Travessia per un oceà de músiques
Canvi de registre per a Marcel Tomàs i la seva companyia, Cascai , que s’han aliat amb el músic Adrià Bauzó per crear Noucents, el pianista de l’oceà, un espectacle teatral que és també un concert, basat en el monòleg Noucents (1994), de l’escriptor italià Alessandro Baricco. Noucents, el pianista de l’oceà s’estrena avui i demà al Teatre de Salt (20.30 h, 16 i 22 euros), dins de Temporada Alta . La funció prevista per divendres s’ha traslladat a aquest vespre, perquè el festival s’ha afegit a la vaga general del 18-O i ha canviat de data tots els espectacles previstos per a aquell dia.
En aquesta nova aventura, Marcel Tomàs i Cascai deixen una mica de banda el seu humor característic per endinsar-se en la història de Danny Boodmann TD Lemon, conegut com a Noucents i considerat el millor pianista del món, que no ha trepitjat mai terra ferma. La seva història –“un conte per ser explicat”, segons el seu autor– està ambientada a principis del segle XX, coincidint amb el naixement d’una nova i excitant música, el jazz. Per tant, el viatge de Noucents és també una travessia per la música popular afroamericana dels primers anys del segle XX –el blues, el ragtime, el dixieland, swing, etc.–, interpretada en directe pel quartet que formen Elena Montané, piano i acordió; Xavi Molina, saxos i clarinet; Andreu Vilar, vibràfon i bateria, i Adrià Bauzó, saxos i baix, a més de ser el responsable de la direcció musical i els arranjaments.
No és la primera vegada que Marcel Tomàs es posa en la pell del pianista Noucents: l’octubre del 1999, ara fa vint anys, va presentar a La Planeta l’obra en el seu format original de monòleg, com a director i únic intèrpret.