crítica de teatre / «alícia ja no viu aquí»

Un bon taller

Josep Galindo i Pablo Ley, les ànimes del Projecte Galilei, reincideixen pel que fa a temàtica amb Alícia ja no viu aquí (La dona a Espanya 1939-1981). L'objectiu declarat és parlar de la dona del franquisme, des dels anys quaranta, fins a principi dels vuitanta. Ja parlaven de la dona en l'època de l'exili a La maternitat d'Elna. La manera de construir l'espectacle és molt semblant, però aleshores l'equilibri dels materials emprats era molt més adequat, mesclant amb mesura els textos que contextualitzaven històricament i socialment els successos, el testimoni de les exiliades personificades en una sola dona i les cançons, evocadores i complementàries. La repetició de la fórmula, aquest cop no ha tingut els mateixos resultats. S'accentua el caràcter de teatre documental, de manera que hi ha un excés de didactisme i se li resta la càrrega emotiva que suposa centrar el focus en un personatge concret al qual li passen coses, personificar l'angoixa, el dolor o l'alegria. L'Alícia, que podria salvar la funció, es perd i es retroba de manera arbitrària i anecdòtica entre cançons significatives de diverses èpoques i interminables explicacions, a vegades cercant un efectisme i un punt trampós com ara la de l'agonia del dictador. Per mirar d'imprimir ritme, a vegades el text es diu de manera coral, repartint-lo entre les intèrprets, o fent-lo ressonar totes a l'hora, un recurs que treu tota la transcendència al que s'està dient perquè l'important és la manera en què s'està dient. La gènesi de l'espectacle s'ha de buscar en un treball de fi d'estudis de l'escola Eòlia, a què estan vinculats Galindo, Ley i la majoria d'intèrprets. Es tracta d'un bon taller de fi de curs.

Dramatúrgia: Josep Galindo i Pablo Ley. Direcció: Josep Galindo. Direcció musical: Javier Gamazo. Intèrprets: Helena Bagué, Anna Elías, Marina Fita, Sílvia Martín, Mar Monegal, Sílvia Montells i Alba Pérez. Lloc i dia: Sala La Planeta, 23 d'octubre del 2009.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona