mirador
Vitalitat musical a L’Auditori
El passat cap de setmana va iniciar-se la temporada de Música de Cambra de L’Auditori de Barcelona amb la celebració de la tercera edició de la Biennal de quartets de corda, que, en el transcurs de cinc dies, del 20 al 24 de novembre, ha permès gaudir de les actuacions de fins a tretze quartets comptant dins aquests l’actuació, sempre estel·lar, del Quartet Casals en els dos concerts de temporada de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, dirigits per una tant jove com tendra Stephanie Childress (Londres, 1999). La cosa sembla prou clara. Una personalitat musical en construcció, amb el talent i potencial enorme que vulguem, pot aportar ben poca cosa a pàgines musicals de maduresa com ho són les Metamorfosis (1945) de Richard Strauss, compostes als 81 anys d’edat, o el Concert per a quartet de corda i orquestra d’Arnold Schönberg, compost als 59. Però ja sabem que el mercat està imposant diferents dictadures, entre les quals les de joventut, que sempre ens pertoca defendre, però no a qualsevol preu. Esperem gaudir de moments més feliços, entengui’s profunds i expressius, que els escoltats en la seva presentació al capdavant de l’OBC com a principal directora convidada. El decalatge artístic es va comprovar quan els Casals van interpretar un moviment de Xostakòvitx que ens va deixar d’allò més atònits.
Com atònits ens deixa, als que ja comencem a tenir una edat, veure com el nostre panorama cultural gaudeix de quartets brillants d’aquesta formació cambrística com els Gerhard, Cosmos o Atenea. Aquest darrer va actuar, diumenge passat, a la Sala 4 Alícia de Larrocha en una hora de diferència amb l’important concert que, a la Sala 1, oferia la Banda Municipal de Barcelona sota la direcció del seu extitular Salvador Brotons, amb un programa on s’incloïa una suite simfònica de l’òpera Turandot de Puccini, cinc dies abans del centenari exacte de la seva mort. El Quartet Atenea va demostrar taules, la qual cosa ens permet esperar resultats encara millors, si bé és innegable la seva factura del Quartet en Sol Major, núm.1 opus 76 (1797-1798) de Franz Joseph Haydn i una estrena nacional com Viene da lontano, primer moviment del primer quartet de corda de Sergi Puig (1990) inspirat en el film Nostalgia (1983) d’Andrei Tarkovsky. Aquesta estrena es va afegir a les composicions Vers l’infinit (2024) de Ramon Humet i l’obra encàrrec Quartet núm.2 Tempus conchyliorum de José Río-Pareja (Barcelona, 1973), compositor resident a L’Auditori i que el proper 20 de desembre veurà estrenada la seva Simfonia Efímera amb l’OBC sota la direcció de Ludovic Morlot. Dies, doncs, de vitalitat musical a L’Auditori.