Cinema

Isaki Lacuesta, de nou

El cineasta s’endú 7 premis Gaudí per ‘Entre dos aguas’, inclòs el de millor film de parla no catalana, i ‘Les distàncies’, d’Elena Trapé, guanya el de millor pel·lícula

‘Viaje al cuarto de una madre’ i ‘El fotógrafo de Mauthausen’ es van endur 4 premis cada una
El públic va cridar “Llibertat! Llibertat!” després de sentir interpretar ‘Diguem no’

Entre dos aguas, d’Isaki Lacu­esta, ha estat la gran gua­nya­dora de l’onzena edició dels pre­mis Gaudí en endur-se set dels nou pre­mis a què aspi­rava, entre els quals hi ha el de millor pel·lícula de parla no cata­lana, direcció, actor pro­ta­go­nista (per a Israel Gómez Romero) i música ori­gi­nal. El guardó per a la millor pel·lícula, al qual aspi­ren només les pel·lícules en versió ori­gi­nal cata­lana, ha estat per a Les distàncies, d’Elena Trapé. Ha estat l’únic premi de set nomi­na­ci­ons. Un cop més s’ha repe­tit la tendència que s’ha obser­vat en altres edi­ci­ons, en què la millor pel·lícula és una pro­ducció petita que s’endú només un premi.

La gala s’ha cele­brat aquesta nit al Palau de Con­gres­sos de Cata­lu­nya, a Bar­ce­lona, conduïda pel mag Lari, i ha tin­gut també com a tri­om­fa­dora Viaje al cuarto de una madre i El fotógrafo de Maut­hau­sen. La pri­mera ha gua­nyat els pre­mis al millor guió (escrit per la seva direc­tora, Celia Rico), millor actriu pro­ta­go­nista i secundària (Lola Dueñas i Anna Cas­ti­llo, res­pec­ti­va­ment) i el premi del públic a la millor pel·lícula. El fotógrafo de Maut­hau­sen, de Mar Tar­ga­rona, també ha sumat qua­tre pre­mis: millor direcció de pro­ducció, maqui­llatge i per­ru­que­ria, ves­tu­ari i direcció artística. Així, el tri­ple empat a nou nomi­na­ci­ons d’Entre dos aguas, Viaje al cuarto de una madre i El fotógrafo de Maut­hau­sen s’ha resolt amb set esta­tu­e­tes per a la pri­mera i qua­tre per a les altres dues.

L’actor Oriol Pla ha reco­llit el seu segon Gaudí con­se­cu­tiu com a millor secun­dari, aquest any per Petra. La pel·lícula de Jaime Rosa­les estava nomi­nada a vuit guar­dons i només va acon­se­guir aquest.

Un número musi­cal amb Joan Colomo i un monòleg del mag Lari, que s’ha pas­se­jat entre el públic i ha repar­tit lle­nya a actors, auto­ri­tats i públic en gene­ral, ha obert una gala que ha trans­cor­re­gut a ritme ràpid i amb un punt d’irre­verència. El pre­sen­ta­dor ha fet broma amb el pre­si­dent Quim Torra (“el faré des­a­parèixer amb tants pollas­tres que té”), o al minis­tre de Cul­tura José Gui­rao, a qui ha pro­po­sat “fer des­a­parèixer el dic­ta­dor” del Valle de los Caídos.

No hi han falta moments de rei­vin­di­cació. “Segui­rem deso­beint, ara i sem­pre, con­tra les injustícies”, ha dit Sergi López, que ha sor­tit a l’esce­nari amb Maria Molins i ha des­ta­cat l’espe­rit llui­ta­dor dels actors. Roger Mas ha inter­pre­tat Diguem no de Rai­mon i el públic ha començat a cri­dar “Lli­ber­tat!, Lli­ber­tat!”, a favor dels pre­sos polítics. Amb els crits res­so­nant, TV3 ha tallat la trans­missió per pas­sar a publi­ci­tat. Isona Pas­sola, pre­si­denta de l’Acadèmia del Cinema Català, ha dit que TV3 havia nas­cut com a motor de l’audi­o­vi­sual català i està “en una via morta” per falta de finançament, i ha recla­mat la lli­ber­tat dels pre­sos polítics i la tor­nada dels exi­li­ats.

Joan Pera ha pro­ta­go­nitza el moment més emo­tiu de la gala en reco­llir el Gaudí d’Honor-Miquel Por­ter 2019, “el premi de la meva vida”, ha dit. L’actor ha rei­vin­di­cat una cul­tura lliure i ha dedi­cat el premi a la seva família i als com­panys de la seva gene­ració, for­mada per actors sen­zills i llui­ta­dors que ho van tenir molt difícil.

El direc­tor Car­les Bosch ha gua­nyat el Gaudí al docu­men­tal amb Peti­tet, un home­natge al gitano rum­bero Joan Ximénez, que va acon­se­guir por­tar la rumba al Liceu. El Gaudí a la millor pel·lícula d’ani­mació ha estat per a Memòries d’un home en pijama, adap­tació de la novel·la gràfica de Paco Roca diri­gida per Car­los Fernández de Vigo.

Vida pri­vada, una adap­tació del clàssic de Josep Maria de Sagarra, ha gua­nyat el premi al millor film per a la tele­visió. La pel·lícula polo­nesa Cold War, de Pawel Paw­likowski, s’ha endut també el Gaudí, com a millor film euro­peu.

Unes dues mil per­so­nes i prop de 180 peri­o­dis­tes acre­di­tats han seguit aten­ta­ment la gala dels Gaudí, que no para de créixer. S’ha cele­brat per pri­mera vegada al Palau de Con­gres­sos de Cata­lu­nya, a l’avin­guda Dia­go­nal de Bar­ce­lona. Altres gua­nya­dors han estat el curt La última vir­gen, una pro­ducció de l’Escac diri­gida per Bàrbara Farré, i Superlópez, de Javier Ruiz Cal­dera, que s’ha endut el premi als millors efec­tes visu­als.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia