Cinema

Judith Colell

Presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català

“TV3 ha de tornar a ser el pal de paller de les nostres produccions”

La nostra línia no és de continuïtat de l’anterior junta, jo diria que és més aviat de reforma

El 14 de juny, la can­di­da­tura encapçalada per Judith Colell va gua­nyar les elec­ci­ons de l’Acadèmia del Cinema Català. Han pas­sat poc més de tres mesos i la nova pre­si­denta, nas­cuda el 1968 a Sant Cugat del Vallès i direc­tora de pel·lícules com Elisa K, 53 días de invi­erno i 15 horas, ha anat per feina amb el seu equip: el vice­pre­si­dent Sergi Moreno (pro­duc­tor); Carla Simón, Alba Cros i Sílvia Quer (direc­to­res), Car­los R. Ríos (dis­tribuïdor i direc­tor del fes­ti­val D’A), els actors Maria Molins i David Ver­da­guer, la mun­ta­dora Ana Pfaff i el guio­nista Edu­ard Sola.

Man­te­niu el que vau dir, que sou poc de plo­rar i una can­di­da­tura poc per­so­na­lista?
Sí, total­ment. Jo penso que, si hem de plo­rar i dema­nar, ho hem de fer als des­pat­xos, que és el que ens toca. De cara al públic el que hem de fer és rei­vin­di­car que el cinema ens repre­senta i ens ajuda a crear un ima­gi­nari, i que és molt impor­tant seguir fent audi­o­vi­sual català i en català. I hem de rei­vin­di­car a més que el que fem és fantàstic, tenim molt de talent: estem en fes­ti­vals inter­na­ci­o­nals cons­tant­ment, gua­nyem pre­mis, l’únic repre­sen­tant espa­nyol al fes­ti­val de Canes és una pel·lícula cata­lana [Liber­tad], hem gua­nyat un premi al fes­ti­val de Locarno, a Màlaga arra­sem amb tots els pre­mis... Entre les tres pel·lícules pre­can­di­da­tes a l’Oscar hi ha dues pro­duc­ci­ons cata­la­nes. Tenim molt de talent, grans pro­duc­to­res i grans direc­tors i tècnics que tre­ba­llen arreu del món, i això ho hem de rei­vin­di­car per seduir el públic. Això els fran­ce­sos ho fan i m’agra­da­ria que fóssim una mica fran­ce­sos.
Cre­ieu que hi ha algun punt del vos­tre pro­grama que va atraure més vots? Pot ser el de gua­nyar “múscul indus­trial”?
Jo crec que això va ser un tema impor­tant. A la gent li pre­o­cu­pava molt i vam veure que pot­ser havíem d’inci­dir més en aquest punt. No sé per què vam gua­nyar, ens van fer con­fiança; també per l’experiència, jo en tinc molta tant a l’acadèmia espa­nyola, sis anys com a vice­pre­si­denta, com a la cata­lana.
Què fareu per gua­nyar múscul indus­trial?
Amb l’Àgora Gaudí [pro­grama d’acti­vi­tats for­ma­ti­ves], amb les residències, amb una certa dotació econòmica i una certa força, espe­rem que ajudi a la cre­ació de nous guions i que es desen­vo­lu­pin amb més força. Por­ta­rem gent a fer mas­ter­clas­ses, agents de càsting inter­na­ci­o­nal... Són peti­tes coses que poden aju­dar. Ara bé, el gruix impor­tant de recu­pe­rar múscul indus­trial no ho hem de fer nosal­tres ni voldríem. Pri­mer ho han de fer els pro­duc­tors, hi ha les asso­ci­a­ci­ons Proa i PAC que estan llui­tant per això, i hi ha totes les altres asso­ci­a­ci­ons. Nosal­tres, evi­dent­ment, com a repre­sen­tants de tot el sec­tor, esta­rem allà, par­lant amb les ins­ti­tu­ci­ons, tant aquí a Cata­lu­nya com a Madrid, fent pressió i sent papar­res, insis­tint, par­lant amb tot­hom... Tots tenim les matei­xes inten­ci­ons.
Sobre la nova llei audi­o­vi­sual espa­nyola que regu­larà les pla­ta­for­mes, què en pen­seu?
Crec que el mateix que tot­hom a Cata­lu­nya, em sem­bla fantàstic que es blindi un tant per cent de pro­ducció d’aquí. Penso que hau­ria de ser més alt, no sé per què França i Ale­ma­nya poden dema­nar un tant per cent més alt de pro­ducció en la seva llen­gua. I a més, que sis­plau tin­guin en compte que aquí tenim qua­tre llengües ofi­ci­als, que mar­quin quo­tes per cada una de les llengües.
Man­tin­dreu el premi específic per a pel·lícules en versió ori­gi­nal cata­lana, que aquest any tor­nen a ser molt poques?
De moment sí. És un tema que s’ha de par­lar amb els acadèmics i acadèmiques. Aquest any no hem fet can­vis a les bases dels pre­mis Gaudí perquè no teníem temps de fer la con­sulta a l’assem­blea. Però evi­dent­ment, de cara a l’any que ve es dis­cu­ti­ran aquesta i mol­tes altres coses: els pre­mis inter­pre­ta­tius [si seguir dis­tin­gint actor i actriu], nous pre­mis que pot­ser voldríem incloure...
Teniu alguna posició sobre el premi específic a films en català o sim­ple­ment voleu obrir el debat?
Volem obrir el debat. La idea que pugui tenir és per­so­nal meva, no té cap interès. Espero que l’any que ve hi hagi més pel·lícules en català, el que no pot ser és que n’hi hagi tan poque­tes. Curi­o­sa­ment les que hi ha són molt potents, han estat en fes­ti­vals i han gua­nyat molts pre­mis, però és una llàstima que no en tin­guem més.
Feu plans a qua­tre anys vista o mireu més lluny?
Qua­tre anys! Tal com estan els esta­tuts, jo només puc ser-hi qua­tre anys, ja n’he estat qua­tre més en l’ante­rior junta direc­tiva, era la secretària, i suma­ran vuit anys. Penso que en qua­tre anys es poden fer mol­tes coses i dei­xar-ne d’enlles­ti­des perquè la següent junta pugui fer-les.
Qua­tre mem­bres de l’ante­rior junta repe­tiu. Segui­reu una línia de con­tinuïtat?
La nos­tra línia no és de con­tinuïtat de l’ante­rior junta, jo diria que és més aviat de reforma de coses. N’hi ha que sí que s’han de con­ti­nuar, com el cicle Gaudí, que està fun­ci­o­nant de mera­ve­lla i va ser una de les grans tas­ques de la Isona Pas­sola. Ha cres­cut d’una manera increïble i és una ini­ci­a­tiva que m’entu­si­asme, la segui­rem cui­dant i fent créixer més. Hem fet algu­nes refor­mes: hem obert l’Acadèmia, hem creat les comis­si­ons, tre­ba­llem en l’Àgora Gaudí, apro­fun­di­rem en el tema de les residències, por­ta­rem ponents inter­na­ci­o­nals perquè facin xer­ra­des, mas­ter­class i works­hops... Vam par­lar amb tots els acadèmics i acadèmiques que volien, m’he reu­nit amb tots els que ho han dema­nat. El tre­ball con­junt i més horit­zon­tal crec que és un canvi.
Ha estat vice­pre­si­denta de l’Acadèmia del Cinema Espa­nyol, amb qui ja teniu bona sin­to­nia. Hi haurà més col·labo­ra­ci­ons amb ells i altres acadèmies esta­tals o euro­pees?
Hi ha molt bona sin­to­nia amb tots. Amb l’Acadèmia espa­nyola hi ha una relació fantàstica, Mari­ano Bar­roso va ser dels pri­mers que em va feli­ci­tar per haver gua­nyat les elec­ci­ons. Tenim molt bons ali­ats de la indústria cata­lana a la seva junta. Tre­ba­llar amb les acadèmies ibèriques penso que és una ini­ci­a­tiva pre­ci­osa i l’hem de fer créixer, ens hem d’orga­nit­zar d’alguna manera per fer força tots junts. Fer tre­ball trans­ver­sal i unir for­ces sem­pre dona molt bons fruits. Amb l’Acadèmia del Cinema Euro­peu, durant la pandèmia hem des­co­bert els avan­tat­ges de poder reu­nir-nos en línia. Abans fèiem una tro­bada anual i ara s’ha con­ver­tit en una tro­bada men­sual de totes les acadèmies d’Europa i estem encar­nats de ser-hi. Crec que som l’única acadèmia sense Estat que hi som.
TV3 era un tema del qual es quei­xava molt l’ante­rior pre­si­denta. Pen­seu el mateix?
La nos­tra posició és bàsica­ment escol­tar el sec­tor. Evi­dent­ment TV3 neces­sita més dotació econòmica. Nosal­tres sem­pre posem l’exem­ple de fa deu anys, quan TV3 era el pal de paller que aguan­tava les nos­tres pro­duc­ci­ons. Va ser l’any de Pa negre, d’una pel·lícula meva, Elisa K; d’Herois, d’Eva... S’hau­ria de tor­nar a aque­lla TV3 que aguan­tava no només les grans pro­duc­ci­ons, sinó també les pel·lícules més d’autor com Cara­cre­mada o Aíta. TV3 té molta menys dotació econòmica i això fa que no puguin ser els prin­ci­pals recol­za­dors del nos­tre cinema. Com? No ho sabem. És un tema que s’ha de deba­tre també.
Donar el premi Pepón Coro­mina a Cinema a Curs és un exem­ple de la importància que la nova junta vol donar a l’edu­cació?
Ha estat casu­a­li­tat [riu], ho deci­deix un jurat, però quan m’ho van dir em van fer molt feliç, perquè nosal­tres apos­tem molt per aquest tipus de pro­jec­tes edu­ca­tius. Drac Màgic són mem­bres d’honor i ara aquest premi a Cinema en Curs. Un dels pro­jec­tes impor­tants de la nos­tra can­di­da­tura per al qual ja tenim comissió, i hi estem tre­ba­llant, és l’edu­cació i el cinema. Espe­rem tenir les com­pli­ci­tats de les con­se­lle­ries d’Edu­cació i Cul­tura. Pre­ci­sa­ment Cinema en Curs ho tre­ba­llen, i mera­ve­llo­sa­ment bé: edu­quen nous públics, els ense­nyen a veure un altre tipus de cinema... Ense­nyen a mirar. Estem molt con­tents del premi, sem­bla una decla­ració d’inten­ci­ons.
Con­ti­nu­a­reu pre­mi­ant les pel·lícules per a tele­visió als Gaudí?
És un altre tema a deba­tre, perquè evi­dent­ment en el moment que es va començar a donar el premi no pensàvem en les pos­si­bi­li­tats de les sèries. Som una de les poques acadèmies que pre­mien les TV movies. Les fem des­a­parèixer o incloem qual­se­vol obra que no sigui cine­ma­togràfica, també sèries?
Teniu comissió d’igual­tat de gènere i diver­si­tat?
Encara no la tenim, però la diver­si­tat i la sos­te­ni­bi­li­tat són pilars del nos­tre pro­grama. Són temes que par­lem sem­pre amb les acadèmies euro­pees, i pen­sem que és impres­cin­di­ble.
I en el tema dels abu­sos, ja hi tre­ba­lleu?
Sí, està cre­ada la comissió i estem tre­ba­llant-hi. És molt impor­tant, voldríem ofe­rir un lloc on es pugui anar quan et tro­bes en aques­tes situ­a­ci­ons, que són nefas­tes, i crear un pro­to­col, que és molt impor­tant. No exis­teix i l’hem de fer.
Quina valo­ració va fer resul­tats de les elec­ci­ons a l’Acadèmia del Cinema Català? Vau obte­nir 172 vots, per 103 de la can­di­da­tura de Neus Ballús i Sergi López.
La valo­ració va ser extra­or­dinària sobre­tot perquè va votar molta gent. Això és molt impor­tant, nor­mal­ment no havia par­ti­ci­pat tanta gent a les elec­ci­ons. Que votés més del 50% dels acadèmics va ser un gran èxit. A més, hi havia molt bona sin­to­nia entre les dues can­di­da­tu­res, i totes dues van tenir molts vots.
Aquesta sin­to­nia entre les dues can­di­da­tu­res s’ha traduït després en algun tipus de col·labo­ració?
Total­ment, s’ha vist amb el premi Pepón Coro­mina, que l’ha anun­ciat Yolanda Sey, que for­mava part de l’altra can­di­da­tura. Amb Neus Ballús, Sergi López i amb tots els mem­bres de l’altra can­di­da­tura tenim molt bona sin­to­nia i una de les coses que vam fer va ser reu­nir-nos amb ells, reco­llir algu­nes de les seves idees i els vam con­vi­dar a tre­ba­llar amb nosal­tres, estem molt oberts a fer-ho.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.