Cinema

El gir de guió arriba també a les sèries en català

Els ajuts especials per a la VO catalana arriben per primer cop a la televisió

Entre els creadors hi ha Isaki Lacuesta, Mar Coll, Aina Clotet, Oriol Paulo, Leticia Dolera...

Fer sèries en català sense ajuts “és viable, però han de ser més petites”, diu el productor Sergi Cameron

Sergi Cameron, productor i, juntament amb Aina Clotet, creador de la sèrie Això no és Suècia, diu: “Si no hagués arribat l’ajut, no sé ben bé com ho haguéssim fet; fer sèries en català és viable, però han de ser més petites.” Aquesta comèdia negra protagonitzada per Aina Clotet i Marcel Borràs, parella a la vida real, té Mar Coll (Tres dies amb la família) com a directora principal i és una de les cinc sèries que s’han beneficiat de les noves subvencions a grans produccions en versió original catalana (VOC) que ha atorgat el Departament de Cultura de la Generalitat. Tots junts sumen 7,5 milions d’euros.

Produïda per Nanouk Films i Funicular Films, amb un pressupost del voltant de quatre milions d’euros, Això no és Suècia ja va per la quarta setmana de rodatge. Relata, segons Sergi Cameron, “la història d’una família que es muda del centre de la ciutat als barris de muntanya de Barcelona per intentar tenir una vida millor, més saludable, i criar els seus fills”. Les coses, però, no van com ho havien planificat: “Succeeix una tragèdia que fa que tot el seu ideal que tenien sobre la família i la criança es trenqui, i a partir d’aquí busquen respostes. Comença com una comèdia costumista i evoluciona cap al thriller i, sense sortir de la comèdia, es va enfosquint. Al final la sèrie tracta que no existeix el ser bon pare o bona mare, és una utopia, i cadascú fa el que pot.” La sèrie està coproduïda per TV3 i per RTVE Play, la plataforma de la televisió estatal. També està coproduïda per tres canals públics europeus, un fet molt inusual: la SVT (Suècia), YLE (Finlàndia) i NDR (Alemanya). Per aquest motiu, han estat convidats a la recent Berlinale a presentar el projecte.

Adaptació d’‘El fill del xofer’

Isaki Lacueta i Isa Campo, una altra parella, estan implicats en dues de les produccions que s’han beneficiat dels nous ajuts a la VOC, que s’atorguen a sèries en català amb un mínim de quatre milions d’euros de pressupost. Zeta Studios produeix El fill del xofer, adaptació del llibre biogràfic sobre el periodista Alfons Quintà, un dels fundadors de TV3, escrit per Jordi Amat i editat per Edicions 62. Retrat d’un personatge de llums i ombres, però també fotografia de tota una època, el llibre ha tingut un gran èxit de vendes i crítica, i s’ha versionat en novel·la gràfica. Isaki Lacuesta, que ha rebut diversos guardons amb el film Un año, una noche, sobre l’atemptat de Bataclan a París, torna a una història real com a director i guionista d’aquesta sèrie, que ha estat escrita també per Isa Campo i per Cristóbal Garrido.

Isa Campo i Isaki Lacuesta s’han implicat, en menor mesura, a la producció Ravalejar, una altra de les cinc sèries amb ajuts màxims. Pol Rodríguez és el principal responsable (codirector i guionista) d’aquesta sèrie produïda per Arcadia Motion Pictures sobre la lluita dels propietaris d’un restaurant de tota la vida d’aquest barri barceloní contra els compradors de l’edifici on es troba. Isaki Lacuesta és codirector i els altres guionistes són Isa Campo, Justin Webster, Alfred Pérez-Fargas i Roger Danés.

Oriol Paulo, que gairebé compta els seus treballs per èxits (El cos, Contratiempo, Durante la tormenta, Los renglones torcidos de Dios, la sèrie de TV3 Nit i dia...) dirigeix El mal, un thriller amb un punt de partida molt suggeridor: se situa en la Barcelona del confinament pandèmic, en què dos agents dels Mossos d’Esquadra s’enfronten a un assassí en sèrie. La sèrie està produïda per Mediaproducción i té com a guionistes Lluís Arcarazo, Guillermo Cisneros i Maria Jaén.

Pubertat té com a directora i guionista Leticia Dolera, que, a més d’intèrpret, és directora del film Requisitos para ser una chica normal i la sèrie Vida perfecta. Distinto Films, Corte y Confección de Películas i Uri Films produeixen aquest drama coral sobre una acusació d’abús sexual que situa l’acció en un entorn rural a la demarcació de Tarragona. Almudena Monzú n’és coguionista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS
TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic

novetat editorial

Laurent Binet presenta una novel·la epistolar i detectivesca

Barcelona