Art

Albert Mercadé

PRESIDENT DE L'ASSOCIACIÓ CATALANA DE CRÍTICA D'ART

“Sense crítica d’art, una cultura no és sana”

Hi ha més crítics i comissaris que mai, perquè el sistema de les arts els necessita, però juguem un paper residual Impera la llei de la selva. Volem crear una bústia per denunciar males pràctiques
Hem d’estar en els debats centrals de les arts i de la cultura del país

“Si fa tres mesos m’hagues­sin dit que seria el pre­si­dent de l’ACCA, no m’ho hau­ria cre­gut.” Albert Mer­cadé (Bar­ce­lona, 1981) s’ha posat al cap­da­vant de la nova junta de l’Asso­ci­ació Cata­lana de Crítica d’Art, tot i que deixa clar que no és més que una peça de l’equip (for­mat per Zaida Tra­llero, Mari­ona Segu­ra­nyes, Miquel-Àngel Codes, Joan Vila i Boix, Pau Min­guet, Felip González i Cate­rina Almi­rall). En nom de tots, Mer­cadé, direc­tor artístic de la Fun­dació Arranz-Bravo, ens dona la seva visió del sec­tor i les fei­nes pri­o­ritàries que ento­ma­ran.

Al nos­tre suple­ment Cul­tura, Jaume Vidal, Montse Fri­sach i jo mateixa vam fer, no fa tants anys, una sèrie d’entre­vis­tes a crítics d’art (per la qual, per cert, vam rebre un premi ACCA) que arrencàvem amb aquesta pre­gunta: té sen­tit la crítica d’art avui?
El con­cepte de crítica en gene­ral té més sen­tit que mai. Si en la soci­e­tat del conei­xe­ment no ocupa un lloc pri­vi­le­giat, vol dir que anem mala­ment. Un dels senyals que les coses no van bé és que la crítica d’art ha patit una recu­lada gravíssima en els mit­jans de comu­ni­cació, gai­rebé fins a des­a­parèixer.
Com expli­ca­ries aquest retrocés?
La crítica d’art no casa amb la soci­e­tat de la rapi­desa i de la lleu­ge­resa, perquè demana un apro­fun­di­ment. Però el cert és que la situ­ació a què hem arri­bat nosal­tres és insòlita a fora. Per poc que s’hagi viat­jat a les capi­tals artísti­ques del món, espe­ci­al­ment en l’anglo­saxó, veus que els dia­ris tenen una secció potent de crítica d’art, directa, dura i que fa tre­mo­lar els artis­tes i els museus. Aquí pot­ser això inco­moda. Pel que sigui, no interessa que hi sigui. No és sa per a la cul­tura. Però, no ens enga­nyem, la pro­fessió és ben viva en altres espais: ha evo­lu­ci­o­nat, s’ha trans­for­mat i és essen­cial en el sec­tor de les arts visu­als. Hi ha una para­doxa molt gran a Cata­lu­nya. En tots aquests anys, s’ha anat arti­cu­lant i ha anat crei­xent el sis­tema de l’art. Hi ha més crítics i comis­sa­ris que mai, perquè aquest sis­tema els neces­sita, però el cas és que juguem un paper resi­dual. Qui crea els con­tin­guts de les mil expo­si­ci­ons que es cal­cula que es fan cada any als museus, a les gale­ries i als cen­tres d’art de Cata­lu­nya? Prin­ci­pal­ment els artis­tes, però en tàndem amb els crítics i els comis­sa­ris. I així i tot se’ns mar­gina. Aquesta és una de les prin­ci­pals llui­tes que hem d’ento­mar des de l’ACCA. Que, d’autocrítica, també en podem fer, és clar.
Fem-ne.
No ens podem que­dar en el nos­tre món d’espe­ci­a­lit­zació. Hem d’estar en els debats cen­trals de les arts i de la cul­tura del país. Ser més valents i més humanístics i opi­nar de moltíssims més temes, com del patri­moni, per exem­ple.
Els crítics d’art no només estan capa­ci­tats per opi­nar d’art i de cul­tura. És sor­pre­nent que la seva veu no es tin­gui en con­si­de­ració per a les grans qüesti­ons soci­als, econòmiques i polítiques. Per què en les famo­ses tertúlies mediàtiques no s’hi con­vida mai un crític d’art?
O s’impulsa un pacte naci­o­nal per a la soci­e­tat del conei­xe­ment i l’art, ja no dic només la crítica, és ine­xis­tent. Torno a les con­tra­dic­ci­ons que et deia. Hi ha crítics d’art que són antropòlegs, docents, molts venen de les huma­ni­tats. És clar que som capaços de tenir un dis­curs que vagi més enllà de l’art, i amb la sin­gu­la­ri­tat del nos­tre espe­rit crític envers l’statu quo, que ens dis­tin­geix. Però, aviam, és que l’art sem­pre ha anat més enllà de l’art!
Més rep­tes de la nova junta.
La pro­fes­si­o­na­lit­zació. Estem total­ment des­pro­te­gits. Anem cap al model dels autònoms, fins i tot hi van els càrrecs més alts de la cadena, les direc­ci­ons dels equi­pa­ments. Tots estem fent bolos contínua­ment a la intempèrie. Impera la llei de la selva. Volem crear una bústia per denun­ciar les males pràcti­ques. Fixant qui­nes són les males pràcti­ques, és clar. Les intuïm perquè les patim dia rere dia, però les hem de posar sobre el paper. Neces­si­tem una endreça per poder tre­ba­llar bé i amb unes con­di­ci­ons dig­nes i regu­la­des. Al que aspi­rem és a avançar cap a l’Esta­tut de la Crítica d’Art. Vali­dat per les admi­nis­tra­ci­ons, ens per­me­tria adreçar-nos als nos­tres con­trac­tants amb un empa­ra­ment que ara no tenim.
El pri­mer acte públic el vau fer a Agra­munt. No a Bar­ce­lona, ni a Lleida, ni a Tar­ra­gona, ni a Girona. A Agra­munt.
El bar­ce­lo­na­cen­trisme ha fet molt mal també al món de l’art. Tot el ter­ri­tori per a nosal­tres és impor­tant. S’han de fer-hi acci­ons rei­vin­di­ca­ti­ves reals. I en farem més. Per què es va fer la pri­mera a Agra­munt? Per dues raons. L’una, que el cen­te­nari de Gui­llem Vila­dot, pio­ner de la poe­sia visual, no va tenir suport de la Gene­ra­li­tat. L’altra, Gui­no­vart, que hi té la seu de la seva fun­dació, per la recent muti­lació que ha sofert una obra seva en un edi­fici de Coderch de la zona alta de Bar­ce­lona. Volem estar a sobre d’aquests atacs con­tra el patri­moni modern i con­tem­po­rani. Els esta­tuts de l’ACCA indi­quen clara­ment que hem de denun­ciar-los. I no ens limi­ta­rem a fer comu­ni­cats: bus­ca­rem ali­ats, pot­ser més enllà de l’art i tot, per fer pro­tes­tes efec­ti­ves. Pas­sen cada dos per tres. En altres països és incon­ce­bi­ble: el sis­tema reac­ci­ona ràpida­ment quan hi ha la més petita amenaça a una obra d’art, sigui de l’època que sigui.
S’hau­ria de dir més sovint: l’ACCA va ser fun­dada el 1978 i té un logo­tip de Miró.
Orgull d’ACCA, per des­comp­tat. És una asso­ci­ació impor­tant de Cata­lu­nya i de més enllà. Dins l’asso­ci­ació inter­na­ci­o­nal de crítics d’art, som dels que més socis tenim: 230. Més que a Ale­ma­nya i que a Itàlia. A Europa se’ns valora, perquè som una enti­tat activa. I, sí, tenim per­fils i sen­si­bi­li­tats dife­rents, del comis­sari d’art hiper­con­tem­po­rani al pro­fes­sor de bar­roc, però estem més units del que sem­bla. Tenim força, més de la que ens pen­sem. I encara podem tenir-ne més perquè hi ha una nova gene­ració, que no ha cone­gut res més que la pre­ca­ri­e­tat, amb molta ener­gia i ganes d’entrar a l’ACCA.
L’última pre­gunta que fèiem als crítics d’art en la sèrie d’entre­vis­tes que comentàvem al prin­cipi era: els polítics es cre­uen l’art català?
Poc. Si enten­gues­sin la poten­ci­a­li­tat que tenen les arts visu­als d’aquest país no hi dedi­ca­rien tan pocs recur­sos. Hi ha hagut una millora els últims anys, però és del tot insu­fi­ci­ent. I al món de la crítica i del comis­sa­riat només hi arri­ben les engru­nes.
Quina acti­tud voleu tenir amb les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques, a la defen­siva o a la ofen­siva?
Oberta i col·labo­ra­tiva, però no de ser­vi­tud. Sabem molt bé el que hem de rei­vin­di­car. Hem vin­gut per can­viar coses perquè volem viure en ple­ni­tud la nos­tra pro­fessió i ara no podem.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia