Crítica
dansa
Tota la saviesa
Fa uns vint anys que María Muñoz balla Bach als escenaris a partir d’El clave ben temperat, de manera que l’espectacle ha anat evolucionant amb les mudances del seu cos i del seu pensament. Amb On Goldberg Variations/Variations, la ballarina comparteix el goig de ballar Bach amb Pep Ramis, l’altra meitat fonamental de Malpelo, i amb altres ballarins relacionats amb la companyia, com ara Federica Portello, que també ha representat i així fet seva la coreografia de Muñoz concebuda per a Bach. El resultat és un espectacle meravellós a partir de la interpretació amb variacions pròpies que el pianista Dan Tepfer ha fet de les Variacions Goldberg, que va representar-se divendres a El Canal, en la primera jornada de Temporada Alta, davant d’un públic que, al final, semblava voler manifestar un agraïment a la companyia pel que van veure i pel que recordaven.
Tota la saviesa escènica de Malpelo, amb la sedimentació i depuració de diversos elements que han configurat el seu món creatiu, sembla confluir a On Goldberg Variations/Variations: les reflexions sobre allò que poden expressar els cossos pel que fa a l’acostament i la separació entre els humans, la proximitat respecte de les bèsties, el sentiment meravellat davant de la bellesa del món i el dolor davant de tantes lletjors, l’humor i la lleugeresa que conviuen amb la gravetat, la consciència del pas del temps.
És per això que també s’hi fa present la veu de John Berger, un dels morts que els acompanyen, com en el cas de l’actriu Cristina Cervià (Girona, 1965-2019), a qui dediquen l’espectacle.