Música

Els contes i llegendes de Tano!

‘Cants als malsons’, de Tano!, és un disc de ‘hardcore’ heterodox que fa crítica social a partir de llegendes inventades

Una veu feme­nina, que sona a gra­vació de mega­fo­nia, fa la pre­sen­tació: “Tano! Cants als mal­sons. Onze ocul­tis­mes, sabers per­duts i altres peti­tes fau­les d’ultra­mar.” I tot seguit, sense tràmits ni con­ces­si­ons, comença el pri­mer cant o faula, l’apo­calíptica Mala lla­vor, que en poc més d’un minut narra –millor crida– la història d’un cam­pe­rol que des­co­breix que “el cul­tiu està viu” i que, per desig­nis demoníacs, “la mala lla­vor mai no morirà, sem­pre el per­se­guirà”. Així comença Cants als mal­sons, el segon disc de Tano! , el duet de Sarrià de Ter for­mat pel can­tant i gui­tar­rista Òskar Gar­cia, pro­vi­nent dels extints Hur­ricäde, i el bate­ria Víctor Álva­rez, que va ser bai­xista dels des­a­pa­re­guts Anc­hord, i és també bate­ria de Men­dra i de Mourn. Cants als mal­sons –sub­ti­tu­lat Onze ocul­tis­mes...– va ser publi­cat fa uns mesos en vinil de 180 grams pel segell gironí Sal­ta­mar­ges , del qual forma part Gar­cia, en coe­dició amb altres segells inde­pen­dents més: Error! Music , La Agonía de Vivir i Krimsk­ramz . El disc també es troba a les prin­ci­pals pla­ta­for­mes digi­tals, i es pot des­car­re­gar gratuïtament des del Band­camp de Sal­ta­mar­ges.

Les 11 cançons del disc, que sumen poc més d’uns 20 minuts de música –també és el que duren els seus inten­sos con­certs–, es van gra­var en un sol dia als estu­dis Ultra­ma­ri­nos Costa Brava de Sant Feliu de Guíxols, amb Santi Gar­cia i Borja Pérez als con­trols, i Víctor Gar­cia va mas­te­rit­zar el disc. Els ger­mans Gar­cia ja van par­ti­ci­par en el debut homònim de Tano!, publi­cat el 2016, quan la revista Mondo Sonoro el va triar com a segon millor disc de hard­core i punk de l’any a l’Estat espa­nyol. Des de lla­vors, els ingre­di­ents essen­ci­als de Tano! con­ti­nuen sent els matei­xos: una gui­tarra, una bate­ria i una veu. Curi­o­sa­ment, en un parell de temes del nou disc (L’ampo­lla del vi blau i John Tra­vol­tano) sona un harmònium d’església del segle XVIII, per la sen­zi­lla raó que el van tro­bar a l’estudi de gra­vació i li van tro­bar una uti­lit­zat en el con­text una mica mis­teriós del disc. “Cants als mal­sons està molt ins­pi­rat en les lle­gen­des de Cata­lu­nya, la brui­xe­ria, etc., però en rea­li­tat les cançons expli­quen històries inven­ta­des: són lle­gen­des fal­ses que ens ser­vei­xen per expres­sar el que volem i fer crítica social, a par­tir de símbols i metàfores”, expli­quen els com­po­nents de Tano!, que també demos­tren un humor sin­gu­lar a l’hora de titu­lar les peces ins­tru­men­tals amb noms de per­so­nat­ges que han reba­te­jat com si fos­sin de la colla: a més de John Tra­vol­tano, hi tro­bem Gus­tano Adolfo, Gigi d’Agos­tano, Faye Valen­tano i Sta­no­ley Kubrick.

Els com­po­nents de Tano!, molt vin­cu­lats a l’Atza­vara de Sant Feliu de Guíxols i l’ATV de Sarrià, acla­rei­xen que se sen­ten “ideològica­ment hard­core, però molt oberts musi­cal­ment par­lant”, i en el seu ven­tall estilístic hi ha espai també per al reg­gae, el jazz i altres músiques.

Després d’haver tocat aquest any per l’Estat espa­nyol i Por­tu­gal –amb el disc ante­rior van vol­tar per Europa–, la gira con­ti­nuarà aviat amb nous con­certs al País Basc, València, etc. I ja estan pre­pa­rant un nou disc per al 2020: “Serà una mica dife­rent, com un pas més enllà, amb més pedals, més soro­llets i rit­mes més bojos”, ame­na­cen. I riuen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.