Música

música

novetat discogràfica

Burruezo: “El sufisme va influenciar els trobadors”

El músic barceloní, establert a Sant Feliu de Guíxols, publica el disc ‘Dervishes & Troubadours’, amb cançons pròpies que rememoren aquests dos mons interconnectats i la veu de Maia Kanaan

“Dervixos i trobadors formen part, en realitat, d’un mateix món, perquè els trobadors estaven molt influenciats pel sufisme: només substitueixen la part de la divinitat per l’estimada, però en tots dos casos comparteixen un amor exaltat i un codi cavalleresc d’excel·lència. A l’època d’Al-Àndalus, la filosofia islàmica i concretament el sufisme tenien molt de prestigi arreu d’Europa, com ho demostra el cas de Ramon Llull. Les cultures són permeables i estan contínuament rebent i donant coses”, explica el músic barceloní Pedro Burruezo sobre el seu últim projecte, Dervishes & Troubadours (Satélite K), un disc amb dues parts diferenciades però interconnectades, que rememoren els dos mons medievals del títol a partir de composicions majoritàriament de nova creació.

En la primera part, Al Andalus S. XXI, el músic resident a Sant Feliu de Guíxols interpreta set temes –entre ells Soleá sufí i una nova versió d’Ebrios de amor divino, Al-Kauthar, del disc Misticísssimus (2011)– amb la Nur Camerata i el sudanès Wafir S. Gibril (llaüt i violí àrabs, percussions). En la segona part, Troba d’Or, Burruezo està acompanyat per la Medievalia Camerata i en cinc dels set temes la veu solista és la de la cantant olotina Maia Kanaan. El nucli instrumental de les dues camerates és el mateix: Burruezo (veu, guitarres, arxillaüt, mandola argentina, percussions i direcció), Maia Kanaan (també viola i cors) i Jordi Ortega (violoncel), més mitja dotzena de col·laboradors. “Entre les dues parts de Dervishes & Troubadours canvia bàsicament la intenció, la voluntat i també la llengua, perquè la primera part està cantada en castellà i àrab i la segona, sobretot en català”. Dos temes del disc, un de cada part, Allahouma i El meu cavaller, s’han inclòs a la banda sonora de la pel·lícula Pàtria, de Joan Frank Charansonnet.

El disc es tanca amb una bonus track: Hesiquia (cantata dell’eremita), un altre tema de Misticísssimus, reinterpretat per Burruezo i l’Orquestra Vozes, formada per nois i noies en alt risc d’exclusió social de barris desfavorits de Barcelona. “Els seus responsables estan fent una tasca social i cultural impressionant amb molt poc suport institucional”, remarca Burruezo.

“Estem en el nostre millor moment”, diu Pedro Burruezo. En els últims mesos, han actuat a la cloenda de la Setmana de Música Sacra de Segòvia, el Cicle de Música de les Tres Cultures de Còrdova i la presentació del Festival de Músiques Sagrades del Món de Fes (Marroc) a Barcelona. Recentment també van presentar amb la Nur Camerata a la Biblioteca de Catalunya, dins del festival Ciutat Flamenco, el muntatge Auto Sufi Ciencia (Un camino de lo sufí a lo flamenco y de lo flamenco a lo sufí), amb Pere Martínez, Marc López i Wafir S. Gibril.

Música i espiritualitat a Solius

La Medievalia Camerata actuarà el dijous 15 de juny, en format de trio –Burruezo, Maia Kanaan i Jordi Ortega– al monestir de Santa Maria de Solius, on interpretarà “la música de les tradicions del Llibre”, després dels cants dels vespres dels monjos d’aquest monestir cistercenc, que aquest any celebra el 50è aniversari. Aquest concert coincideix amb la festa del Corpus Christi (19 h, gratuït). Burruezo també actuarà amb diferents formats el 16 de juny a La Industrial de Palafrugell; el 29 de juliol al monestir de Sant Feliu de Guíxols; el 17 d’agost a l’Alfolí de la Sal de l’Escala, dins del Festival de Guitarra Girona-Costa Brava, i els primers divendres de juny a setembre en una ruta musicada pel call de Girona, Troba d’Or.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.