Arts escèniques

la crònica

On és Pere Gay Faura? Per on es mou la dansa?

Que dotze municipis comparteixin i impulsin un cartell eclèctic de dansa era inimaginable fa deu anys
La dansa respira on se la deixa expressar. Pere Gay Faura es converteix aquest any en l’alfa i l’omega del festival

La dansa és una expressió artística que visu­a­litza l’espai, el lloc. La vui­tena edició de Dansa Metro­po­li­tana ha con­vi­dat que el públic es des­placi a pla­ces i tea­tres en un des­ple­ga­ment de tipo­lo­gies de dansa ina­ca­ba­ble. Sens dubte, la peça de més alçada va ser la inau­gu­ració de Sylp­hes, amb vuit balla­ri­nes pen­ja­des d’una estruc­tura que una grua amb un braç de 30 metres anava movent com si fos un canó de llum, o una indi­cació del volum del so. El per­for­mer i ballarí Pere Gay Faura va anar anun­ci­ant les dife­rents esco­les de ball que es van con­gre­gar a la plaça Cata­lu­nya, abans del des­ple­ga­ment de mit­jans de Sylp­hes una estètica d’acrobàcia para­cai­gu­dista. El show­man tor­narà a pujar a l’esce­nari diu­menge vinent, ja en la clau­sura, en la sessió mati­nal al parc de la Ciu­ta­de­lla. La veri­tat és que es espec­ta­dors de l’art del movi­ment van prou exci­tats pro­cu­rant seguir les contínues nove­tats. Us con­vi­dem a una core­o­gra­fia d’espais visi­tats durant el pri­mer tram d’aquesta edició:

Diven­dres, 14, Do not dis­turb: Suite nº 4, s’atre­veix a esti­rar el cos­tat més deli­rant de Jordi Oriol, que va fent salts polisèmics. No se’n pot des­ve­lar gai­rebé res, per no des­fer les sor­pre­ses, però, en aquest relat ballat, les intèrprets ten­sen el rol de per­so­nat­ges que vol­drien expli­car-se sense con­ju­gar verbs, en un diàleg absurd i còmic. El dis­ba­rat des­ma­nega les arti­cu­la­ci­ons lògiques, alhora que brinda l’opor­tu­ni­tat per des­as­so­ciar el cos, de cons­truir a par­tir del mim una situ­ació ambi­gua. Tot roda diver­tit i sor­pre­nent. Pot­ser queda massa enga­va­nyat quan deci­dei­xen tan­car un relat que des­fila cap a un conte fantàstic. Les de Suite nº 4 tenen més dansa al cos. Han renun­ciat a favor de la diver­tida peripècia, que des­gra­nen amb solvència. Es diver­tei­xen i aixe­quen ria­lla­des d’incre­du­li­tat entre el públic.

Dis­sabte, 15, Sypl­hes: La dansa aèria no té on reim­pul­sar-se: no té el mur des d’on sal­tar de la dansa ver­ti­cal. La gra­ve­tat les endreça, les tira avall, i les vuit intèrprets han de com­pas­sar cada movi­ment per ense­nyar la capa­ci­tat de mar­car figu­res a dife­rents alçades i amb la sor­presa de les plu­ges de con­feti. Amb frag­ments de Les qua­tre esta­ci­ons, l’exe­cució atlètica s’hi suma un arte­facte de ten­sors i vasos comu­ni­cants vibrant que fuig de les repe­ti­ci­ons i que mira de sor­pren­dre un cop i un altre. El mèrit de Sylp­hes Aerial Ballet és que, jugant sem­pre amb la mateixa base física, cada cop puja un graó més de fan­ta­sia l’espec­ta­cu­la­ri­tat.

Diu­menge, 16, Ska­te­park: Per a la coreògrafa Mette Ing­vart­sen el movi­ment anàrquic que hi ha dins d’un parc de pati­natge és absor­bent. Enfo­cat en l’esce­nari del Mer­cat de les Flors, s’exposa com un cant a l’acrobàcia i el repte del salt més ines­pe­rat, però també que sigui l’altra la que s’endu­gui el focus d’atenció. És una demos­tració que es pot tro­bar un espai comú. A l’escena, hi ha adre­na­lina i ener­gia, però també una volun­tat de cons­truir un espai d’inti­mi­tat, com quan al cap­ves­pre els patins ja no roden sinó que con­tem­plen com es pon el sol dar­rere els edi­fi­cis.

Dimarts, 18 POP +Dan­ce­oke: Aquest nou tre­ball de La Súbita és molt pop a l’escena, d’una cul­tura del con­sum des­pre­o­cu­pat, dels gus­tos popu­lars i infan­tils del rosa xiclet. Ara, Laura Alcalà amb Irene Vicente pro­po­sen una peça breu que passa per bona part d’aquesta vari­e­tat, sem­pre esti­rant el fil ins­pi­rant-se en els fla­mencs. El relat té una direcció inequívoca, viatge de la bes­ti­ola (una metàfora d’ella mateixa) als prin­ci­pis d’una coach, sota l’estela d’una yogui influ­en­cer. Té l’encert que no hi espe­cula. La paròdia redi­meix de l’Apo­ca­lipsi.

Dime­cres, 19, Cam­pa­ment Alzi­nes: Sònia Gómez recu­pera el Cali­doscòpica del TNT 2023 i el com­pleta amb la breu mos­tra d’un taller. Amb el tre­ball més sim­ple, queda al des­co­bert la volun­tat i l’objec­tiu del procés: “La gent que tre­ba­llem el cos tenim mol­tes eines que poden aju­dar” als col·lec­tius de salut men­tal, diu Gómez. Quan res­pira millor la peça és bai­xant a pla­tea tras­pas­sant la vita­li­tat del que juga, s’emo­ci­ona, s’exposa i gua­nya un nou com­bat al seu par­tit quo­tidià. Que Sònia Gómez parli de que­dar-se a tre­ba­llar amb el col·lec­tiu és una enco­rat­ja­dora notícia.

Dijous, 20, Altars pro­fans: Mag­da­lena Álva­rez es pro­posa cons­truir un bodegó amb el movi­ment de les balla­ri­nes. S’ins­pira en la calma i minu­ci­o­si­tat del fotògraf balear Toni Catany. La con­tem­plació d’un bodegó, com la d’un qua­dre, pot tras­lla­dar a l’espi­ri­tu­a­li­tat que busca aquesta core­o­gra­fia. Cos­sos que juguen a doblar-se com si fos un cali­dos­copi, o que es dis­per­sen i tro­ben equi­li­bris gru­pals des de la distància. Hi ha una den­si­tat que no es deixa nar­rar. Són éssers que trans­mu­ten calma, però també tensió, amb una bellesa estra­nya atàvica, que xis­cla com l’espai sonor mini­ma­lista que s’escolta.

Diven­dres, 21, Inau­dit: Adrian Vega &Adri­ano Galante han tras­lla­dat l’expe­ri­men­tació sonora de les pre­sons a una sala tea­tre. A La Model es trac­tava de des­a­parèixer i res­ca­tar els sons que havien que­dat atra­pats a les cel·les i al panòptic, o pro­var de sig­ni­fi­car-los. Ara, a l’Antic Tea­tre, sí que han de fer-se més pre­sents de cos i so. Si a Altars pro­fans l’espi­ri­tu­a­li­tat passa per l’equi­li­bri dels cos­sos dis­per­sos en un espai, aquí es tracta de domi­nar el so. I d’accep­tar les sor­pre­ses com a impro­vi­sa­ci­ons fèrtils davant del públic.

Diu­menge, 23, Sémira­mis/Don Juan. El Liceu debuta al Dansa Metro­po­li­tana amb la direcció musi­cal de Jordi Savall i la música de Chris­toph Willi­bald Gluck (1714-1787). Ángel Rodríguez ha core­o­gra­fiat una envol­tant Sémira­mis amb un teló que fa de ves­tit i de tapís i es des­plega com si fos la par­ti­tura. Per la seva banda, Edward Clug narra el mite de Don Juan amb un excés de movi­ments escènics i un únic moment de pun­tes en tota la nit que cele­bra el públic.

Gay Faura fa d’alfa i omega enguany en què un ven­tall de dan­ses s’han des­ple­gat per dotze muni­ci­pis en un car­tell com­par­tit. Aquesta con­junció era ini­ma­gi­na­ble fa deu anys. La dansa res­pira on se la deixa expres­sar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia