Cultura
El llibre digital: ara va de bo
Cultura 03, Abacus, Vicens Vives i Ferran Soriano llançaran al novembre 36L, el primer gran distribuïdor digital de l’Estat
El llibre digital serà el gadget de moda del pròxim Nadal. El món editorial treballa amb aquesta previsió. Ara sí que va de bo. Planeta, Random House i Santillana preparen una gran plataforma distribuïdora conjunta, però la iniciativa més avançada és la que tenen entre mans Cultura 03, Abacus, l’editorial Vicens Vives, Ferran Soriano i un grup de petits inversors. També ells s’han unit per crear una distribuïdora digital integral, que podria ser la primera que es posés en marxa a l’Estat.
L’han batejat com a 36L –una de les primeres bíblies de luxe fetes per Gutenberg tenia 36 línies– i hi dediquen una inversió inicial de 2,7 milions d’euros. Cultura 03, Abacus i Vicens Vives tindran cadascun un 25% de les accions, Ferran Soriano i els petites inversors un 16% en total i queda un 9% obert a noves incorporacions. Soriano serà el president de l’empresa, que tindrà com a conseller delegat Ernest Folch.
Cap dels implicats no ha volgut donar detalls de l’operació, que es donarà a conèixer al novembre amb un gran llançament publicitari. La iniciativa ha sorgit de l’entramat empresarial llibresc que formen Cultura 03 i Abacus. Ferran Soriano, l’empresari de moda, i Albert Vicens van travar amistat en la seva etapa de vicepresidents del Barça, entre el 2003 i el 2008. Soriano, tot i ser aliè al sector editorial, tenia un interès personal en l’aventura del llibre digital. Vicens Vives no entra en l’experiment pensant especialment en la seva especialitat del llibre de text, sinó per explorar el nou canal. Es tracta d’una aventura que surt de la convicció que en els pròxims cinc anys s’imposarà el nou suport tecnològic.
L’aparició d’aquest tipus de plataformes no vol alterar el funcionament del mercat editorial. La seva funció és tecnològica i comercial. La idea no és connectar directament l’autor amb el lector, sinó mantenir les funcions d’editor i llibreter, però adaptades al nou format digital. 36L negociarà –ja ho està fent– drets d’obres concretes amb editors, sense exigir-los exclusivitat, i les oferirà al públic a través de tres canals: la seva pròpia botiga web, altres botigues web (per exemple, es negocia amb Edi.cat) i panells de venda d’e-books situats en punts de venda físics, d’entrada als establiments Abacus.
El lector potencial podrà adquirir els llibres en versió electrònica per dos sistemes. L’un serà l’adquisició d’un lector (reader): el de 36L costarà 299 euros, inclòs un pack de regal amb diversos títols, però aviat hi haurà al mercat altres readers. L’altre és una oferta de subscripció amb diferents modalitats de quota que inclouran l’aparell lector i un nombre de títols a l’any.
El preu dels llibres digitals que comercialitzarà 36L, tot i que el fixaran els editors, en general no superarà els 10 euros. Es tracta de fer una oferta molt més barata que la del llibre de paper per evitar la temptació de la pirateria. D’altra banda, per combatre la pirateria també s’adoptarà el sistema d’encriptació d’arxius DRM (digital rights manager), que gestionarà la firma Adobe.
La baixada de preu és possible gràcies a l’estalvi de paper i de distribució física. L’editor, el distribuïdor i el venedor seguiran cobrant un tant per cent del preu que pagarà el comprador, igual com l’autor, per a qui el percentatge serà més alt que en les obres de paper per tal que la baixada de preu no el perjudiqui. El grup pensa arrencar amb una oferta d’un miler de títols, amb especial atenció a l’oferta en català, però també inclourà el castellà, i sortirà al carrer amb uns 5.000 aparells fabricats a Taiwan, amb pantalla retroil·luminada, de les que no cansen la vista. No seran, però, ni plegables ni subratllables. Els llibres, esclar, també es podran descarregar en qualsevol altre aparell electrònic. El canvi està servit.
L’han batejat com a 36L –una de les primeres bíblies de luxe fetes per Gutenberg tenia 36 línies– i hi dediquen una inversió inicial de 2,7 milions d’euros. Cultura 03, Abacus i Vicens Vives tindran cadascun un 25% de les accions, Ferran Soriano i els petites inversors un 16% en total i queda un 9% obert a noves incorporacions. Soriano serà el president de l’empresa, que tindrà com a conseller delegat Ernest Folch.
Cap dels implicats no ha volgut donar detalls de l’operació, que es donarà a conèixer al novembre amb un gran llançament publicitari. La iniciativa ha sorgit de l’entramat empresarial llibresc que formen Cultura 03 i Abacus. Ferran Soriano, l’empresari de moda, i Albert Vicens van travar amistat en la seva etapa de vicepresidents del Barça, entre el 2003 i el 2008. Soriano, tot i ser aliè al sector editorial, tenia un interès personal en l’aventura del llibre digital. Vicens Vives no entra en l’experiment pensant especialment en la seva especialitat del llibre de text, sinó per explorar el nou canal. Es tracta d’una aventura que surt de la convicció que en els pròxims cinc anys s’imposarà el nou suport tecnològic.
L’aparició d’aquest tipus de plataformes no vol alterar el funcionament del mercat editorial. La seva funció és tecnològica i comercial. La idea no és connectar directament l’autor amb el lector, sinó mantenir les funcions d’editor i llibreter, però adaptades al nou format digital. 36L negociarà –ja ho està fent– drets d’obres concretes amb editors, sense exigir-los exclusivitat, i les oferirà al públic a través de tres canals: la seva pròpia botiga web, altres botigues web (per exemple, es negocia amb Edi.cat) i panells de venda d’e-books situats en punts de venda físics, d’entrada als establiments Abacus.
El lector potencial podrà adquirir els llibres en versió electrònica per dos sistemes. L’un serà l’adquisició d’un lector (reader): el de 36L costarà 299 euros, inclòs un pack de regal amb diversos títols, però aviat hi haurà al mercat altres readers. L’altre és una oferta de subscripció amb diferents modalitats de quota que inclouran l’aparell lector i un nombre de títols a l’any.
El preu dels llibres digitals que comercialitzarà 36L, tot i que el fixaran els editors, en general no superarà els 10 euros. Es tracta de fer una oferta molt més barata que la del llibre de paper per evitar la temptació de la pirateria. D’altra banda, per combatre la pirateria també s’adoptarà el sistema d’encriptació d’arxius DRM (digital rights manager), que gestionarà la firma Adobe.
La baixada de preu és possible gràcies a l’estalvi de paper i de distribució física. L’editor, el distribuïdor i el venedor seguiran cobrant un tant per cent del preu que pagarà el comprador, igual com l’autor, per a qui el percentatge serà més alt que en les obres de paper per tal que la baixada de preu no el perjudiqui. El grup pensa arrencar amb una oferta d’un miler de títols, amb especial atenció a l’oferta en català, però també inclourà el castellà, i sortirà al carrer amb uns 5.000 aparells fabricats a Taiwan, amb pantalla retroil·luminada, de les que no cansen la vista. No seran, però, ni plegables ni subratllables. Els llibres, esclar, també es podran descarregar en qualsevol altre aparell electrònic. El canvi està servit.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.