cultura

Novel·la

Jordi Capdevila

La perfecció de la tortura

Una anomalia en els dits d'una mà obsessiona Brunel·la, que experimenta en cossos vius i morts per poder trobar la solució al trasplantament del seu dit i aconseguir la bellesa perfecta. Brunel·la ha heretat el laboratori secret del seu adorat mestre Fabrizzio Scarpa, un cirurgià italià de finals del segle XVIII que, fascinat pels cossos deformes, s'havia instal·lat en un poble prop de València per poder investigar amb més profunditat el funcionament del cos humà. En la seva aventura científica, el jove Zacaries, que adora Brunel·la, l'obeirà en totes les feines que li mani, per cruels i esgarrifoses que siguin.

Les mans de la deixebla cerca la perfecció en la investigació del cos dels pobres desgraciats que cauen a la seva taula d'operacions. En el treball meticulós de Brunel·la hi ha una agressió continuada als òrgans vitals de persones vives, moribundes o acabades d'expirar, sense cap altre límit que no sigui el científic o el venjatiu. No hi ha vena, ni artèria, ni múscul, ni os, ni òrgan que no sigui agredit, estudiat i tornat a cosir, generant un calvari de putrefacció il·limitat i estalviant anestèsia.

Moner ofereix una novel·la de crueltat física i mental, amb base científica, això sí, perquè cada operació quirúrgica de Brunel·la està explicada amb tots els detalls minuciosos de les tècniques de l'època, com també es descriu el procés de suplici i turment que pateix cada persona viva que cau a les seves mans. I tot passa en un escenari esfereïdor i un ambient obscur i pervers, suavitzat per tota mena d'herbes remeieres, llums fantasmagòriques, imaginacions paranoiques i insinuacions i frustracions sexuals.

Seguint el dictat de Scarpa

Brunel·la actua seguint la pauta doctrinal i científica de Scarpa al dictat del llibre de ciència quirúrgica que li va llegar i amb els missatges que li fa arribar des de la tomba, que destil·len la mateixa crueltat amoral que ella practica. I sempre treballa amb l'ajuda dòcil de Zacaries, l'ajudant de taula, que l'adora i la pot abastar només en la contemplació de la seva nuesa, i que només pot suportar el dolor aliè menjant terra, una droga que li ocasiona greus problemes de dependència.

L'obra ens enfonsa en la visió més vomitiva de la crueltat i reflexiona sobre les obsessions de l'època pel coneixement i la ciència, amb paral·lelismes amb personatges clàssics com el doctor Frankenstein i el Marquès de Sade. L'ambient gòtic, confús, amb ànimes d'ultratomba, adhesions sensuals al límit i l'obsessiva recerca de la perfecció, crea una atmosfera psicològica que ajuda a comprendre el comportament i l'actitud brutal dels protagonistes.

Un actiu important de l'obra és la riquesa i fidelitat al llenguatge científic i la praxis mèdica de l'època. Un llenguatge a vegades massa tècnic, però acurat, rigorós i ben enllaçat amb les accions i reaccions verbals i mentals que la morbositat de la narració recrea.

Les mans de la deixebla Autora: Anna Moner Editorial: Bromera Alzira, 2011 Pàgines: 227 Preu: 19 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga

L’Escola de Teatre La Diana estrena ‘Un Dios salvaje’ a El Canal

Salt
música

Salvador Sobral clourà la 20a edició de l’(a)phònica amb un concert gratuït

banyoles
MÚSICA

Beth Gibbons, bellesa i dolor al Primavera Sound

BARCELONA