Art

Mirador

David Castillo

El marquès de Sade o la tragèdia del plaer

El políticament incorrecte queda superat per la qualitat expositiva i pel missatge

Sin­te­tit­zava Ale­xan­drian en un assaig publi­cat per l’edi­to­rial de l’exili Ruedo Ibérico que el marquès de Sade “és l’únic autor que ha estat capaç de crear el zero abso­lut de l’amor. És això el que el con­ver­teix en insubs­tituïble, la seva posició davant la filo­so­fia de l’ero­tisme: no es pot aban­do­nar la lec­tura més que refent per a un mateix, amb més cla­ri­vidència, els valors íntims que va des­truir tan radi­cal­ment”. En l’època de la violència sexista i del política­ment cor­recte, de la per­se­cució sis­temàtica dels gra­pa­culs, l’expo­sició del Cen­tre de Cul­tura Con­tem­porània de Bar­ce­lona (CCCB) Sade. La lli­ber­tat o el mal és quasi una heroïcitat. No han pre­sen­tat el Sade exces­siu que va tre­pit­jar les mas­mor­res fran­ce­ses del segle XVIII, sinó que ofe­rei­xen la pos­si­bi­li­tat que cadascú faci una inter­pre­tació, que pensi per ell mateix més enllà de cen­su­res mora­lis­tes.

Fins a mit­jan octu­bre, la gran mos­tra sobre el “divino marquès”, tal com el defi­nia Sal­va­dor Dalí, serà a Bar­ce­lona. No se la per­din. Com altres grans mos­tres d’escrip­tors, recordo la de Paso­lini o la de Ballard, l’expo­sició en si ja és una aven­tura: infi­ni­tat de mate­rial, qua­dres dels grans sur­re­a­lis­tes que el van rei­vin­di­car fins a la saci­e­tat, tele­vi­si­ons i pan­ta­lles amb les recre­a­ci­ons que direc­tors de cinema i tea­tre han fet de les seves cèlebres novel·les o lli­bres de filo­so­fia. No he cal­cu­lat el temps, però per veure-la des d’una lec­tura com­pren­siva neces­si­taríem unes tres hores, amb racons interes­sants, on podem refle­xi­o­nar sobre la violència de gènere o la quan­ti­tat d’assas­si­nats de dones que es pro­du­ei­xen cada any. L’escena de la vio­lació de La taronja mecànica, de Kubrick, pot mar­car els límits entre ficció i rea­li­tat, tot i que l’autor del lli­bre es va basar en la vio­lació de la seva dona per uns sal­vat­ges que van ata­car casa seva. El que podria resul­tar política­ment incor­recte queda superat per la qua­li­tat expo­si­tiva i pel mis­satge cul­tista i obert sobre els errors de la cen­sura i totes les pro­hi­bi­ci­ons. Diríem que no és apta per a polítics en cam­pa­nya, sí per a gent oberta i amb desig d’il·lus­trar-se. Un dels grans cer­vells de les femi­nis­tes, l’escrip­tora fran­cesa Simone de Beau­voir, adme­tia que l’aven­tura de Sade conté una àmplia sig­ni­fi­cació humana: “Podem satis­fer les nos­tres aspi­ra­ci­ons a la uni­ver­sa­li­tat sense rene­gar de la nos­tra indi­vi­du­a­li­tat? O només podem inte­grar-nos en la col·lec­ti­vi­tat mit­jançant el sacri­fici de les nos­tres diferències? En Sade, les diferències s’exa­ge­ren fins a l’escàndol, i la immen­si­tat del seu tre­ball lite­rari ens demos­tra amb la passió que desit­java ser accep­tat per la comu­ni­tat humana: en ell tro­bem, sota la forma extrema, el con­flicte que cap indi­vidu pot elu­dir sense men­tir-se a ell mateix. Aquí tenim la para­doxa i, en cert sen­tit, el tri­omf de Sade: en què per obs­ti­nar-se en les seves sin­gu­la­ri­tats ens ajuda a defi­nir el drama humà de la seva gene­ra­li­tat.” Per­se­guit i cen­su­rat, Sade també ha estat un símbol, no només dels lli­ber­tins sinó de totes les avant­guar­des del segle XX, que en va fer una lec­tura esplen­do­rosa: Batai­lle, Bre­ton, Apo­lli­naire, Buñuel, Man Ray, Duc­hamp, Picasso i la resta de pin­tors i escul­tors.

Ahir, en la roda de premsa, la direc­tora del CCCB, Judit Car­rera; el res­pon­sa­ble d’expo­si­ci­ons, Jordi Costa, i els comis­sa­ris Alyce Mahon i Anto­nio Mone­gal van insis­tir que no es trac­tava d’una expo­sició sobre Sade –que també ho és– sinó sobre la seva trans­cendència i la com­pli­ci­tat dels artis­tes que el van inter­pre­tar. Costa va estar genial recor­dant que té mol­tes més entra­des a inter­net la deli­cada can­tant britànica dels anys vui­tanta Sade Adu que el marquès. Impe­ca­ble­ment, Car­rera va con­tex­tu­a­lit­zar les fron­te­res entre la lli­ber­tat i el mal a finals del XVIII. També el va asso­ciar a la lli­ber­tat sexual i a la dis­sidència de gènere actu­als. Múlti­ples lec­tu­res que podem com­ple­men­tar amb la relec­tura del diví. La pri­mera peça de Joan Font­cu­berta ja és de traca, porta d’entrada al plaer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia