Música

Crònica

La gran família

Els Veloso són tota una ins­ti­tució de la cul­tura i la música bra­si­lera, ja des dels temps de la matri­arca Dona Canô, mare de Cae­tano i de Maria Bethânia, a la qual el pri­mer va dedi­car la cançó Ofertório –que dona també nom al pro­jecte que ara com­par­teix amb els seus tres fills, pre­sen­tat dis­sabte al Fes­ti­val de la Porta Fer­rada – per a la missa de cele­bració dels seus 90 anys. En l’ADN dels Veloso deuen con­viure la passió per la música amb una espècie de gen que els pro­te­geix del pas del temps: Dona Canô va viure fins als 105 anys i Cae­tano va pel mateix camí, pel que es va poder veure a l’Espai Port, on, a punt de fer 76 anys, va lluir la seva fina estampa d’etern jove ide­a­lista i va ballar, ani­mat pel seu fill gran, Moreno (45 anys), com també ho havia fet abans Tom (21 anys), al qual –segons el seu pare– “no li agrada can­tar”. Però, és clar, si nei­xes el dia de l’ani­ver­sari de Tom Jobim i et posen el seu nom, diguem que tens una certa pre­des­ti­nació. I com­ple­tant el quar­tet, hi havia Zeca (26 anys), pre­sen­tat per Cae­tano com “l’únic debu­tant de la nit”, i tota una reve­lació pel seu fal­set estra­tosfèric i per haver com­post una cançó tan bonica com Todo homem, que va sonar en els pri­mers moments d’un con­cert que es va obrir amb Ale­gria, ale­gria, tot un clàssic del pri­mer disc en soli­tari de Cae­tano, publi­cat fa 50 anys, i va con­ti­nuar amb O seu amor, de Gil­berto Gil, com­pany seu en tan­tes aven­tu­res tro­pi­ca­lis­tes. De seguida, però, Cae­tano va començar a repar­tir el pro­ta­go­nisme entre els seus fills, que van can­tar temes pro­pis i del pare en dife­rents inter­can­vis i for­mats. A més, els Veloso són uns autèntics pre­cur­sors dels nous models fami­li­ars: Cae­tano va inter­pre­tar segui­des dues cançons que havia dedi­cat res­pec­ti­va­ment a les seves dues espo­ses (ja ex): Ela e eu, que va com­pon­dre per a Dedé Gadelha, mare de Moreno, i Nâo me arre­pendo, per a Paula Lavigne, amb qui va tenir Zeca i Tom. Moreno també va dedi­car Ninguém viu a Hélio Eich­ba­uer, segon marit de la seva mare, que va morir el 20 de juliol pas­sat. Eich­ba­uer, un gran escenògraf molt vin­cu­lat als grans de la música bra­si­lera, va con­ce­bre l’esce­nari, tan ascètic com màgic, d’aquest Ofertório –una referència al moment de la missa en què s’ofe­reix el sacri­fici a Déu, mit­jançant la con­sa­gració del pa i el vi– ideat per un ateu decla­rat com Cae­tano, també com a mos­tra de res­pecte a la reli­gi­o­si­tat dels seus fills i, en defi­ni­tiva, a la per­so­na­li­tat de cadas­cun d’ells, més enllà de la importància inqüesti­o­na­ble del pare.

Aquest esplèndid con­cert en família, sobri, deli­cat i deta­llista al màxim –cons­truït només amb veus, gui­tar­res acústi­ques, baix elèctric i, pun­tu­al­ment, alguns teclats i per­cus­si­ons d’anar per casa–, con­firma el geni ja cone­gut de Moreno, que va començar a col·labo­rar amb el seu pare quan tenia només nou anys, i dona indi­cis del gran poten­cial de Zeca i Tom. Per als bisos van que­dar la Noche de ronda del mes­tre Agustín Lara, can­tada per Cae­tano en el seu cas­tellà nítid, i una samba cari­oca (Deusa do amor) que va ser­vir al pro­ge­ni­tor per recor­dar que “Zeca és l’únic de Rio, els altres tres som de Bahia”. Tá escrito havia de tan­car la nit, però la insistència del públic, molt devot i moti­vat, els va fer tor­nar a sor­tir per can­tar A luz de Tieta, que va cul­mi­nar en un cant col·lec­tiu de bona part dels assis­tents, con­vençuts d’haver assis­tit a una nit memo­ra­ble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.