Música

Relats amb ‘reggae’

El grup garrotxí Relat, amb exmembres dels desapareguts Tortellinis, publicarà divendres el seu primer disc, ‘Contratemps’, amb un so més personal i jamaicà

La for­mació gar­rot­xina de reg­gae i dub Relat és un grup jove, però amb força història al dar­rere i molta experiència acu­mu­lada. Qua­tre dels seus sis com­po­nents pro­ve­nen de Tor­te­lli­nis, banda for­mada a la loca­li­tat gar­rot­xina de Tor­tellà per uns músics molts joves –quan van començar tenien entre set i vuit anys–, que va fun­ci­o­nar durant onze anys i es va aco­mi­a­dar amb un con­cert a les Fes­tes del Tura d’Olot del 2018. En aquells moments, ja s’estava ges­tant el pro­jecte Relat , que es va pre­sen­tar en soci­e­tat també a Olot, a la sala El Torín, el 19 d’abril del 2019. Diven­dres vinent, després de publi­car qua­tre sin­gles d’avançament –En ruta, Viu-la, Única i Rebel Sound –, Relat publi­carà el seu pri­mer àlbum, titu­lat Con­tra­temps (RGB Suports), com la cançó que avui s’estre­narà a Ender­rock.cat , amb el vide­o­clip cor­res­po­nent, rea­lit­zat per Xavi Farré al cap­da­vant d’un equip d’alum­nes de l’Escac.

Relat està for­mat per Nil Gallego, veu; Fer­ran Reig, teclats; Martí Ollé, gui­tarra, i Martí Reig, bate­ria, que són els qua­tre ex-Tor­te­lli­nis, més el saxo­fo­nista Gil Codina i el bai­xista Gerard Lla­vero, i altres dos peces clau del seu enèrgic directe, que tre­ba­llen amb molta cura i és la seva millor carta de pre­sen­tació: el tècnic de so Arnau Par­rado –que també dis­para sons electrònics durant els con­certs– i el tècnic de llum Xavier Batallé. Relat va enre­gis­trar els deu temes del disc a La Panc­hita Stu­dio de Bar­ce­lona, amb Cha­lart58 com a tècnic de gra­vació i mes­cles. El grup ha assu­mit la pro­ducció del seu debut, en el qual hi ha un parell de col·labo­ra­ci­ons: a Res a per­dre sona la veu del banyolí Daura Man­gara, i a Bre­akin’, un tema que com­bina anglès i català, la de Neptú , exte­clista dels llei­da­tans Koers.

“Estem molt orgu­llo­sos de tot el que vam fer i vam apren­dre amb Tor­te­lli­nis, però Relat no hi té res a veure. Els nos­tres gus­tos musi­cals han evo­lu­ci­o­nat: Tor­te­lli­nis era un grup de mes­tis­satge sense una iden­ti­tat gaire defi­nida i, en canvi, Relat és un pro­jecte amb més per­so­na­li­tat: una com­bi­nació de reg­gae i dub amb músiques urba­nes i pop. No fem reg­gae orto­dox o roots, perquè volem arri­bar a un públic més ampli i variat, però sí que ens agrada la idea de ser un pont perquè aquest públic acce­deixi a la música jamai­cana”, expli­quen, i ja tenen al cap un parell de remes­cles dub i alguna altra de “més fes­tiva” d’alguns temes del disc.

Durant el 2019, Relat va fer 18 con­certs, va arri­bar a la final del Sona 9 i va rebre els pre­mis popu­lars a Salitja i al con­curs Inèdit de Llam­bi­lles. Relat també va ser selec­ci­o­nat l’any pas­sat com a Grup de les Cases de la Música i va apro­fi­tar bé el seu pro­grama de suport a la cre­ació. El gener pas­sat, el grup va actuar al fes­ti­val holandès Euro­so­nic Noor­ders­lag, i vol poten­ciar la seva pro­jecció inter­na­ci­o­nal amb algu­nes temes en anglès.

“Relat és un nom con­tun­dent, curt i fàcil de pro­nun­ciar, però també el vam triar perquè cui­dem molt les lle­tres, que són els nos­tres relats: històries quo­ti­di­a­nes, nar­ra­des des de la pers­pec­tiva d’uns joves. No som un grup rei­vin­di­ca­tiu, però d’una manera sub­til sí que mos­trem la nos­tra visió del món, dins la tra­dició crítica del reg­gae”, expli­quen els mem­bres de Relat, que ja tenen uns quants con­certs en pers­pec­tiva. El 3 d’abril ofe­ri­ran un con­cert gratuït a l’audi­tori de La Mercè de Girona, en el fes­ti­val Stre­nes .



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.