museus
Recuperen un violí de Nicolas Duclos construït el segle XVIII a Barcelona
El Museu de la Música ha recuperat un violí del lutier francès Nicolas Duclos construït a Barcelona a mitjan segle XVIII. Duclos es va establir a la capital catalana del 1740 al 1775, i era deixeble d’Antonio Stradivari.
L’entitat, que ja compta al catàleg amb tres instruments del mateix constructor, ha comprat el violí al Regne Unit gràcies a l’Institut de Cultura de Barcelona, apunta en un comunicat. El violí, que ha arribat en perfectes condicions i fins i tot es pot afinar i fer sonar, té un certificat d’autenticitat acreditat pel lutier John Dilworth.
Abans de ser incorporat a les col·leccions del museu, l’instrument se sotmetrà a una quarantena d’un mes sense oxigen (anòxia) per eliminar-ne qualsevol microorganisme que pugui malmetre la fusta. Un cop acabat l’aïllament, caldrà fer-ne el registre i la catalogació, el recull de l’estat i la introducció al catàleg d’instruments del Museu de la Música i al Caticat, el Catàleg d’Instruments de Catalunya.
Segons s’explica a la nota de premsa, el Museu de la Música va aconseguir comprar el violí abans que fos subhastat i venut a mans privades, i després d’una negociació que ha durat més d’un any.
La venedora, propietària d’un taller-botiga de violins a Anglaterra, va contactar amb els responsables del Museu de la Música per saber si estarien interessats a adquirir-lo, en saber que ja tenia tres peces del mateix constructor en una col·lecció que custodia més de 2.500 instruments.
Els altres instruments Duclos que conserva el Museu són una viola d’amor, un violí i un violoncel, tots mostrats actualment a les vitrines de la seva exposició permanent, però impracticables. “El gran valor del violí recuperat és que, més enllà d’haver estat construït a Barcelona, se’n pot fer un ús musical”, explica Marisa Ruiz, cap de col·leccions i documentació del Museu.
El director del Museu de la Música, Jordi Alomar, ha remarcat l’“excepcionalitat” d’aquesta operació, ja que la institució sovint incorpora noves peces a la col·lecció “a partir de donacions, no de compres”.