Societat

SOCIETAT

La plantilla de Girona+Neta, al mig d'un 'foc encreuat'

Representants sindicals denuncien que falten mitjans i personal i que el concurs de neteja viària i recollida de residus de l’Ajuntament està inadaptat a la ciutat

La Intersindical i CCOO exposen que un únic vehicle recull tots els voluminosos

Representants sindicals de l’empresa Girona+Neta han denunciat que falten mitjans i personal a l’hora d’executar el contracte de neteja i recollida viària, aprovat pel ple de l’Ajuntament l’any 2022. Delegats de Comissions Obreres (CCOO) i la Intersindical detallen que, entre altres mancances, un sol vehicle recull els voluminosos de tota la ciutat i que d’alguna manera se senten enmig d’un 'foc encreuat' entre els directius de l’empresa i l’Ajuntament.

 La implementació del porta a porta (PaP) i els contenidors tancats han fet augmentar el nombre de mobles i matalassos que ’circulen’ per la ciutat, entre altres embalums. L’augment de la brutícia es deu a més d’un factor, expliquen els delegats sindicals consultats. Aitor López Sarrión (CCOO) explica que tenen un sol vehicle per a voluminosos. “És un vehicle vell, que ja té els seus quilòmetres, i l’únic servei que surt a tota la ciutat”.

Patrícia Mata (La Intersindical) detalla que mesos enrere hi havia “tres serveis de recollida a la nit, que feien els desbordaments, petits mobles i la brossa que hi havia [als voltants dels contenidors]. A dues d’aquestes rutes se’ls va posar un reforç des de fa un parell d’anys, però ara la majoria del reforç no surt mai perquè es necessita personal per cobrir altres serveis”.

Això fa que hagin augmentat els sofàs, els electrodomèstics o els matalassos a peu de carrer. “Sense aquests reforços ara ja no poden ni tan sols agafar mobles perquè es dediquen a agafar tota la brossa del desbordament i portar-la a Campdorà. Amb dues ubicacions [contenidors] emplenen un camió. Abans amb dos o tres viatges es podia fer [recollir], fins i tot el moble petit. Ara potser es fan quatre o cinc descàrregues i no s’arriba ni tan sols a acabar la ruta”, assenyala Mata.

“S’externalitza”

El ple de clàusules estableix, diu Mata, que aquest servei de voluminosos “s’externalitza”. Només Girona+ “es quedaria” el servei de mobles abandonats. “Veient com funciona tot, serà un vehicle amb un conductor i un peó”, afirma la representant de la Intersindical.

La plantilla de Girona+Neta està formada per 248 persones. López (CCOO) admet que la implementació del nou contracte significa una prova d’estrès per la plantilla. “Estem en una època de canvis. Són canvis estructurals bastant forts i a tot el món li costa l’adaptació. Nosaltres ens veiem que estem al mig de tot això, tant del plec de clàusules del concurs com de l’empresa. I això provoca tensió”.

Mata (La Intersindical) considera que un dels principals factors de les deixalles acumulades als carrers és “que es va fer un plec de condicions que no està adaptat a la ciutat de Girona i el que passa és que ara mateix la situació és que la ciutat s’ha d’estar adaptant al plec”.

Antonio Alba (La Intersindical) s’incorpora a la conversa i vol exposar que l’Ajuntament “no s’ha llegit el conveni nostre [laboral]. L’Ajuntament està demanant serveis i exigència molt gran sense saber el conveni que tenim dins de Girona+Neta”. De fet, la plantilla ha hagut d’interposar més d’una denúncia a Inspecció de Treball per incompliment “del nostre conveni col·lectiu”, explica Mata. I Alba assenyala que tenen la sensació d’estar al mig d’una discussió entre l’empresa i l’Ajuntament. El concurs, de 168 milions d’euros, es va adjudicar a la unió temporal d’empreses (UTE) FCC Arema Girona.

Avui, assemblees

La deixalleria municipal, al polígon de Mas Xirgu, ha estat tancada gairebé dues hores aquest migdia, i ho estarà aquesta tarda, a causa de les assemblees del personal, que està negociant amb l’empresa les condicions del nou conveni col·lectiu, han afirmat els representants de la plantilla. Mata (La Intersindical) no creu que aquestes assemblees afectin la neteja dels barris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia