Art

ARTS VISUALS

El Loop posa el focus a Ucraïna

El festival de videocreació arrenca avui el gruix de les seves activitats, que s’allarguen fins al 24 de novembre a diferents entitats i institucions de Barcelona

El festival Loop de videocreació pren una posició política, dedicant part del seu programa a donar veu als artistes ucraïnesos. Avui (19 hores) s’inaugura l’exposició Muted Explosions de Roman Khimei i Yarema Malashchuk. Fins al 26 de gener, el festival, Einaidea i el Museu de la Música s’endinsen en les obres fílmiques dels cineastes Explosions Near a Museum (2023),Dedicated To The Youth Of The World II (2019) i Dedicated To The Youth Of The World III (2023), que es podran veure per primera vegada a Catalunya. Es tracta d’uns films sobre les conseqüències de la guerra a Ucraïna amb una mirada poètica.

Les filmacions del duet ucrainès no són asèptiques. El 2019, la pretensió de Dedicated To The Youth Of The World II’ era documentar el rave Cxema a Kíev, un festival creat durant el malestar del país per l’aixecament de Maidan (el 2013, el president, president Víktor Ianukóvitx va voler suspendre l’acord d’associació amb la Unió Europea i restablir llaços polítics amb Rússia). Avui, aquest curt de nou minuts s’erigeix en un document icònic de la vitalitat artística d’Ucraïna, en les primeres sacsejades polítiques, i alhora és el retrat col·lectiu d’una joventut ferida i supervivent. Quatre anys més tard, els artistes van optar per reproduir l’acció, en un clima bèl·lic: Dedicated To The Youth Of The World III. En aquest treball, se centren en els membres de la comunitat que van substituir als participants de rave anteriors, després d’una pandèmia prolongada i una invasió russa a gran escala d’Ucraïna.

Finalment, la tercera obra, Explosions Near the Museum, (2023) documenta el robatori del Museu de Kherson per part dels ocupants russos l’octubre de 2022. El Museu de Tradició Local, amb més de 173.000 articles que van des de l’or escita fins a les armes de la Segona Guerra Mundial, el museu va ser saquejat estratègicament per les forces d’ocupació russes dues setmanes abans de l’alliberament de la ciutat per les tropes ucraïneses. “Els sons dels bombardejos i els atacs amb coets es van gravar durant el rodatge al museu el 12 de desembre, a menys de dos quilòmetres del territori ocupat per Rússia”. Les vitrines buides i els pedestals reflecteixen no només la pèrdua física, sinó també l’amnèsia cultural, han denunciat. A la imatge de les vitrines buides se li acompanya una veu en off de la descripció detallada dels artefactes desapareguts segons el catàleg del museu.

El Loop festival d’enguany, explora com l’art busca provocar la presa de consciència de l’espectador. L’exposició de fets naturals com un terratrèmol o la devastació d’un huracà poden ser generadors de mirada crítica com el treball del duet ucraïnès. L’artista pretén generar una cadena d’emocions individuals que sumin en una vibració compartida. El sacseig ha d’implicar una consciència ciutadana per a actuar en conseqüència.

El festival es desplega, fins al 24 de novembre per tota la ciutat. Per exemple, demà (19 hores) a la Fabra i Coats es podrà veure l’exposició Paraules d’amor de Núria Güell. Guanyadora del Premi de Videocreació 2023. Equipaments com La Capella la Fundació Enric Miralles, la Casa SEAT, el CCCB, Hangar la Fundació Cultural Casa de Rússia, la Casa Elizalde, o l’Institut del teatre entre d’altres acullen accions del Loop d’aquesta 22a edició.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.