Art
Cabines d'esdeveniments
L'artista anglès Noah Rose va presentar ahir les instal·lacions emmarcades dins del projecte artístic europeu ‘Changing tracks' a Girona
Consisteix en quatre intervencions situades al llarg del carril bici de la ciutat
Tres són els artistes internacionals que han creat nou obres d'art temporals a l'aire lliure en aquest projecte europeu anomenat Changing tracks. Intervencions artístiques que tenen com a fil conductor la reinterpretació de les antigues vies ferroviàries, el seu llegat i l'entorn que les envolta a Northamptonshire (Regne Unit), Mayo (Irlanda) i Catalunya.
Coordinat a casa nostra pel Consorci Transversal, Xarxa d'Activitats Culturals, hi participen tres ciutats: Tortosa (on l'arquitecte olotí Xevi Bayona ja ha intervingut el pont del ferrocarril), Olot i Girona. En aquesta última, ahir es va inaugurar la proposta de l'artista anglès Noah Rose, titulada El museu dels esdeveniments interconnectats i que acull el Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Es tracta d'una instal·lació escultòrica instal·lada en diverses localitzacions al llarg del pas de la Via Verda que creua la ciutat i, com bé explica l'artista, vol ser “un petit museu que explora les connexions entre els països a través d'una sèrie de recerques històriques connectades amb els antics ferrocarrils”.
El museu inclou una sèrie de “cabines d'esdeveniments” –quatre en total– que comparteixen una mateixa forma escultural tot i que cadascuna té la particularitat d'estar formada per un recobriment fet amb diversos materials locals (suro, palla, pedra...). Les cabines museu tenen la peculiaritat que no presenten objectes estàtics, sinó que són l'esdeveniment en si mateixes. Exploren temes com ara la migració, l'exili, històries personals de viatges fins ara ocultes, la transformació de les matèries primeres i les persones que es guanyaven la vida amb aquests processos i també s'apropen a aspectes com ara el llenguatge i la identitat cultural.
Les cabines estan instal·lades al llarg del carril bici a la zona de les Hortes de Santa Eugènia, el pont de Sant Feliu, la plaça Catalunya i la plaça dels Països Catalans.
La inauguració, en què no van faltar els impulsors del projecte ni molts dels col·laboradors als quals l'artista –present– va voler doner les gràcies, va tenir lloc a la instal·lació, a tocar del pont de Sant Feliu. Un lloc de postal, i de pas, on als curiosos no els costarà gens parar-s'hi a escodrinyar tant a l'interior com a l'exterior d'aquests muntatges efímers. Aquest, en particular, està construït amb suro, provinent, és clar, de la zona, concretament de Cassà de la Selva.
A Noah Rose li agrada remarcar que aquest material natural és “increïble”, tant per treballar-hi com per tot allò que té inherent. Es conrea gairebé exclusivament a la península Ibèrica i ens recorda que tradicionalment tant la matèria primera com els productes acabats eren transportats per tren des de Cassà de la Selva i Llagostera fins a Sant Feliu de Guíxols i Barcelona, des d'on s'exportaven amb tren i vaixell a tot Europa i a la resta del món.