Arts escèniques

Crítica

Com desplegar un origami

La pro­posta insòlita, que arriba de Mallorca, té un cert joc de doble­gar un paper. Si es fa per les línies mar­ca­des acaba apa­rei­xent un objecte par­ti­cu­lar. És un ori­gami que prendrà un cert aire d’efecte papa­llona de la teo­ria del caos que tan bé fun­ci­ona per ser un gene­ra­dor de cre­ació artística. La dra­ma­turga Marta Bar­celó (Zona inun­da­ble, Abans que arribi l’ale­many, Tocar mare...) ha des­crit mitja dot­zena de peti­tes veus anònimes, apa­rent­ment incon­ne­xes. El direc­tor Tolo Ferrà (que com­par­teix dra­matúrgia amb Vera González) fa que la dot­zena de tra­jec­tes (una per a cada espec­ta­dor) com­pleti una postal molt ben armada íntima, fràgil, sen­si­ble, pre­ci­osa.

El mèrit de la pro­posta és que s’explica a cau d’ore­lla des d’unes esta­ci­ons quasi immer­si­ves, una mena de dio­ra­mes que varien el for­mat, cada vegada. La pro­posta juga a forçar conei­xen­ces per pare­lles: fins al punt de con­vo­car-les en una mena d’apli­cació Real fri­ends que fa una enquesta inver­sem­blant per tro­bar coin­cidències entre els par­ti­ci­pants.

La cali­desa augura que hi ha un fil ver­mell, una mena de con­nexió astral en què el con­duc­tor de camió que viatja a Manc­hes­ter coin­ci­deix amb l’àvia que té por quan se’n va la llum de l’escala; o amb les ami­gues, que, ja àvies, deci­dei­xen anar a viure jun­tes. Hi ha un amic invi­si­ble que els con­voca des de l’armari del rebost. I la mare ho segueix a distància. En el viatge als objec­tes d’anti­qua­ris, o dels Vells Encants, o de la calai­xera de l’àvia (com el Pas­satge d’Albert Coma, pro­gra­mat al Sismògraf de fa uns mesos) hi ha un regue­rot de vida, de nostàlgia que con­vida a abraçar i con­ver­sar amb els visi­tants de la sessió. La cali­desa interes­sarà a molts fes­ti­vals per la seva forma.

El joc dels auri­cu­lars i les acci­ons deli­mi­ta­des en cada espai recorda el dis­po­si­tiu de Cases, de Xesca Salvà. Ara no hi ha la inter­venció directa (com també es produïa en aquell lúdic Micro-Shakes­pe­are de Toti Toro­nell), però sí la manera d’obser­var (sem­pre pel forat del pany) aquells petits relats, a vega­des dia­lo­gats. A La cali­desa l’acció va molt més ori­en­tada, com si fos una sèrie de tele­visió que cadascú comença a veure per un capítol dife­rent. L’espec­ta­dor som­riu per la ten­dresa que res­pira aquest sub­mon tan íntim i tan uni­ver­sal alhora: res­sona, per xem­ple, a l’uni­vers de Deli­ca­des, de T de Tea­tre, aquesta vegada en clau de dio­ra­mes des de la inti­mi­tat com­par­tint la trama amb un gra­pat de per­so­nes des­co­ne­gu­des.

La calidesa
Autoria: Marta Barceló
Direcció: Tolo Ferrà
Dissabte, 9 de juliol, Espai Lliure. Festival Grec


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia