cultura

l'espurna. Artista

Viatge al meu interior

Vaig convocar el poeta i cantautor de Cerdanya Samuelle Arba i el mag de la «performance» Pedro Alba per jugar un cop més al «Cadavre-exquís»

A París, quan se celebraven les reunions d'artistes al cafè restaurant El Catalan, l'acadèmia dels bevedors, a principi del segle passat, André Breton, cap del grup surrealista, va ser qui va donar vida al joc del Cadavre-exquís, a partir de la màgia de l'atzar i l'ocultació. Però mai la sang d'un poeta va fer bategar el vell cor del gran joc com ho ha fet la de Pedro Alba.

Vaig convocar el poeta i cantautor de Cerdanya Samuelle Arba i el mag de la performance Pedro Alba per jugar un cop més al Cadavre-exquís. Tot plegat formava part d'un projecte que ara es presenta sota el títol de Booom! Nadie se acordará de tu fugaz presencia, i que inclou els manuscrits i un llibre de recent edició de Samuelle titulat Viaggio in me stresso (Viatge al meu interior), de GDS Edizioni, amb poemes premiats en diversos concursos a Itàlia, el qual m'he permès la llibertat d'utilitzar per encapçalar aquest article. El cadavre-exquís és una condició per les mostres que esdevindran a l'espai d'art del meu taller (Rosselló Tàrraco) i que més endavant seran part d'un projecte més ambiciós, com ja ho va ser en la seva anterior edició, ara fa set anys. En la primera reunió, Pedro Alba va enregistrar la conversa que vam tenir al voltant de la taula i que ara, convertida en imatge, es pot veure en un lector de DVD. Una fluctuant línia verd làser que es mou segons les modulacions de la veu i tendeix a l'infinit; una síntesi de la performance que ja vaig poder veure a Barcelona, a la galeria Espai Motel, en la inauguració de l'exposició de pintura de Toni Navarro. Quan ja plegàvem, els vaig dir que la cosa havia anat prou bé, però que ens veuríem un altre dia, perquè a tot plegat li mancava sang. Era, és clar, una manera d'esperonar-los, perquè la reunió havia estat molt planera i exigia un crescendo emocional. En la segona trobada ja vaig veure que els ànims estaven més encesos. Vaig deixar un paper plegat en tres sobre la taula, potser en record al Cadavre que vam fer amb Rafael Bartolozzi, ja fa temps, on el tercer espai va quedar en blanc; o no, jo no tenia clar si participar o restar en el meu paper de mestre de cerimònies, que és el que finalment vaig fer. Samuelle va començar a dibuixar al centre del paper un tauler d'escacs en blau ultramar i rosa fred, que en alguna cosa recorda el joc de l'oca, ja que en un dels quadrants s'hi amaga la mort. Samuelle va ocultar convenientment el seu treball, deixant-lo entreveure al seu company. Pedro Alba va agafar un cúter i, sense pensar-s'ho dos cops, es va fer un parell de talls en un dit. estàvem esgarrifats. I va començar a estampar la seva empremta de sang sobre el paper. Després va xuclar la sang amb la seva ploma estilogràfica i va escriure els Principis bàsics per realitzar un Cadàver-exquisit. El quasi centenari joc surrealista pren embranzida, revitalitzat ara amb la transfusió de la sang andalusa de Pedro Alba i en el subtil dibuix de Samuelle Arba. Resta palès l'irremissible destí que Pedro Alba descriu en el seu manifest: «Primer exquisit, més tard cadàver.»



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS
TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic

novetat editorial

Laurent Binet presenta una novel·la epistolar i detectivesca

Barcelona