que preparen per a la temporada que ve. La nova producció s'inspira en la història nòmada dels Raluy i incorpora números típics de països que han visitat durant les gires arreu del món. Amb l'al·licient de la vela que la companyia ha comprat per encàrrec a Itàlia, el Raluy presenta també un renovat número de monocicles a càrrec de Niedziela i Emily, un de malabars amb pilotes, que executa Edward Skwyrsky, un artista procedent del Cirque du Soleil, i una entrada de pallassos en la qual el portuguès Sandro Roque, una cara coneguda del circ, intenta rodar una pel·lícula amb l'ajuda del públic. Un espectacle de circ tradicional presentat per Carles Raluy en què la major part dels números són realitzats per membres de la família Raluy, en què l'encant també es troba en un ambient que reprodueix l'època daurada del circ (els anys 20 i 30) i en què el màxim exponent del viatge en el temps es troba en el número del globus de la mort, a càrrec de Fabricio Texeira. El Raluy es pot veure fins al dia 10 de gener.
Decepció amb «Llits» al TNC
Una mica menys de temps (fins al dia 3 de gener) hi ha per anar a veure Llits, l'espectacle que Lluís Danés presenta al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) amb un cartell de luxe. Albert Pla encarna el paper del Gran Lectus, un acròbata que busca aconseguir un quàdruple salt mortal. Està acompanyat per la cantant Lídia Pujol, la pallassa Alba Sarraute i els acròbates Jordi Gaspart i Ignasi Gil, entre altres. Amb una gran i espectacular escenografia, la història es desfà al mig de la funció i no sap aprofitar els bons artistes de circ, com ara Alba Sarraute, Jordi Gaspart i Ignasi Gil. L'espectacle Llits, que vol ser una continuació de Tranuites Circus, sortirà de gira després de la seva estada a Barcelona, i és previst que visiti Sant Cugat del Vallès, entre altres poblacions.
«Limbus» reflexiona sobre el circ tradicional
A l'Ateneu de 9 Barris també estan d'estrena, com cada Nadal des que fa 14 anys es va començar el Circ d'Hivern. Leandre Ribera, que va obtenir l'any 2006 el premi nacional de Circ per l'espectacle Rodó, també una producció de l'Ateneu de 9 Barris, torna al Circ d'Hivern i, en aquesta ocasió, utilitza el llenguatge del circ contemporani per endinsar-se en el del circ tradicional. La lectura que Ribera fa d'aquest model de circ, que a Catalunya viu un moment de decadència a causa de la prohibició en moltes ciutats dels circs amb animals, és de respecte. Un espectacle, sens dubte, que ha de contribuir a millorar les relacions entre el circ contemporani i el clàssic, i que, a més, és el millor d'aquest Nadal a la ciutat de Barcelona i que es pot veure a l'Ateneu fins el dia 6 de gener. Ribera ha estat d'actualitat després de reconèixer que no es mereixia el premi nacional, i que el reconeixement va respondre més a una voluntat d'afavorir el circ contemporani que a l'espectacle.
Cirque du Soleil i Cirkid
Per al dia 30 de desembre, i fins al 10 de gener, és previst que la companyia del Cirque du Soleil presenti al Palau Sant Jordi Saltimbanco, un espectacle que ja es va poder veure a Barcelona el 2002. També per a abans de Cap d'Any s'ha anunciat l'estrena a la plaça de toros Monumental de Cirkid, que ha endarrerit la seva estada a Barcelona a causa de l'èxit de la companyia en d'altres ciutats de l'Estat espanyol.
A Barcelona es presenta una oferta variada, encara que el circ tradicional va de baixa a la ciutat i no es pot veure ni un sol número d'animals –ni tan sols domèstics–, a diferència del que s'esdevé a grans ciutats com ara París i Madrid, en les quals el circ Mundial presenta dos espectacles amb animals, amb grans números de prestigi internacional com ara el de les feres de Magic Polo i el d'elefants i cavalls dels Cassely.
Pintura a la vela i als carruatges
J.BL'artista Dirk Bierma va topar el 1999 amb els bonics cartells que anunciaven la presència del circ Raluy a Girona. Havia sortit cap a la seva Holanda natal després d'una estada a Barcelona. Va apropar-hi la seva camioneta, pensant que potser interessaria al director del circ que els pogués fer algun treball. La seva idea peregrina va fer fortuna. Just en aquell moment els empresaris del circ pretenien fer una pintura per cobrir la cúpula interior de la vela. La feina per a Bierma al Raluy va continuar el 2000. Durant deu mesos, es va encarregar de pintar carruatges, sempre amb figures al·legòriques del món del circ, inspirades en personatges de quadres clàssics. Ara, amb l'adquisició de la nova vela, els Raluy l'han tornat a cridar perquè pinti els laterals de l'entrada. Uns elegants cavalls circulen per la pista dibuixada per l'holandès. El treball de Bierma continuarà mentre el Raluy faci temporada al Moll de Barcelona. Si no pinta un presentador convidant a entrar a la vela, retola un carruatge. Dijous passat, estava imprimint la marca de Raluy en una de les darreres adquisicions de la companyia: un carruatge que, un cop rehabilitat, serà la llar d'un dels pallassos de la companyia.
Dijous l'ambient humit dificultava que s'assequés bé la pintura blanca. Regalimava avall i obligava a netejar les gotejades. Bierma és un pintor pacient, dels que alterna el treball amb circs (també ha treballat per l'Eurocirco, el Williams i el Royal) amb les marines i els paisatges.
Bierma se sent còmode treballant per circs que tenen una mentalitat clàssica, «jo també ho sóc», tot i que insinua que també es fan números moderns al Raluy. Algunes de les actuacions inspiren al pintor. Són esbossos. Treballar amb pintura que asseguri una bona conservació exigeix no fallar amb el traç. Corregir és desaconsellable. La seva habilitat amb el pinzell és «del més difícil encara».