Arts escèniques

Mirador

Un compositor que arriba tard al Liceu

A John Adams li interessa explorar si és possible l’amor tenint tanta ambició de poder

Diuen que mai no és tard, però el cas és que el Liceu ha tri­gat moltíssim a aco­llir una òpera de John Adams (Won­ces­ter, 1947), tenint pre­sent que, des de fa cap a 40 anys, el com­po­si­tor nord-ame­ricà ha apor­tat unes quan­tes peces impor­tants, també con­tro­ver­ti­des, al gènere operístic amb un llen­guatge pri­me­ra­ment mini­ma­lista que s’ha fet més com­plex a favor de l’expressió emo­ci­o­nal i que tant es nodreix de la música popu­lar dels EUA, cosa que fa que tin­gui un gran sen­tit rítmic, com d’autors tan impo­nents com ara Wag­ner, Ric­hard Strauss i Ben­ja­min Brit­ten.

Amb la col·labo­ració fona­men­tal del direc­tor d’escena Peter Sellars, a vega­des impul­sor dels pro­jec­tes, entre les seves òperes (que cor­res­po­nen a només una part de l’obra) poden des­ta­car-se Nixon in China (1987), a propòsit de la visita l’any 1972 del pre­si­dent nord-ame­ricà (un anti­co­mu­nista ferotge ales­ho­res mogut per interes­sos geo­polítics) a la Xina dels últims anys de Mao, The Death of Kling­hof­fer (1991), sobre el segrest del vai­xell de cre­uers Achi­lle Lauro, el 1985, per part del Front d’Alli­be­ra­ment de Pales­tina, i Doc­tor Ato­mic (2005), que s’ocupa de l’ansi­e­tat de Robert Oppen­hei­mer i el seu equip men­tre tre­ba­lla­ven per crear la bomba atòmica. Obres sobre fets que, inci­dents en el món con­tem­po­rani, s’abor­den des de per­so­na­li­tats impli­ca­des. Cap d’aques­tes òperes, doncs, ha arri­bat al Liceu, on ara, fins dime­cres vinent, es repre­senta Antony & Cle­o­pa­tra, una obra encar­re­gada per fes­te­jar el recent cen­te­nari de l’Òpera de Sant Fran­cisco, que la copro­du­eix amb el Metro­po­li­tan de Nova York i el tea­tre bar­ce­loní.

Sense Peter Sellars en la direcció escènica, que assu­meix Elk­ha­nah Pulit­zer, i escri­vint ell mateix el lli­bret, que, amb la dra­matúrgia de Lucia Scheck­ner, s’ins­pira bàsica­ment en l’obra de Shakes­pe­are sobre la lle­gendària relació del gene­ral romà i la reina egípcia, John Adams també aborda uns fets històrics (molt més llu­nyans en els temps) cen­trant-se en per­so­na­li­tats impli­ca­des. La idea és que la decadència de l’antiga República, defi­ni­ti­va­ment dis­solta amb l’imperi d’August, res­soni en el món actual, en què hi ha una crisi dels valors democràtics i noves ali­an­ces inter­na­ci­o­nals. Tan­ma­teix, la posada en escena ambi­enta el drama d’Antoni i Cleòpatra en els anys trenta del segle pas­sat, de manera que la figura d’Octavi (abans de ser l’empe­ra­dor August) s’iden­ti­fica amb el dic­ta­dor Mus­so­lini: unes imat­ges d’arxiu pro­jec­ta­des, i s’ha de dir que ben inte­gra­des amb els movi­ments a l’esce­nari, mos­tren mas­ses enfer­vo­ri­des pel fei­xisme. En un moment en què les figu­res de poder real es fan més invi­si­bles, i també les for­mes de tira­nia, el recurs al símil amb el fei­xisme italià sem­bla fàcil i costa veure una res­sonància en el pre­sent, per molt que, anacrònica­ment, a vega­des apa­re­guin papa­razzi asset­jant Antoni i Cleòpatra: un ele­ment, a més, repre­sen­tat bar­ro­e­ra­ment, posat en con­trast amb l’elegància de la caixa escènica i algu­nes imat­ges pro­jec­ta­des. Tam­poc no encaixa que es digui que una ins­pi­ració visual és el Hollywood dels anys trenta remar­cant que els ves­tits que llu­eix Julia Bullock (la soprano a qui va des­ti­nar el per­so­natge) reme­tin als de Liz Tay­lor en la super­pro­ducció que Manki­ewicz va diri­gir el 1963.

Allò que, de fet, sem­bla impor­tar-li més a Adams, que diri­geix l’orques­tra del Liceu, és la relació entre dos amants en la madu­resa invo­lu­crats en intri­gues de poder. És pos­si­ble l’amor havent-hi tanta ambició de poder? Tan­ma­teix, el desig, pot­ser sobre­tot en el cas d’Antoni, exposa a una fra­gi­li­tat extrema. Pel que fa a Cleòpatra, cor­res­pon a la imatge de sem­pre: seduc­tora, astuta, però també vul­ne­ra­ble i pas­si­o­nal. En tot cas, hi ha amor i també odi, traïció i també fide­li­tat en la mort. La com­plexa orques­tració d’Adams ho expressa inten­sa­ment i diver­sa­ment, men­tre que la part vocal sem­bla més monòtona i repe­ti­tiva, tot i estar ben defen­sada per un extra­or­di­nari Gerard Fin­ley (Antony) i una Bullock que des­taca espe­ci­al­ment com a actriu. Ha estat tard, i no sem­bla que amb la seva millor òpera, però com a mínim John Adams ha arri­bat al Liceu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia