cultura

tast d'art

El gravat com a forma de coneixement

Només des de la passió per l'art es pot entendre que algú sigui capaç de reunir una col·lecció exquisida de gravats antics, però no només pel plaer de la propietat i la contemplació, sinó també de l'estudi, el coneixement i la difusió. Això és al que es dedica des de fa dues dècades el professor d'història de l'art de la Universitat de Barcelona Vicenç Furió, que va buscant pel món gravats antics de qualitat i que amb ells ja n'ha fet diverses exposicions. Una gran part de la seva col·lecció està dedicada a les estampes que representen el món de l'art: artistes fent la seva feina, col·leccionistes, exposicions o tallers. I és aquí on es veu també que l'especialitat de Furió és la sociologia de l'art.

Furió ja ha exposat diverses vegades part de la seva col·lecció, l'últim cop al Casino de Manresa a la tardor, amb una selecció dels gravats sobre art. Paral·lelament, s'ha reeditat La imagen del artista. Grabados antiguos sobre el mundo del arte, publicat per la UB i que funciona com a assaig independent més que com a catàleg. El llibre ha estat ampliat respecte a l'edició del 2008 amb nous gravats, imatges i actualitzacions del text.

Esplèndidament editat i amb una gran cura per la qualitat de les imatges, Furió desgrana cadascuna de les obres de què parla com si fos d'una criatura estranya i única, tant se val si es tracta d'un Rembrandt com un gravat del segle XVIII amb representacions d'escultures antigues fet per decorar una tauleta circular. Els gravats de Furió expliquen part de la història de l'art no només com a un objecte estètic sinó com a una eina de coneixement.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.